Gå til innhold

TV2 vs. NRK

Hva foretrekker du best, NRK eller TV2?  

98 stemmer

1. 1. Hva foretrekker du best, NRK eller TV2?

• NRK
      38
    • TV2
      54
    • Ingen av disse
      6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil ikkje utpeike ein som den "beste", kvar kanal har asine fordelar. TV2 har reklame, masse penger, og kjøper alle seriane sine.

Men når det kjem til eigenproduserte serier så er NRK best. Bård og Harald har jo stått for norges (imo) beste komiprogrammer, utan tvil. I tillegg har du Nytt på Nytt og fleire andre. Beste TV2 har laga er (imo) Kjetil og Kjartan Show.

Eg hater TV2 sine fotball-komentatorar, og priser meg lukkeleg dersom NRK sender ein storkamp med Scheie\Drillo i boksen.

TV2 har reklame, og sender stort sett amerikanske og australske seriar døgnet rundt, sjølvsagt vil dei fleste like TV2 best..TV2 har også hatt ein god del elendige seriar, både sjølvproduserte og amerikanske.

Sum summarum så blir det 1-1 for min del.

Du nevner bare negative argumenter når det gjelder TV2: Reklame, (masse penger), og de kjøper alle seriene sine. Det beste de har laga er Kjetil og Kjartan Show, fotballkomentatorene er dårlige.I tillegg sender de bare amerikanske og australske serier.

Da må det jo bare bli 1-1. :hrm:

Lenke til kommentar

Liker TV2 best jeg. Har alltid gjort det. Seinfeld, X-Files, Friends, Kongen av Queens, Alle Elsker Raymond, Fraiser og First Wave.

Hva har NRK? Dagsrevyen og Sopranos?

Det blir 9-2 til TV2 (3 poeng for Seinfeld, 2 for Sopranos og 0 for Dagsrevyen, fordi selv om det er bedre enn TV2 sine Nyheter så ser jeg aldri på slikt uansett...)

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar

Jobber i TV 2 (deltid) og er litt inhabil, men må få korrigere noen av de helt feilaktige påstandene om TV 2. Mye rart ute å går her.

I tillegg slipper man reklame-/nyhetspauser i filmer og serier.

Her blander du med TV Norge. TV 2 har ingen reklame eller nyhetspause midt i filmer eller serier.

TV2 lager lite selv, og det de lager er middelmådig i forhold til f.eks NRK. Det er mest innkjøpte drittprogram.

Helt feil. Driv litt research før du kommer med slike påstander. La oss se på en vanlig TV 2 uke i prime time (18.00-24.00) da de fleste ser TV :

*Mandag 9 egenproduserte programmer, 2 innkjøpte.

*Tirsdag 11 egenproduserte, 3 innkjøpte.

*Onsdag 13 egenproduserte, 1 innkjøpt.

*Torsdag 13 egenproduserte, 1 innkjøpt

*Fredager 12 egenproduserte og 1 innkjøpt

*Lørdag, 11 egenproduserte, 2 innkjøpte

*Søndag 8 egenproduserte, 1 innkjøpt.

som underholdnings kanal er TVN bedre enn TV2.

TV Norge har en masse lavmåls programmer. Reality i hue og r*va, halvtimes pause midt i filmene, reklame midt i seriene, masse støyende ting og tang, elendige vignetter, tragiske nyhetssendinger... uff nei. Kan ikke en gang sammenlignes med TV 2.

NRK, fordi de gruser TV2 i underholdning. Spesielt norsk underholdning: Nytt på Nytt, Åpen Post, Team Antonsen, Ut i vår hage, og mange fler.

Tre av disse programmene er det samme menn som står bak. Personlig synes jeg det er lavmålshumor, men vet mange liker slik humor. Noe er bra, f.eks sidelengs matlaging. Elles synes jeg Johansen/Eia duoen ikke skaper særlig mye glup humor. Men det er min mening. Nytt på nytt eier... det er jeg enig i.

På TV2 i dag er jo 90% repriser

Sjekk programmet i prime time... da også NRK sender programmer. Ikke mye reprise på TV 2 da.

Ellers? Jo NRK danker ut TV 2 på enkelte underholdningsprogrammer og nyhetene så klart. NRK har laaaang erfaring, og TV 2 kan ikke måle seg med det så klart. Men TV 2 er bedre enn sitt rykte... det ser jeg når 90% av de som kritiserer TV 2 her ikke har peiling. Har dere drevet research? Eller bare antar dere? Virker som de fleste gjør det siste.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Det er desidert høyest kvalitet over NRK sine produksjoner synes jeg.

Det er også NRK sin jobb; gå mer i dybden og lage litt smalere og grundigere programmer og ikke bare pøse ut ting som absolutt skal tekkes flest mulig seere hele tiden. Det får de reklamefinansierte ta seg av, og jo mindre NRK bruker på å tekkes de store massene jo bedre for alle.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jobber i TV 2 (deltid) og er litt inhabil, men må få korrigere noen av de helt feilaktige påstandene om TV 2. Mye rart ute å går her.

Ja, folk og deres feil meninger.

I tillegg slipper man reklame-/nyhetspauser i filmer og serier.

Her blander du med TV Norge. TV 2 har ingen reklame eller nyhetspause midt i filmer eller serier.

Dette var noe de gjorde intill for ikke så lenge siden, men altså ikke nå lenger. Nå har de bare "se hva som skjer" Hotel Cæsar reklame.

TV2 lager lite selv, og det de lager er middelmådig i forhold til f.eks NRK. Det er mest innkjøpte drittprogram.

Helt feil. Driv litt research før du kommer med slike påstander. La oss se på en vanlig TV 2 uke i prime time (18.00-24.00) da de fleste ser TV :

*Mandag 9 egenproduserte programmer, 2 innkjøpte.

*Tirsdag 11 egenproduserte, 3 innkjøpte.

*Onsdag 13 egenproduserte, 1 innkjøpt.

*Torsdag 13 egenproduserte, 1 innkjøpt

*Fredager 12 egenproduserte og 1 innkjøpt

*Lørdag, 11 egenproduserte, 2 innkjøpte

*Søndag 8 egenproduserte, 1 innkjøpt.

Ser du bort ifra selvfølgelige programmer som nyheter og været (som du har telt både to og tre ganger) blir det ikke mye igjen.

På tirsdag har du da "absoutt underholdning", "tabloid", "hos martin" og "hotel cæsar". To kjendisprogrammer, en sitcom og en dramaserie.

På NRK har du andre typer produksjoner som Lydverket, FBI, Brennpunkt, Store studio, Topp 20, Puls, Migrapolis, RedaksjonEN, Først & Sist, Nytt på nytt, Schrödingers katt, Ut i naturen, Guru, Faktor, Team Antonsen, Walkabout, Ut i vår hage, Autofil, Standpunkt, Typisk norsk, Barnas supershow, Fra kjeller til loft, Historien om norge. (copy paste fra nrk.no/tv/)

Det er disse programmene som gjør at TV2's Hos Martin virker i middelmådig kvalitet.

som underholdnings kanal er TVN bedre enn TV2.

TV Norge har en masse lavmåls programmer. Reality i hue og r*va, halvtimes pause midt i filmene, reklame midt i seriene, masse støyende ting og tang, elendige vignetter, tragiske nyhetssendinger... uff nei. Kan ikke en gang sammenlignes med TV 2.

TvNorge er ikke i samme klasse som Tv2 nei. Det er en trist kanal.

NRK, fordi de gruser TV2 i underholdning. Spesielt norsk underholdning: Nytt på Nytt, Åpen Post, Team Antonsen, Ut i vår hage, og mange fler.

Tre av disse programmene er det samme menn som står bak. Personlig synes jeg det er lavmålshumor, men vet mange liker slik humor. Noe er bra, f.eks sidelengs matlaging. Elles synes jeg Johansen/Eia duoen ikke skaper særlig mye glup humor. Men det er min mening. Nytt på nytt eier... det er jeg enig i.

NRK har hvertfall produsert mye mer og bedre norsk underholdning enn alternativet, og det bør vel egentlig ikke være så altfor vanskelig å se selv om du ikke syntes det treffer. Jeg syntes f.eks at Kjetil og Kjartan show er ekstremt low.

En annen ting jeg syntes er bra med NRK er at de ofte sender litt spesielle serier som ikke alltid er mainstream som Friends osv. Et par eksempler er Red Dwarf og Duckman.

På TV2 i dag er jo 90% repriser

Sjekk programmet i prime time... da også NRK sender programmer. Ikke mye reprise på TV 2 da.

Det er jo ikke akkurat low ratings kl 14-18, og på dette tidspunktet er TV2 på tronen bare slått av TVN (fancy a bit of fresh prince?)

Ellers? Jo NRK danker ut TV 2 på enkelte underholdningsprogrammer og nyhetene så klart. NRK har laaaang erfaring, og TV 2 kan ikke måle seg med det så klart. Men TV 2 er bedre enn sitt rykte... det ser jeg når 90% av de som kritiserer TV 2 her ikke har peiling. Har dere drevet research? Eller bare antar dere? Virker som de fleste gjør det siste.

Cat got it's claws out? 10-12 år med TV2 bør vel egentlig være research nok for de fleste for å danne seg en subjektiv mening. At NRK har erfaring syntes jeg ikke er det beste argumentet da mange i NRK er nye i faget og TV2 har holdt på i over et tiår.

Lenke til kommentar

Dette var noe de gjorde intill for ikke så lenge siden, men altså ikke nå lenger. Nå har de bare "se hva som skjer" Hotel Cæsar reklame.

Tydelig at du ikke har drevet mye research selv. TV 2 har aldri hatt f.eks reklamepauser midt i en serie, slik TV Norge nå har. Det har ikke en gang vært lov før inntil nylig. TV Norge har valgt å gjøre dette, TV 2 ønsker å ikke gjøre det. En periode for mange år siden, hadde TV 2 også nyhetssending midt i filmer som gikk på lørdagskvelden, men det er lenge siden de sluttet med det. TV Norge har nyheter og reklame midt i filmer minst to ganger i døgnet de dagene de sender film klokken 21:30 (mandag til torsdag?) "Se hva som skjer" promoene er irriterende, men varer maks 30 sekunder. Det er levelig. TV Norge sine promoer, varer mye lenger.

På tirsdag har du da "absoutt underholdning", "tabloid", "hos martin" og "hotel cæsar". To kjendisprogrammer, en sitcom og en dramaserie.

På NRK har du andre typer produksjoner som Lydverket, FBI, Brennpunkt, Store studio, Topp 20, Puls, Migrapolis, RedaksjonEN, Først & Sist, Nytt på nytt, Schrödingers katt, Ut i naturen, Guru, Faktor, Team Antonsen, Walkabout, Ut i vår hage, Autofil, Standpunkt, Typisk norsk, Barnas supershow, Fra kjeller til loft, Historien om norge. (copy paste fra nrk.no/tv/)

Det er disse programmene som gjør at TV2's Hos Martin virker i middelmådig kvalitet.

Jeg har da aldri nektet for at NRK har kvalitet på sine programmer, og at f.eks Hos Martin er middelmådig (det er under middelmådig faktisk). Men jeg bare motbeviste påstanden om at TV2 stort sett har innkjøpte programmer i prime-time. Jeg kan liste opp like mange egentproduserte programmer fra TV 2, for ser vi en uke i ett, har de også veldig mye egenprodusert. Mye av det er kvalitet også, dog ikke av like høy kvalitet som NRK. Men det er ikke det jeg prøvde å motbevise.

Jeg syntes f.eks at Kjetil og Kjartan show er ekstremt low.
Hver sin smak... jeg synes det er god underholdning. Seertallene vitner om det samme. Om det er kvalitet, driter vel TV 2 i da de er interessert i mest mulig seere. Det er jo det å drive komersiell TV handler om.

En annen ting jeg syntes er bra med NRK er at de ofte sender litt spesielle serier som ikke alltid er mainstream som Friends osv. Et par eksempler er Red Dwarf og Duckman.
Det er jo derfor vi har NRK. For å sende programmer som det ikke er garantert at vil få høye seertall. Som sagt før... TV 2 er en bedrift, og en bedrift vil tjene mest mulig penger.

Det er jo ikke akkurat low ratings kl 14-18, og på dette tidspunktet er TV2 på tronen bare slått av TVN (fancy a bit of fresh prince?)

Høyest rating får du i prime-time. Mellom 14-18 er det ikke så mange som ser på TV. Og TV 2 vil jo sende sine bra programmer da de har flest seere. NRK sender mye smalt i dette tidsrommet, fordi de MÅ, men vil ikke sende de i prime-time fordi de da vil miste seere til de komersielle kanalene.

Cat got it's claws out? 10-12 år med TV2 bør vel egentlig være research nok for de fleste for å danne seg en subjektiv mening.

De som ser på TV 2, ja... de kan skaffe seg en subjektiv mening. Men når folk fabler om at TV 2 fortsatt sender nyheter og reklame midt i filmer og serier, så er det tydelig at de enten blander med TV 3 og TV Norge, eller ikke har sett på TV 2 på mange år.

At NRK har erfaring syntes jeg ikke er det beste argumentet da mange i NRK er nye i faget og TV2 har holdt på i over et tiår.

Klart det er mange nye i NRK også, men siden kanalen begynte på seksti-tallet, har kanalen lært mye, og dette blir så klart videreført fra de "gamle traverne" i NRK til de "nye jyplingene". Det er ikke bare de på gulvet det gjelder, det gjelder hele administrasjonen, hvordan de er bygget opp og så videre. De har også uhorvelig mye penger til disposisjon, og bruker de FRYKTELIG dårlig. En utregning viser at de pengene NRK får til å drive NRK 1 og NRK 2 i ett år, er nok til syv (!) TV 2 kanaler i løpet av ett år. Det sier litt om hvor mye mer penger NRK har, og hvor godt utgangspunkt de har til å lage bra TV.

En annen ting... NRK har tatt opp kampen mot TV 2, og sender likedanne programmer på nøyaktig samme tidspunkt som TV 2. Nyhetene er også blitt mye mer komersielle enn de var før. Det er da ikke det NRK er her for... de er her for å være en rikskringkaster... ikke en wannabe-komersiell kanal med reklame både her og der. Sponsing? Reklame kaller jeg det. Og det programmene de får fra norsk tipping? De får de gratis, mot at norsk tipping får reklame i det tidspunktet. Synes ikke det er en rikskringkaster verdig.

Men på den annen side har TV 2 tvunget NRK til å lage bedre TV. NRK var før alt for gammeldags, for inngrodd i gamle tider. Nå er de blitt mer moderne, og hadde det ikke vært for TV 2, hadde NRK fortsatt vært veldig gammeldags i forhold til det en god kanal skal være. Tenk på det, dere som hater TV 2. Dere behøver ikke å se på TV 2, men faktum er at NRK skjerpet seg betraktelig det øyeblikket de så at TV 2 begynte å dra store seerandeler til sin kanal.

Lenke til kommentar
TV 2 har aldri hatt f.eks reklamepauser midt i en serie

jaja...det er tydelig at du driver og spekulerer i definisjoner.

"se hva som skjer" tror jeg de fleste er kjent med, om det er reklame eller en 30 sekunders pause så er det en uting!

Hvis de har sluttet med pauser i serier og filmer er jo det en forbedring, det må jeg innrømme....

Jeg kan liste opp like mange egentproduserte programmer fra TV 2, for ser vi en uke i ett, har de også veldig mye egenprodusert. Mye av det er kvalitet også, dog ikke av like høy kvalitet som NRK.

Kan du liste opp TV2's egenproduserte kvalitetsprogrammer?

Personlig synes jeg det er lavmålshumor, men vet mange liker slik humor.

Jeg syns Bård Tufte og Harald Eia fortjener en kjempeaplaus.

Lenke til kommentar
TV 2 har aldri hatt f.eks reklamepauser midt i en serie

jaja...det er tydelig at du driver og spekulerer i definisjoner.

"se hva som skjer" tror jeg de fleste er kjent med, om det er reklame eller en 30 sekunders pause så er det en uting!

Hvis de har sluttet med pauser i serier og filmer er jo det en forbedring, det må jeg innrømme....

Ja, da driver vel NRK og spekulerer i definisjoner også, da de som kjent "ikke har reklame". Hva er det vi blir plaget med titt og ofte midt i sportssendingene for eksempel?

Så vidt jeg vet, har ikke TV 2 "Se hva som skjer" midt i en film. Ihvertfall ikke de gangene jeg har sett film på TV 2.

Jeg kan liste opp like mange egentproduserte programmer fra TV 2, for ser vi en uke i ett, har de også veldig mye egenprodusert. Mye av det er kvalitet også, dog ikke av like høy kvalitet som NRK.

Kan du liste opp TV2's egenproduserte kvalitetsprogrammer?

Merkelig så snurt noen blir, når man insinuerer at TV 2 også faktisk lager programmer med kvalitet.

*Nyhetene

*Sporten

*Været

*God Morgen Norge

*Kjetil og Kjartan show

*Farmen

*Tabloid

*SøndagsTabloid

*Forsvar (samarbeid med en svensk og en dansk tv-kanal)

*Beck (også samarbeid med ihvertfall en svensk tv-kanal)

*Senkveld

*Holmgang

*Nordic Music Awards (samarbeid med svensk og dansk tv-kanal)

Ser at man drar fram gamle NRK programmer når man lister opp NRK's kvalitetsprogrammer, så da kan jeg jo nevne for eksempel

*The Julekalender

*Lyckliga Gatan

De nye programmene, "Jakten på kjærligheten", og "Elsker, elsker ikke" har jeg ikke sett på, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men det er mange som snakker om de. "Stortinget" ser ut til å inneha en viss kvalitet også.

Men igjen... NRK har så ufattelig mye mer penger, at det er rart om de ikke skulle slått TV 2. For samme sum NRK får i ett år, kunne man laget SYV (!) TV 2 kanaler. Det sier litt. Samtidig har de mer erfaring med å lage TV. Så alt i alt synes jeg TV 2 har lykkes meget godt i det de gjør.

Jeg syns Bård Tufte og Harald Eia fortjener en kjempeaplaus.

Hver sin smak... jeg ville ikke listet opp noe av det de har laget som kvalitet.

Lenke til kommentar

NRK ser jeg ikke med mindre jeg er helt nødt (landskamp fks). Team Antonsen er det eneste jeg har orket å se på NRK. Kan virkelig ikke skjønne hvorfor alle synes NRK nyhetene er så forferdelig bra. Programlederene søvndyssende, og når de nå har kopiert TV2-nyhetene på de fleste områder så virker det bare patetisk.

Slik jeg ser det er NRK for spesielt interesserte og gamlinger. Synd og skam at jeg må betale for den dritten.

Endret av Swag
Lenke til kommentar
NRK = kvalitet. Mye bra egenproduksjoner..

TV2 - middels.. lite egenprodusert.. alt for mange innkjøpte serier.,

Som jeg nettopp har sagt, så har TV 2 veldig mye egenprodusert i prime-time (18.00 til midnatt). Har en litt mer detaljert opplisting tidligere i tråden, som viser at TV 2 i prime time mandag til søndag har 77 egenproduserte programmer og 11 innkjøpte. Utenfor prime-time er det derimot mye innkjøpt, men de er i det minste et alternativ til NRK som utenfor prime time bare sender smale programmer som "ingen" ser på.

Lenke til kommentar
de er i det minste et alternativ til NRK som utenfor prime time bare sender smale programmer som "ingen" ser på.

Er ikke det egentlig bra da? Smale programmer liker vi :thumbup:

Så klart er det bra med smale programmer. Men med tanke på at det er programmer for "de få" som er interessert i akkurat det temaet, så er det bra med et alternativ som TV 2.

Ellers er jeg enig med da_devil når han gir en tommel opp for filmene på NRK. Her er det mye bra, spesielt på NRK2. På innkjøpte dramaserier er NRK foran med ett lite hestehode på grunn av blant annet Sopranos, Six Feet Under og slikt. Mens TV 2 nok tar komiprisen på grunn av serier som Friends og Kongen av Queens. Men TV 2 har visst en del gode dramaserier i bakhånd nå som vel skal begynne å gå etter årsskiftet (eller kanskje før også). De har fått rettighetene til en del bra serier nå, etter nye avtaler med store aktører i USA. Blant annet en ny, utrolig populær serie (i USA) som jeg ikke husker navnet på nå. Disse nye avtalene sikrer også en god del meget bra filmer, blant annet har de kapret rettighetene til Lord of the Rings, men kan ikke vise den før om en stund på grunn av at den ikke er tillatt for TV før flere år etter den har gått på kino. Blir spennende å "se hva som skjer" :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...