Gå til innhold

Hvordan få min Shuttle til å ikke lage så mye lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har og gått til innkjøp av Vantec iceberq til 9800Pro. Ligge pakka på Microplex å bare vente på å bli sent i retning bryne-rogaland.

Bestillte og papst 80x80mm 19db vifte som eg tenkte å erstatta ice-viftå med, samt ny grill te den.

 

Nå har jeg fått og montert viftene, og jeg må si jeg ble fornøyd med resultatet. Den originale skjermkortvifta på 9800'en bråkte uholdbart mye. Den nye vifta høres bare med viftesus (ikke viftebråk ;) ) når den kjøres på max. Jeg koblet og vifta til hovedkortet slik at når jeg reduserer den til 4% i Speedfan så høres den ikke i det hele tatt.

 

I.C.E viftestøyen ble og betraktelig redusert da jeg erstattet den med papst'en.

 

Så nå er det psu-vifta som står for tur. Jeg har den gode gamle 200 watt'ern.

Noen forslag til ny vifte i den?

Evt kjøper jeg bare den externe high green psu'en (er litt dyr men...)

Lenke til kommentar

noen som vet om det går fint å bytte 80mm vifta bak på shuttlen min (st61g4) med denne?

 

http://www.komplet.no/k/ki.asp?sku=302072&cks=PRL

 

eller er det denne som er tingen?

 

http://www.komplet.no/k/ki.asp?sku=302073&cks=PRL

 

ser at flere har anbefalt den på 19db men denne har jo bare 12 :) er det bare å ta ut den gamle og sette inn den nye? litt over middels lei av den vifta som sitter i allerede (hatt pcen en uke.) super silent super cool vet jeg ikke ass :):yes:

Lenke til kommentar
noen som vet om det går fint å bytte 80mm vifta bak på shuttlen min (st61g4) med denne?

Vet ikke hvordan det er i din pc, men i min (SN41G2) va det i hvertfall bare å løsne skruene, ta ut den gamle og sette inn den nye vifta.

 

Men jeg vil anbefale deg å skifte vifta/viftene i strømforsyninga/psu med det samme. Jeg har bytta vifter både på grafikkort og cpu (ICE-vifta), men nå er det psu'en som bråker. Så jeg går nok til innkjøp av ei SilenX-vifte snart til psu'en.

Lenke til kommentar

Det er jo silent-x strømforsyning i min Shuttle. synes ikke den bråker så masse...

 

så da holder det vel å bytte 80mm vifta da ???

 

:) men har du noe forslag til hvilken vifte som er best? er det en grunn til at man bør kjøpe den på 19db isteden for den på 12?

 

hvor mye mindre bråker den med en slik vifte ?? GLEDER MEG !!! :)

 

p|aNo

Lenke til kommentar
ser at flere har anbefalt den på 19db men denne har jo bare 12 :)

Vifta med 12dB støynivå flytter naturlig nok mindre luft enn den med 19dB støynivå, så det kan nok bli veldig varmt i boksen din ved full load. Du bør iallefall ikke overklokke noe særlig med den vifta. Hvis du ikke har noe i mot en ekstern løsning, så vil jeg heller anbefale et 80mm -> 120mm fanadapter med ei støysvak 120mm vifte, som jeg har beskrevet tidligere i tråden...

Endret av XENiTiS
Lenke til kommentar

Jeg har selv montert en 19db Papst i min ICE-enhet. Det fungerer bra. Toppen 55 grader i load på min riktig klokkede Barton 2600+.. 12db viften skal i følge flere forum flytte for lite luft. Ellers skal 120mm push/pull modden fungere bra, og gi større luftgjennomstrømming. Vurderer det selv. (Papst 120mm selvfølgelig...)

 

Ellers vil jeg støtte de som anbefaler deg å skifte ut viftene i SilentX-PSUen...

 

Jeg har satt inn to 14db SilenX-vifter, og nå er det nesten bare hard-diskene som bråker. (Irriterende at det er litt dårlig plass til å lage vibrasjonsdempende HD-oppheng!!)

Lenke til kommentar

Hei,

 

leste med interesse denne tråden da jeg har en Shuttle SN85G4V2 med et Sapphire Radeon 9800 pro som ikke akkurat er en lydløs kombinasjon. Bestilte så en Papst 80x80x25mm 19 db for å bytte med ICE-viften og en Vantec Iceberq for å bytte med viften på skjermkortet. Dette gjorde jeg etter anbefalinger av flere i denne tråden (og andre tråder). Har nå fått disse og det gikk greit å skifte viften på skjermkortet, mens når jeg skulle putte Papst'en inn ICE-enheten, fikk jeg problemer. Det viste seg at Papst-vifta var dypere enn vifta som stod i ICE-enheten og det var rett og slett ikke plass til den. Det var ikke mye om å gjøre, men nok til at det ikke gikk. Noen som har noen råd her? Det er jo tydelig at det er flere her med samme maskin som har fått satt inn Papst-viften.

 

btw, det hjalp veldig på støynivået med ny vifte på skjermkortet og litt bruk av Speedfan.

Lenke til kommentar

Shuttle boksene har tydeligvis forskjellige dimensjoner på komponentene som er brukt, og jeg fikk akkurat samme problem når jeg skulle montere min Sharkoon-SL1 80x80x25 inn i min SN85G4v2 (Denne tråden).

 

Fikk montert den tilslutt, og er fornøyd med resultatet.

 

Løsningen var :

1) å vippe opp ørene på 'casingen' (hullene hvor viften ble skrudd fast).

2) Klippe bort litt plastikk fra viften.

3) Montere viften fra utsiden (gjennom 80x80 hullet)

4) og dytte ned ørene på casingen slik at feste hullene på viften fortsatt var på utsiden av 'casingen'

5) med tynn skrutrekker/Pinsett dytte på plass gummifestene fra innsiden gjennom 'casing' ørene og inn i vifte hullene (Alt dette er jo ment å gjøre motsatt vei)

 

Resultatet er en stillegående vifte med gummifester som er ca 2mm fra heat-sinken til CPU. :w00t:

 

Jeg vurderte lenge risikoen ved å bøye opp ørene. Hvis de knakk under moddingen ville jeg ikke kunne noen gang montere en vifte igjen, men det gikk ok.

Endret av Mingo
Lenke til kommentar

Godt kjempet Mingo!! :thumbup:

 

Og til kommentarene til det å motere vifter på utsiden. Ja - Det er klart at shuttlen blir litt større på denne måten, men den kommer til å støye mye mindre.

 

Det er et valg mellom støy og størrelse....

 

Jeg synd nå det er litt tøft med en 80mm til 120mm konverter og en feit 120mm 14db SilenX vifte også jeg da. Den flytter tre ganger så mye luft som den originale viften også! :D Fint det når man har ett grafikk-kort med passiv kjøling inni "skoesken" sin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...