Gå til innhold

Kraftig øking i CPU temp etter bytte av hovedkort.


Anbefalte innlegg

Har bytta hovedkort fra MSI KT3-Ultra ARU til ASUS A7V333. På msi hovedkortet hadde jeg en idle temp på CPU på ca. 40'c, Load på 48'c. Når jeg satte inn ASUS kortet fikk jeg en idle temp rett etter reboot på 56'c, load etter 3dmarks2001 på 62'c. Hva er rett, og hva er galt her? Forøvrig, er egentlig ASUS kortet bedre enn MSI kortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel en kjent sak at Asus aldri har vært særlig nøyaktig i å måle temperaturer på cpu (eller er det omvendt :smile:?). Det høres jo ganske utrolig ut at det skulle øke så mye med mindre Asus er _VELDIG_ gavmild med spenningen til cpu (endres i BIOS, sjekk der).

 

Hva som er best av asus og msi vet jeg ikke, men asus har jo alltid stått for kvalitet og meget god ytelse.

 

_________________

P4 1.8G, Abit TH7-II, 512 Rdram, Gainward geforce3 ti200 200/400 @ 270/570, IBM 60gb 60GXP

 

MyPHPbase <-- OC-prosjekter og morrobilder

 

[ Denne Melding var redigert av: aG_ på 2002-05-13 13:49 ]

Lenke til kommentar

Har sjekka kjøling og alt er perfekt. Maskina er dønn stabil, men har veldig høy temperatur. Skrev mail til Asus om dette, og fikk til svar at dette ikke var unormalt. Er det noen som vet om måleren på Asus kortene ikke er nøyaktige, kan det være en ide å sette inn en ekstern temperaturmåler, hvilken kjøler anbefales i såfall?

Lenke til kommentar

Asus hk ditt er ett av få hk som kan lese av temperatur dioden i Athlonxp kjernen, dvs at den tempratur du får er korrekt.

 

MSI sine hk leser temperaturen i socketen under cpuen, dette er mindre nøyaktig og kan manipuleres med å senke kabinett temp'n.

 

Er mange som reagerer på at de ligger på 50-60 grader, men det er helt normal arbeids temp. for en Athlonxp. Det viktige er vel at PC-en din er stabil!?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...