Zeph Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 hmm...går litt fort i svingene her synest eg. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Bare hvis AMD og Intel kunne komme med CPU'er som dobblet/firedobblet ytelsen! Men på CPU fronten går det tregt. Godt det ikke går så tregt på GPU fronten sier bare jeg! Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Dessuten skal ikke ATI og nVidia lansere høyere klokkede versoner av dagens kort FØR de lansere R500 og NV50 da!? De venter jeg litt på også...når kommer 6900 og x900? muligens pci-e versonene blir andre genrasjon av dagens kort, ati har jo navnlagt pci-e versonen x880 så det kan jo regnes som andre versonen... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Opptil 4 ganger bare? Ja, da er det vel bare å kaste X800-kortet mitt... Her går det fort i svingene. Tviler på at dette kortet vil komme i AGP-versjon... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Om bare R5xx er dobbel så rask som R420, så vil vi trenge den ytelsen uansett. Tenk bare på den kommende Unreal 3 Engine, som sikkert vil kreve R600 ytelse for å kjøre smooth nok. Eller hva med 3DMark05 som vil presse dagens toppkort ned i 4000-6000 poeng.... Slik jeg har skjønnt det, så utvikles spillmotorene mer fleksible nå for tiden. Dvs at de kan gjøre på et videre spekter av skjermkort. Alt fra Intel extreme graphics til Geforce 6800 Ultra skal vel kunne kjøre spillet. Selvfølgelig med veldig forskjellig kvalitet, men likevel kunne kjøre det greit. Dvs. at Unreal3 engine trolig lar seg kjøre greit på dagens middelmålige kort. (1600x1200 16xAA 32xAF er ikke et must for alle) Ang. 3DMark05, så kjøper man for det første ikke kort for å score bra i an sånn test, man kjøper skjermkort for å spille med. For det andre så skal testen være så krevende at toppkortene tynes ned i knestående. Hvis den ikke gjør det så er poenget med testen borte. Det er på samme måte som 3DMark99 nå er helt utrangert. (er det noen som husker denne testen lengre?) 3DM99 er utrangert fordi det er barnemat for de fleste av dagens kort. Det blir helt irrelevant for dagens spill om man får 200 eller 400FPS i undertestene av 3DM99. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Bare hvis AMD og Intel kunne komme med CPU'er som dobblet/firedobblet ytelsen! Men på CPU fronten går det tregt. Godt det ikke går så tregt på GPU fronten sier bare jeg! AMD og Intel har jo stadig vekk kommet med CPU'er som gir inntil 4x ytelsen av forrige CPU. Det er bare å måle ytelsen på enkelte SSE3-instruksjoner på Prescott (med SSE3) og Northwood (uten SSE3). Eller å måle forskjellen på helt spesiellt kompilerte programmer på en northwood med og uten HyperThreading. Da kan du finne inntil dobbel ytelse. Eller f.eks AthlonXP 3000+ vs Athlon64 3000+. Du klarer sikkert å finne enkelte tester som gir inntil dobbel ytelse der også. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Til dere som får bakoversveis over 4x -tallet, og til MistaPi som ikke tror noe på tallet: Det sto tross alt bare "opptil 4x ytelsen til X800XT.. altså er det eneste som er sikkert at ytelsen ikke blir høyere enn 4x X800XT i noen situasjoner. Selvfølgelig er det snakk om "opptil". Det er forsatt ganske absurd med tanke på "real-world" ytelse. 4x høyere ytelse er heller ikke noe selv The Inquier påstår. http://www.theinquirer.net/?article=18729 Trolig er dette 4x-tallet hentet ut fra en av de mange detaljene, f.eks at Shader Model 3 går 4x raskere enn den gjør i dag, siden den ikke trenger å gå i software lengre.. 4x shader ytelsen med samme antall pipelines er heller tvilsomt. Hva mener du med at den ikke trenger å gå i software lenger? Endret 29. september 2004 av MistaPi Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Simen1 du har sikkert rett i det der, men du er vel enig at utviklingen (i ytelse) ikke går så fort i dag som for noen år tilbake på CPU fronten? Om du har en Prescott på 3.2 eller 3.6 så merker du ikke forskjell i spill. Men å gå fra en P1 233 opp til P2 266 den gangen gav større ytelses gevinst. La oss håpe at dual core CPU'er med 2MB L2 cache gir oss ett slikt ytelses hopp i tiden fremover (1 år fra nå kanskje). Lenke til kommentar
genesis Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Gøy det, men selv oppgraderte jeg nettop og ser ingen grunn til å forsette. Amd 64 @ 2,5Ghz + x800 @ PE gir meg hva jeg trenger i alle spill jeg har prøvd foreløpig. HalfLife 3 skal bruke scource motoren. Neste spill i Elderscrolls serien kommer ihvertfall ikke før 2006. Noe jeg overser? Tror det er en stund til vi faktisk trenger såpass HW, men hvis det først kommer såpass krevdende progZ..... , må prioritere Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Trolig er dette 4x-tallet hentet ut fra en av de mange detaljene, f.eks at Shader Model 3 går 4x raskere enn den gjør i dag, siden den ikke trenger å gå i software lengre.. 4x shader ytelsen med samme antall pipelines er heller tvilsomt. Hva mener du med at den ikke trenger å gå i software lenger? Radeon X800XT har ikke Shader Model 3, Det har Shader Model 2, og må software-rendre effekter i CPU som Shader Model 3 tar i hardware. Geforce 6x00-serien tar Shader Model 3 i hardware og har dermed veldig mye høyere ytelse på helt spesifikke Shader Model 3 -tester. Simen1 du har sikkert rett i det der, men du er vel enig at utviklingen (i ytelse) ikke går så fort i dag som for noen år tilbake på CPU fronten? Om du har en Prescott på 3.2 eller 3.6 så merker du ikke forskjell i spill. Men å gå fra en P1 233 opp til P2 266 den gangen gav større ytelses gevinst. Helt enig De siste 20 år har antall MHz i snitt doblet seg ca hvert 1,5 år. De siste 2 årene har det bare økt med ca 25%. Lenke til kommentar
DjNeo Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Trolig er dette 4x-tallet hentet ut fra en av de mange detaljene, f.eks at Shader Model 3 går 4x raskere enn den gjør i dag, siden den ikke trenger å gå i software lengre.. 4x shader ytelsen med samme antall pipelines er heller tvilsomt. Hva mener du med at den ikke trenger å gå i software lenger? Radeon X800XT har ikke Shader Model 3, Det har Shader Model 2, og må software-rendre effekter i CPU som Shader Model 3 tar i hardware. Geforce 6x00-serien tar Shader Model 3 i hardware og har dermed veldig mye høyere ytelse på helt spesifikke Shader Model 3 -tester. Simen1 du har sikkert rett i det der, men du er vel enig at utviklingen (i ytelse) ikke går så fort i dag som for noen år tilbake på CPU fronten? Om du har en Prescott på 3.2 eller 3.6 så merker du ikke forskjell i spill. Men å gå fra en P1 233 opp til P2 266 den gangen gav større ytelses gevinst. Helt enig De siste 20 år har antall MHz i snitt doblet seg ca hvert 1,5 år. De siste 2 årene har det bare økt med ca 25%. Grunnen til at antall GHz ikke har hatt det samme løftet i det siste er vel at taket er nådd. Det som vi i fremtiden vil se er systembuss og minne som kansje kan begynne å nerme seg GHz'en til CPU'en. I tilleg kommer vel dette med fler prosessor kjerner for fult og at 64 bit blir standard. EDIT: Nå var jeg vist veldig off topic... Endret 29. september 2004 av DjNeo Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det er jo galskap å kjøpe grafikkort på et hvilket som helst tidspunkt når utviklingen går så fort. Jeg blir sittende med mitt Geforce 4200 ti resten av livet... Lenke til kommentar
genesis Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) kanskje du en dag forstår at ATi er bedre enn Nvidia.......... og ikke blir sittende med ti42 Seriøst, om ATi stiller med ett aldri så rått kort..... det er ikke bare ytelse som teller, som påpekt av Playmofetish. La oss si at ATi sitt kort yter som F, men trekker mye strøm og det blir mye varme. Hvis Nvidia stiller med ett kort som yter NOK i de aktuelle spillene, og som samtidig genererer lite varme, da stiller dem også sterkt. Hvem vil vel ha maskiner som bråker mer? Rå NOK ytelse, og passiv kjøling..... AHHaaa, ultimat. Endret 29. september 2004 av genesis Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Tviler på at det kommer til å koste mere en 4-5000 de må bare holde den prisen for å kutte ned på den store etterspørselen til produksjonen har fått litt på lager. At det introduseres i begynnelsen av 2005 vil si at vi i "stygge lille Norge" ikke kommer til å få kloa i det før langt uti mai. Lenke til kommentar
Merlin Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 From an aarchitectural point of view, we are talking about at least 16 pipelines powered by two TMUs (Texture Memory Units) which roughly give you twice as much power as the current X800 generation of cards that have only one TMU. This will occur only in multitexture games but nowadays all games use more then one texture per pass. Står også at R500 vil være 6 ganger raskere i noen tilfeller enn R9800PRO. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Radeon X800XT har ikke Shader Model 3, Det har Shader Model 2, og må software-rendre effekter i CPU som Shader Model 3 tar i hardware. Geforce 6x00-serien tar Shader Model 3 i hardware og har dermed veldig mye høyere ytelse på helt spesifikke Shader Model 3 -tester. Hvis en shader er skrevet ekslusivt for SM3.0 så vil det ikke kunne kjøres på SM2.0 hardware. Det ville nok ha kostet alt for mye å emulere dette i CPU. Man kan imidlertid kutte opp en SM3.0 shader i flere passes hvis den overgår instruksjons counten til SM2.0. Lenke til kommentar
Traxco Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) hva skal vi med mere ytelse nå ?bør ikke dx 10 spillene komme først.. Endret 29. september 2004 av Traxco Lenke til kommentar
kilik Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Til Xbox 2 i 1.kvartal 2005? Utfra hva jeg har forstått lanseres ikke Xbox 2 før høsten 2006. R500 er vel rimelig utdatert da (selv til konsoll å være). Lenke til kommentar
TJ Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Tipper at effektforbruket på de nye generasjonene kommer til å bli ganske enormt. Hydrogenkjøling blir vel snart standard Lenke til kommentar
viranth Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Til Xbox 2 i 1.kvartal 2005? Utfra hva jeg har forstått lanseres ikke Xbox 2 før høsten 2006. R500 er vel rimelig utdatert da (selv til konsoll å være). Er vel bare klare til å levere brikkene da vet du, selve Xboxen er ikke ferdig. Men er ikke lenger overrasket av hva som kommer ut, forventer at det skal komme noe som er mye bedre enn det som er her i dag, om det ikke hadde kommet noe mye bedre ville jeg blitt overrasket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå