Gå til innhold

Kjøp av digital speilrefleks


Anbefalte innlegg

Har planer om å anskaffe meg litt digitalt fotoutstyr og lurer på om følgende er en god start:

 

Kamerahus 20D

Vidvinkel 17 - 40 f/4 L USM

Tele 70 - 200 f/4 L USM

Extender 1,4x

Blitz Speedlite 420EX

 

Er evt. Nikon et godt alternativ ?

 

Ønsker gode råd fra dere som er proffe på dette ! !

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ser ut som en helt uslåelig kombinasjon.

Det eneste jeg evt. vil påpeke er mangelen på optikk i området 40-70mm, samt en linse med høy lysstyrke som er fin når du evt skal ta protretter. Dersom du nærmer deg budsjettgrensa med det du har satt opp, kan en 50mm f/1,8 gjøre nytten. Den er liten lett, billig, lyssterk og bra.

 

Jeg har selv et 20D, og har tidligere hatt en 17-40, men solgte den på grunn av dårlig råd en periode. Det eneste jeg ikke likte med den var at den var så kort at jeg følte behov for å også ha med en lengre linse selv på den minste tur, og hvis du da bare har 70-200, som er ganske stor, så kan det fort bli mye drass. Jeg har ikke noe imot å dra på mye utstyr, men av og til skal jeg bare ut og rusle en liten tur, og da er det greit å ikke måtte dra med seg alt for mye.

 

Jeg er ikke så bevandret i Nikon-verdenen, men D70 skal være et bra kamera. Det er noe rimeligere, så hvis du er på et trangt budsjett kan det sikkert være en bra løsning. Men jeg føler at Nikon kanskje er på litt vikende front på digitalkameraer, og at Canon derfor vil kunne gi deg mer i tiden som kommer. Når du først har investert i optikk, og blitt vandt til et merke er det vanskelig å bytte. Derfor er det viktigere å tenke på litt framover, enn å se hvem som har det beste kameraet akkurat nå.

 

Lykke til med kjøpet. Uansett hva som er godt og dårlig av utstyr, kan jeg love deg, at dersom du ikke skal ha dette som jobb, så kan du ikke gå feil med det utstyret du har satt opp.

 

Erik

Lenke til kommentar
Har planer om å anskaffe meg litt digitalt fotoutstyr og lurer på om følgende er en god start:

 

Kamerahus 20D

Vidvinkel 17 - 40 f/4 L USM

Tele 70 - 200 f/4 L USM

Extender 1,4x

Blitz Speedlite 420EX

 

Er evt. Nikon et godt alternativ ?

 

Ønsker gode råd fra dere som er proffe på dette ! !

 

På forhånd takk

(Nogenlunde) Tilsvarende nikon burde bli noe slikt som

D70 m. 18-70 kit linse

70-300 ED (Merk, ikke G modellen)

SB600 (Anbefaler heller SB800)

 

Jeg ville også tatt med 50mm f1.8 simpelten for å få en lyssterk linse (som ikke koster særlig mye)

 

Jeg gjetter at dette er en hel del billigere enn canon utstyret, men jeg vil ikke påstå at denne optikken er helt sammenlignbar (men den er ikke ille)

 

Hvis du vil legge mer i det finnes det alternativ optikk.

 

P.S. har du sjekket at teleforlengeren går overens med 70-200 objektivet? Zoomlinser liker ikke altid teleforlengere. Uansett så ville jeg heller anbefalt å kjøpe en 300mm f4 fremfor en teleforlenger. Det koster ikke så mye mer.

 

Nå vet jeg ikke hva du er intressert i å ta bilder av, men 300mm er ganske langt på en 20D/D70, vet du at du trenger det?

Lenke til kommentar
Har planer om å anskaffe meg litt digitalt fotoutstyr og lurer på om følgende er en god start:

 

Kamerahus 20D             

Vidvinkel 17 - 40 f/4 L USM   

Tele 70 - 200 f/4 L USM           

Extender 1,4x                           

Blitz Speedlite 420EX     

 

Er evt. Nikon et godt alternativ ? 

 

Ønsker gode råd fra dere som er proffe på dette ! ! 

 

På forhånd takk

Dropp extenderen. På en F/4-linse vil du slite med autofokusen med extenderen og dårlig lys. Litt avhengig av hvor mange blendertrinn extenderen demper. Hvis du får lysstyrke lavere enn F/5.6 (ett blendertrinn ned) vil autofokusen ha trøbbel. Enig i de andre som foreslår en 300mm F/4 istedet.

Å ikke ha noe objektiv mellom 40 og 70mm, som for meg er det mest brukte brennviddeområdet, er nok en tabbe.

 

Nikons alternativ:

D70-kit m/18-70mm

Nikkor 50mm F/1.8 evt 1.4D (brukt?)

Nikkor 80-200mm F/2.8D ED (brukt?)

SB800 blitz

 

Merk at denne pakka vil gi deg langt bedre lysstyrke på teleobjektivet - og at det her også er mulig med en telekonverter senere om du føler behov for det..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldingene. Dette forumet er en fryd for en amatør.

 

Jeg tror valget på kamera blir Canon 20D. Jeg forstår det slik at dette kameraet er bedre en Nikon D70. jeg håper noen kan gi svar på følgende:

 

1. kameraet kan leveres med et objektiv for noen hundrelapper ekstra er dette bortkastet?

 

2. Kan dere gi meg en anbefaling på en komplett objektiv/tilbehørspakke (obj./ linser, filter, blitz, sekk m.m.) Vil legge endel penger i dette og ønsker utstyr av god kvalitet som jeg kan ha glede av i mange år fremover.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Jeg syns man får litt mer for pengene hvis man kjøper D70, men ett bedre kamera på mange områder (men ikke alle) om du kjøper 20D. 18-70-objektivet til Nikon er visst temmelig bra, om enn ikke i toppklasse, og foreløpig ser det ikke ut som Canon har noe objektiv som kan konkurrere; 17-85'en har bedre rekkevidde og bildestabilisering, men dårligere lysstyrke og også bildekvalitet ser det ut til. 18-55'en er litt trist, men det blir da fine bilder av den også. Jeg vil anbefale deg å prøve både D70 og 20D i butikk før du bestemmer deg; For å se hvilket _du_ liker best. Se også på objektivutvalget; Det er litt forskjell og kanskje har Canon eller Nikon noe som du vil ha. Optikken er den største investeringen og det som vil gjøre det vanskeligere/dyrere å bytte system. Man finner også ut etterhvert hva man vil ha/trenger for å ta de bildene man vil. Bruktmarkedet er en fin plass å handle optikk, og da taper man ikke så mye hvis man senere vil selge noe igjen.

 

D70 (m/18-70) er det også et godt utvalg av på bruktmarkedet. Jeg tror det er mange som har kjøpt dSLR når de har blitt såpass billige, og funnet ut at det ikke var noe for dem likevel, samt de som bytter til Canon 20D fordi den er litt bedre og mye kulere. Hvis man senere vil oppgradere fra D70 så kommer sannsynligvis Nikon etterhvert med en modell over D70 og den blir sikkert heftigere enn 20D (tror _jeg_). På den annen side kommer sikkert Canon til å oppgradere 20D om ca. 2 år (samt også kanskje komme med en dyrere modell innen den tid). Så spørs det hvor nøye man er på å ha det nyeste og kuleste, og hvor mye penger man vil legge ut. Både 20D og D70 (samt også eldre modeller) er kameraer man kan ha i mange år, men det er også sikkert at det hele tiden kommer nye og bedre modeller. Både Nikon og Canon er bra på dSLR. I tillegg finns det også modeller fra Olympus, Pentax og Minolta. Alle de har egne tekniske løsninger som du ikke finner på noen av modellene fra Canon og Nikon, men de er ganske små i Norge (med de fordeler og ulemper det måtte ha). Jeg har Canon fra før og kommer nok til å gå digitalt med 20D, selv om jeg godt kunne tenkt meg å spart penger med en D70. Lykke til. Mvh. RKS.

Lenke til kommentar
Dropp extenderen. På en F/4-linse vil du slite med autofokusen med extenderen og dårlig lys. Litt avhengig av hvor mange blendertrinn extenderen demper. Hvis du får lysstyrke lavere enn F/5.6 (ett blendertrinn ned) vil autofokusen ha trøbbel.

En 1.4X teleforlenger vil alltid redusere den numeriske aperturen ett trinn.

Husk numerisk aperture er fokallengde/blenderåpning. Ganger du fokallengden med 1.4 ganger du også den numeriske aperturen med 1.4 (i.e. ett trinn).

 

Man har imidlertid litt mer lysstap p.g.a. transmisjonstap i glasset. Dette er imidlertid svært lite i forhold økningen av f-stopp.

Lenke til kommentar

Det ble Canon 20D.

 

Gode råd om valg av objektiver og tilbehør ønskes. Vil gå for god kvalitet fra første stund (vil ha orginalt Canonutsyr). Bruksområde Natur, skisport (langrenn), sykkel (terreng/landevei), hallsport (håndball), kajakk, portrett m.m.

Lenke til kommentar
Det ble Canon 20D.

 

Gode råd om valg av objektiver og tilbehør ønskes. Vil gå for god kvalitet fra første stund (vil ha orginalt Canonutsyr). Bruksområde Natur, skisport (langrenn), sykkel (terreng/landevei), hallsport (håndball), kajakk, portrett m.m.

Med det bruksområdet (omtrent samme som jeg har - natur, portrett, langrenn, skiskyting, kajakk, orientering) kan du ha god nytte av en lyssterk telezoom, typisk 70-200 f/2.8 eller noe sånt. Den vil egne seg til de alle idrettene du nevner, og også til portretter (men da kan du like gjerne bruke en 50mm eller 85mm f/1.4). Objektivet blir antakelig ganske tungt å bære, så du får legge deg i trening.

Så ville jeg antakelig også hatt et objektiv med mer vidvinkel, til naturbilder og andre formål (f.eks. innendørs). Da er sikkert 17-40 f/4L et godt valg, men da trenger du et objektiv imellom også. Dermed blir full pakke slik:

 

17-40 f/4 L

50 f/1.4

70-200 f/2.8 L

blitz (f.eks. Sigma DG Super)

 

Hvis du oppdager at det ikke er nok tele kjøper du en 300mm f/2.8 senere..

Lykke til med budsjettet!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg lurer på hva jeg bør velge av følgende:

 

70-200 f/2,8 L USM kr. 10.900

70-200 f/2,8 L IS USM kr. 16.200

70-200 f/4 L USM kr. 5.900

 

Ønsker bla. å ta endel bilder under håndballkamper innendørs samt skirenn (langrenn)

 

På forhånd takk ! ! !

Til innendørs idrett blir F4 for dårlig. Har du penger til IS vil du neppe angre på at du tok deg råd til det ;)

Lenke til kommentar
Er det bare tull med IS på dette objektivet ?

 

Hvilke objektiver bruker du. Det var mye gode bilder på hjemmesiden din.

Fint at du liker noe av det jeg holder på med :)

 

Med at du ikke vil angre på at du velger IS om du har penger til det, mener jeg at stativ blir mindre nødvendig som nevnt over. Å kunne ta håndholdte skarpe bilder i dunkelt lys er en fornøyelse med IS kontra uten.

Man sier at IS gir en 2-3 ekstra blendere/lukkertider å jobbe med.

Dvs: Om man uten IS klarer å ta bilder med 1/50s lukkertid vil man med IS kunne klare ned mot 1/8s, noe som muligjør fotografering i veldig lite lys. Sammen med 20D's muligheter til å skyte med ISO 800 og få støyfrie bilder! ISO 1600 duger også bra. Bare MÅ ha en 20D etterhvert.....

 

Selv innehar jeg ikke objektiver med IS, men har brukt både 70-200 og 100-400 med IS og begge er suverene saker å jobbe med. Jeg har en 80-200/2.8L som jeg er veldig godt fornøyd med. Han jeg kjøpte det av solgte det pga. at han ville ha IS og angrer ikke på det, selv om 80-200 av mange er regnet som hakket skarpere enn 70-200 ;)

 

Sånn ellers er det mest lyssterk fastoptikk det går på her for tida :thumbup:

Lenke til kommentar

Da skal jeg komme med et annet forslag..

 

Kjøp en 24-70 2.8L og stopp der med det første. Det er den ultimate zoom'en til Canon! Den er lyssterk og skarpere enn de fleste.

 

Når du har hatt dette objektivet en stund så bestemmer du deg for hva du trenger mer av vidvinkel eller zoom. Trenger du vidvinkel så kjøper du Canon 10-22. Dette er skikkelig vidvinkel i forhold til f.eks 17-40 som blir til et 27mm på et 20D.

 

Mulig du er helt sikker på at du skal ha et zoomobjektiv fra dag 1. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kuttet ut 2.8 og vurdert 4.0 vs 2.8 IS. Har du råd til sistnevnte så kjøper du det, ingen tvil. (eneste negative side er vekt) 4.0 er et knall objektiv med det blir nok litt mørkt til å bruke mye i idrettshaller og sånn. Og som andre har sagt så kan du nesten glemme teleconverter på dette.

 

Konklusjon:

10-22

24-70

70-200

Lenke til kommentar

Hva man kjøper avhenger av lommeboka. Men jeg vil si at et must er en god 50mm. Enten F1.8 eller F1.4, prisen får avgjøre. Jeg har selv Canons F1.8, litt billig utførelse og plastikk-følelse, men sylskarpe bilder med min 10D.

 

Et objektiv som ikke er nevnt her er Sigmas 120-300 F2.8 til litt under 20.000. Objektivet har fått masse god kritikk, og mer objektiv for penga enn dette vet ikke jeg om. Står høyt på egen ønskeliste, men 20.000 for noe man bare bruker til hobby nå og da er mye pæng for meg. http://www.sigmaphoto.com/html/pages/120-300ex.htm

 

Det kan også brukes sammen med 1.4x og 2x teleconverter, så her har du muligheter for opptil 600mm F5.6. Men merk at teleconverter vil gå ut over skarpheten.

Lenke til kommentar

Portrettobjektiv: Canon EF 85mm f1,8 USM, nydelig! anbefales virkelig

(om du vurderer macro kan ett Canon EF 100 f2,8 macro USM være ett alternativ)

 

Har selv EOS 20D og disse objektivene

 

standard: EF 24-70 f2,8 L USM - nydelig, men tung og litt kort i begge ender

Tele : EF 70-200 f2,8 L USM - nydelig, skarp, fin på portrett og (90-135 mm)

Portrett : EF 85 f1,8 USM - lett, skarp, bedre autofokus i dårlig lys enn 70-200 f2,8

Div. : EF 50 f1,8 II - billig, lett, lyssterk og grei

 

min drøm: EF-S 17-85 f2,8 IS USM det ville vært perfekt allround objektiv og fint til portrett og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...