Gå til innhold

Hjelp til kameravalg

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har over lengre tid nå sett etter det perfekte digitalkamera(noe jeg har funnet ut ikke finnes..) Jeg har derimot klart å finne en liten bunke som ser ok ut.

Det ville være fint om noen kunne komme med tips til andre kameraer, og komme med +/- om de jeg har funnet. Er mange av dem som ikke er skikkelige tester og sammenligninger på... Har søkt en del på nettet.

Viktige kriterier:

Helst under 3000.-

Må bruke minnekort som ikke svir for mye i lommeboken helst sd eller mmc da det første er billig, og det siste kan jeg bruke i mobilen) Memorystick er utelukket.

Må kunne bruke både vanlige batterier dvs. helst aa, men også ha mulighet for oppladbare. innebyggede batterier er utelukket.

Må ha god bildekvalitet i de fleste forhold.(natt, sollys, bevegelse. etc) Vil ha muligheten til å zoome inn på pc og se alle detaljene.

4-5MP.

Vil helst ha muligheten til å gjøre manuelle innstillinger, men er det tilstrekkelig med modes for dag/natt/sport etc. blir vel dette nesten det samme?

Må også ha rask oppstartstid slik at jeg kan ta øyeblikksbilder. (dvs. definitivt ikke mer enn 4 eller 4.5 sec)

bør ikke være altfor stort heller, men trenger heller ikke være knøttlite.

kameraene jeg har funnet:

Kodak easyshare cx7530 evt. cx7430 virker bra men litt treg oppstart, og lite manuellle innstillinger. vet ikke hvordan det er med nattbilder.

Kodak easyshare dx4530 samme som over virker det som, bare at denne har mulighet for 73mm linser. (vil det si at jeg kan skifte til alle mulige slags linser slik at jeg kan få 10ggr. zoom o.l.?

casio qv-r41 er vel kjapp og liten men vet ikke helt med bildene

samsung digimax v5 eller v50

Konica minolta revio kd 500z/kd510z kan være gammel-er ikke sikker

Panasonic lumix dmc-lc70 fant omtrent ingen info på den

Canon Powershot A85

på forhånd takk for hjelpen alle sammen. er ikke noe lett å velge i denne jungelen.

Endret av digiman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er ude efter bedst mulig billedkvalitet, så vælg ikke kodak. Det sidste kamera du nævner, Canon A85, ville jeg vælge, da du her får god billedkvalitet og har mange indstillingsmuligheder.

Men både Samsung v50 og Panasonic LC70 skulle også være gode kameraer, selvom du ikke her får nær så mange indstillingsmuligheder...

For info om LC 70, se steves-digicams.com :)

Lenke til kommentar

takk for svar.

jeg har sett litt på steves digicamsidene, men jeg synes ikke han er inngående nok, slik som akam er med støymåling++. men ellers så så jeg at kodakene hadde litt mye komprimering, men de er jo billige, så jeg vet ikke hvordan pris/kvalitetsforholdet blir i forhold til canon a85.. skal sjekke ut den lc70en.

har du testet noen av kameraene selv, eller bare lest anmeldelser?

Lenke til kommentar

Jeg vil give dig ret i at anmeldelserne på steves digicams ikke er ret dybdegående :( Kig på megapixel.net, hvor de lige har testet Panasonic LC 80, samt evt på dcresource.com, dpreview.com, imaging-resource.com, som lige er de sider jeg kan komme i tanke om. Der er formentlig tests af flere af de modeller du nævner, hvis du da ikke allerede kender siderne...

Jeg har kun læst anmeldelser - har selv et Nikon Coolpix 3700 som jeg er meget tilfreds med.

Held og lykke med jagten på kamera! :)

Lenke til kommentar

kan se ut til at det må bli a85 evt. så venter jeg til a95 blir billigere... virket som om a85 hadde bedre bilder enn kodak med 5MP.

bare så synd canon har en av verdens verste videofunksjoner. er vel ikke noen mulighet for å omgå den tidssperren på 30 sec. vel?

Lenke til kommentar

Der er formentlig ikke mulighed for at optage mere end 30 sek video, da denne begrænsning ligger i kameraet og ikke i minnekortet.

Jeg tror at du vil blive tilfreds med A85/95 hvis du ønsker at udvikle dig som fotograf og gerne vil have mulighed for at benytte manuelle indstillinger :thumbup:

I prisklassen findes der efter min mening ikke bedre alternativer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...