Gå til innhold

Er det på eller i Kongsberg?

TAAB

Anbefalte innlegg

Jeg sier alltid at jeg bor i Skotselv, og jobber i Kongsberg. Men en del folk jeg kjenner sier konsekvent Skotselv, og Kongsberg.

Finnes det noen grammatiske regler for dette, eller er det bare smak og behag? Jeg har på følelsen at det har skiftet fra i til over årenes løp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prep (norr upp á) 

1 om sted: maten står på bordet / sette seg på benken / ligge på divanen / gå på strømpelesten, sine bein / henge på veggen / stå på en liste / slå kaffe på kannen / bo på landet, Kongsberg, Island / være, gå på konsert / seile på Amerika / fare på dør / være nære på / på to mils avstand / overf: gleden er på min side / ta noe på seg / få tid på seg / ha noe på hjertet, på hånd(en) / drive med noe på si se II si / føle noe på seg / ha noe på seg bety mye, få store følger / komme på fattigkassa / få blod på tann bli ivrig / sove på saken betenke seg 

Lenke til kommentar
Foran de aller fleste stedsnavn (byer, steder, bygder, fjell- og landområder osv.) og administrative navn brukes i når det er påstedsangivelse:

i Andesfjellene, i Asia, i Bergen, i Drøbak, i Finnmark fylke, i Hamar kommune, i Nord-Norge, i New York, i Rondane, i Setesdalen, i Sør-Spania, i Trøndelag, i Tyskland, i Vladivostok

Et viktig unntak er en del navn på norske byer, tettsteder og landskaper, der på har tradisjon:

på Bryne, på Geilo, på Helgeland, på Kongsberg, på Lillehammer, på Lindås, på Molde, på Møre, på Oppdal, på Ringerike, på Rjukan, på Romerike, på Røros, på Sortland, på Stabekk, på Steinkjer, på Toten, på Tynset, på Vennesla, på Voss, på Åndalsnes, på Ås

Det forklarte en del :thumbup:

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det gjerne er slik at de som uttaler ord som banan og gardin som baNNan og garDDin, også gjerne sier PÅ kongsberg. Mao, folk som er født og oppvokst der. Bor selv i kongsberg, men sier alikevel i Kongsberg, men har kanskje noe å gjøre med at jeg er født i Oslo. Forsåvidt tror jeg det nesten bare er voksne som sier på kongsberg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...