cfp999 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 I diverse bøger om digital billedebehandling har jeg læst, at det anbefales at bruge RGB som Working Space i Photoshop. Endvidere, at hvis de billeder der skal redigeres er sRGB, bør man enten konvertere dem til RGB eller helt lade være med at bruge nogen profil, da sRGB begrænser antallet af mulige farver i forhold til RGB. Jeg forstår ikke disse råd. Så vidt jeg kan se, kan en bedre farveprofil ikke rette op på farveinformation der allerede er gået tabt i kameraet. Hvorfor man i stedet kan vælge at slå color management helt fra er også et mysterie. Der er vel en mening med at kameraet overhovedet bruger en profil? Er der nogen der kan kaste lys over dette emne - hvad man stiller op med sRGB billeder i Photoshop i forhold til Color Settings? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 De kan lese mer her: http://www.drycreekphoto.com/Learn/color_management.htm http://www.computer-darkroom.com/ps8-colour/ps8_1.htm Lenke til kommentar
kvikks Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Tar du bilder i raw format er de uten profil, da kan du legge til profil i f.eks Photoshop. Anbefaler at du bruker Adobe RGB (1998) fargeprofil (icc) Settes under Color Settings i Photoshop Skal bildene ut på web er det lurt å konvertere fra Adobe RGB (1998) til sRGB, de fleste nettlesere bruker sRGB på bilder. Lenke til kommentar
cfp999 Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Jeg tager billeder med et Olympus C kamera, der desværre kun kan gemme billeder i JPG/TIFF sRGB. Så RAW er ude af billedet. Så vidt jeg kan se er der kun en teoretisk fordel ved at konvertere fra sRGB til RGB hvis billedet allerede er sRGB: redigering i RGB kan muligvis tilføre billedet farvedata som går ud over grænserne for sRGB. På den anden side medfører selve konverteringen også et mindre tab af data (tror jeg nok). Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg tager billeder med et Olympus C kamera, der desværre kun kan gemme billeder i JPG/TIFF sRGB. Så RAW er ude af billedet. Så vidt jeg kan se er der kun en teoretisk fordel ved at konvertere fra sRGB til RGB hvis billedet allerede er sRGB: redigering i RGB kan muligvis tilføre billedet farvedata som går ud over grænserne for sRGB. På den anden side medfører selve konverteringen også et mindre tab af data (tror jeg nok). Dette er ikke riktig, og her tror jeg du blander sammen farverom (color space) med fargedybde (bit depth). Du vinner ingenting på å forsøke å konvertere et bilde som er tatt i sRGB til Adobe RGB, fordi du aldri kan skape farger som ikke var der i utgangspunktet. Dersom du konverterer et bilde som er tatt i 8-bits sRGB i JPEG eller TIFF, kan du heller ikke øke fargedybden, men her kan det likevel være et poeng å konvertere til 16-bit før du begynner å redigere. Hvorfor? Jo, fordi du når du endrer på et bilde får såkalte avrundingsfeil fordi du jobber med bits. Dermed vil avrundingsfeilene kunne reduseres ved slik konvertering selv om du ikke tilfører flere farger, da du har flere bits å spre modifiseringene på. Etter at du er ferdig med farge- og kontrastjusteringer kan du så konvertere tilbake til 8-bit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå