Gå til innhold

Hjeeelp - Canon Pro90is, Fuji s602, Fuji 6900, Minolta D7 el

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe mitt første digitale kamera men klarer ikke å bestemme meg for hvilket av de nevnte i emnefeltet jeg skal kjøpe. Er ingen utpreget kamerakjenner, ei heller en fotoekspert. Har lest mange tester men prøver nå å få inntrykk fra dere brukere selv. Kan dere som har erfaring med noen av disse kameraene legge igjen en positiv/negativ bemerkning om det kameraet dere kjenner og en anbefaling hadde det vært fint. På forhånd takk !

Vennlig hilsen

Eyolf Bratvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg eier både D7 og 6900z og de er begge meget gode kameraer, D7 bruker jeg for krevende oppgaver, mens 6900 er utmerket for point-and-shoot. Fordelen med D7 er at det tar helt fantastiske bilder noe som oppveier de små ulempene med kameraet. Fordelen med 6900 er at det er lett å bruke og gir stabilt veldig gode resultater. Men hvert kamera til sitt bruk..

-flff

Lenke til kommentar

Ser at du vil ha kraftig optisk zoom. Canon Pro90is har en fantastisk zoom med optisk bildestabilisator, men er overpriset i forhold til oppløsningen.

Finepix S602 vil neppe bli dyrere enn Finepix 6900, og er selvsagt bedre enn 6900 - som den skal avløse.

Minolta D7 har 7x zoom, men har elendig batterikapasitet. Det er heller ikke blant de mest brukervennlige kameraene. D7i er rett rundt hjørnet, med mange viktige forbedringer.

Sony F707 har ikke så kraftig zoom, men har svært god batterikapasitet. Kjempebra bilder, største ulempe er kanskje at det bruker Memorystick.

Alt avhenger selvsagt av pris, men av disse kameraene ville jeg personlig valgt Sony F707. Dine behov kan imidlertid tilsi noe annet.

MLW

Lenke til kommentar

Martin:

Før du slenger kommentarer som 'elendig batterikapasitet' så foreslår jeg at du sjekker litt fakta. D7 har et høyt strømforbruk, men har på ingen måte en elendig batterikapasitet. Med en riktig batteri/lader kombinasjon kan en lett ta ~250 bilder på ett sett batterier, noe som er bedre enn det jeg får ut av 6900z....

D7i vil ikke ha noe vesentlig lavere strømforbruk, vi snakker om en +/- 15 bilder mer på ett sett batterier....

-flff

Lenke til kommentar

OK, "Minolta Dimage D7 er blant de kameraene på markedet med høyest strømforbruk" er nok mer treffende ja.

Kameraet kom også dårligst ut på en test av batterikapasitet foretatt av Dpreview for en tid siden.

Men det er klart at med gode - og gjerne flere sett - oppladbare batterier, vil man klare seg en stund.

Alt er relativt.

MLW

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for svar.

1)Hvorfor er det en ulempe med memorystick ?

2)Har lest om "Left side dark" syndromet til Sony F707, noen som vet noe mer om det ?

3)Hvis dere skulle valgt mellom Sony F707, Minolta D7 og nye FujiFilm S602 hva ville dere valgt ?

mvh

Eyolf Bratvold

[ Denne Melding var redigert av: bratti på 2002-05-15 09:46 ]

Lenke til kommentar

Vil for det meste bruke kameraet til å ta ordinære bilder både ute og inne. Motiv vil være mest mennesker og natur uten at det vil ligge noe profesjonelt bruk i dette. Er ikke en superbruker som fotograferer 1000 bilder i måneden men lysten på å ta flere bilder øker vel når jeg har kameraet i hånda. Ønsker selvsagt å ha flest mulig funksjoner tilgjengelig for fotografering skulle jeg finne det for godt å utforske litt og godt utvalg i tilbehør til kameraet setter jeg derfor høyt. Pris er ikke så viktig bare jeg får et bra kamera.

mvh

Eyolf

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

kjøp deg en f707, er et topp kamera, skulle jeg bytta kamera nå hadde det blitt sony.

Optikken på det er helt topp, perfekt til de litt mørkere bildene, lasermålingen funker knall.

Bekymre deg ikke for prisen på MemoryStick, de faller og er ikke så langt unna CF, etter at Sony slapp fri patenten har flere begynt å lage MS, bla Lexar, tror 128MB er det største man får, (kanskje 256), men bedre å ha 2x128, surt å miste en brikke med alle feriebildene sine på, eller at kameraet blir stjålet med den store brikken og ALLE bildene:( (selvopplevd)

Og størrelsen på det er genial, er mindre i virkligheten enn den ser ut til på bilder, har også svinbra batteritid.

uansett så er alle kameraene bra, kjøp det kameraet du synes ser best ut!

http://www.wwimport.no , kan jo diskuteres i vide baner, men prisen demmes på 8990,- er rimelig rå!

geokri

ENO N600@1200MHZ

512MB RAM

30GB HD

32 MB ATI MOBILITY

DVD

OLYMPUS C4040

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...