TAAB Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg sier alltid at jeg bor i Skotselv, og jobber i Kongsberg. Men en del folk jeg kjenner sier konsekvent på Skotselv, og på Kongsberg. Finnes det noen grammatiske regler for dette, eller er det bare smak og behag? Jeg har på følelsen at det har skiftet fra i til på over årenes løp. Lenke til kommentar
Illmatic Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 I Drammen, på Kongsberg sier jeg.... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 i kongsberg og i risør, i oslo og i bergen sier i "alt" Lenke til kommentar
guezz Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 på prep (norr upp á) 1 om sted: maten står på bordet / sette seg på benken / ligge på divanen / gå på strømpelesten, sine bein / henge på veggen / stå på en liste / slå kaffe på kannen / bo på landet, Kongsberg, Island / være, gå på konsert / seile på Amerika / fare på dør / være nære på / på to mils avstand / overf: gleden er på min side / ta noe på seg / få tid på seg / ha noe på hjertet, på hånd(en) / drive med noe på si se II si / føle noe på seg / ha noe på seg bety mye, få store følger / komme på fattigkassa / få blod på tann bli ivrig / sove på saken betenke seg Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Foran de aller fleste stedsnavn (byer, steder, bygder, fjell- og landområder osv.) og administrative navn brukes i når det er påstedsangivelse: i Andesfjellene, i Asia, i Bergen, i Drøbak, i Finnmark fylke, i Hamar kommune, i Nord-Norge, i New York, i Rondane, i Setesdalen, i Sør-Spania, i Trøndelag, i Tyskland, i Vladivostok Et viktig unntak er en del navn på norske byer, tettsteder og landskaper, der på har tradisjon: på Bryne, på Geilo, på Helgeland, på Kongsberg, på Lillehammer, på Lindås, på Molde, på Møre, på Oppdal, på Ringerike, på Rjukan, på Romerike, på Røros, på Sortland, på Stabekk, på Steinkjer, på Toten, på Tynset, på Vennesla, på Voss, på Åndalsnes, på Ås Det forklarte en del Lenke til kommentar
Illmatic Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 jeg hadde rett! hehe.... Lenke til kommentar
T.L Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Min erfaring er at det gjerne er slik at de som uttaler ord som banan og gardin som baNNan og garDDin, også gjerne sier PÅ kongsberg. Mao, folk som er født og oppvokst der. Bor selv i kongsberg, men sier alikevel i Kongsberg, men har kanskje noe å gjøre med at jeg er født i Oslo. Forsåvidt tror jeg det nesten bare er voksne som sier på kongsberg. Lenke til kommentar
joolae Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg ville sagt "i Kongsberg" selv, men hvis det er feil så får jeg vel si på Kongsberg da. Det som overrasket meg var at det heter "på Molde" Sorry, men akkurat det kommer jeg (forhåpentligvis) aldri til å si. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 på Kongsberg, ingen tvil Lenke til kommentar
Vectrex Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 "På Kongsberg" Det høres jo helt noldus ut! Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Høres på tryne ut, men det er "i byen" og " på landet". Enkelt å huske =) På søndeled og i Risør hehe... I'm out! Lenke til kommentar
highlander Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 "Skal vi stå på ski i Kongsberg?" Ja, det er _i_. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 "Skal vi stå på ski i Kongsberg?" Ja, det er _i_. Dersom du står på ski i sentrum så , noe du neppe gjør Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg sier i kongsberg. bor foresten der... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå