Gå til innhold

Minolta Z2, er dette et godt kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke du kommer til å angre, jeg. Veldig bra kamera til den prisen. Hadde selv et Z1 som ble stjålet. Vurderte Z2 helt til Z3 ble lansert.

 

Vær obs på at du må lære kameraet å kjenne før du kan forvente knallbilder. Selv tok jeg aldri bilder over ISO 100 pga støy. Hvitbalansen bør du stille manuelt for innebilder uten blitz. Prød deg fram i P-mode...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Tror ikke du kommer til å angre, jeg. Veldig bra kamera til den prisen. Hadde selv et Z1 som ble stjålet. Vurderte Z2 helt til Z3 ble lansert.

 

Vær obs på at du må lære kameraet å kjenne før du kan forvente knallbilder. Selv tok jeg aldri bilder over ISO 100 pga støy. Hvitbalansen bør du stille manuelt for innebilder uten blitz. Prød deg fram i P-mode...

 

Lykke til!

Takker, gleder meg til å hente kameraet og bruke det. Synes mange av funksjonene var likense som mitt dynax speilrefleks så det skal nok gå bra.

 

Sendes i retur :cry:

Endret av teknikeren
Lenke til kommentar

Kanskje du skal se på Panasonic FZ3. Det har jeg tenkt å kjøpe, men det ser ut til at få selger det så jeg må kanskje prøve Nomatica? Der koster det 2800 + moms og frakt.

 

Jeg regner med at det uansett er vanskelig å returnere et kamera kjøpt på nettbutikk etterat man har brukt det. Det beste er å få prøve det i en fotobutikk, men det er ikke lett å finne butikker her omkring som har annet enn små kompaktkameraer.

 

http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/fz3.html

http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz3/

Lenke til kommentar

Nei, her har Netshop feil. Har sjekket med forbrukerkontoret. Du har 10 dagers returrett på ting kjøpt på postordre og salgssted utenom butikkens faste. Messer og slikt. Det er ingen begrensning på bruk men gjenstanden må leveres tilbake i samme stand og mengde som mottatt. Ellers skal vi jo være glad for at vi ikke mottar "brukte" ting når vi handler. Men vi har lov til å prøve det og vi har returrett.

Ellers er jeg enig med han som sier at du burde se på Panasonic Lumix DMC FZ3.

Har selv et FZ2 og selv om jeg tar mange a4 utskrifter er jeg kjempefornøyd med kameraet. Har hatt det siden i mars og tenker nå på å selge det for å kjøpe FZ20. Disse kameraene er overlegne med sin Leica optikk med 12 ganger zoom. Dette har også betydning for oppløsningen, ikke bare pixler. I tillegg kommer fordelene med få pixler: Mindre bildestøy. dette er et kjempeproblem på apparater med store zoomområder pga at ccd brikken må være forholdsvis liten. Dette for at ikke optikken skal bli for tung og dyr. Derfor blant annet er et speilreflekskamera bedre. Større bildebrikke. Derved tyngre optikk og mindre zoom. Fordel nr2: Kameraet blir mye raskere (Forutsatt samme hardware). Mitt FZ2 kan ta 4 bilder i sekundet med 2mp oppløsning. Likevel kan de pga sin utrolige optikk i forhold til andre kameraer skrives ut i A4 med bra resultat. I tillegg blir bildefilen mindre. Ikke så mye å si på maskinen men på minnekortet er det jo greit. Nå håper jeg ikke at noen oppfatter dette som at jeg tror at få mega pixler er bedre enn mange. Jeg vil bare si at det er andre ting som også betyr noe. En fordel med Z2 ,Z3 (bilen min heter det) og Z10 framfor Panasonic er at disse bruker vanlige aa batterier. Du får 4 stk med lader for under hundrelappen + at du kjøper bare vanlige alkaliske hvor som helst i nøden. Til Panasonic er det properitært batteri til 500kr. Riktignok litium ion som holder lenge, men jeg foretrekker standardbatterier.

Du nevner at du har et gammelt speilreflekskamera til 35mm film og at du håper ditt nye digitalkamera blir bedre enn dette. Til det er det å si at enten er det feil på ditt gamle kamera eller så må du grave dypere i lommene enn et Z2 koster på tilbud. Målinger med God film og god optikk har vist at lav iso 35mm film leverer 24megapixler. Igjen et bevis på at det er mange ting som spiller inn. Jeg har kofferten full av dyrt speilrefleksutstyr, Det blir likevel digitalt herfra. Dumt du ikke fikk forsøkt Z2 for utløserresponsen hadde vært gøy å vist. Her er FZ2 bra ellers er dette ofte et sorgens kapittel på digitalkamera. For meg er dette kanskje det aller viktigste. Kjøp et kamera hvor motivet fremdeles er til stede når utløseren går.

Lenke til kommentar
Dumt du ikke fikk forsøkt Z2 for utløserresponsen hadde vært gøy å vist. Her er FZ2 bra ellers er dette ofte et sorgens kapittel på digitalkamera. For meg er dette kanskje det aller viktigste. Kjøp et kamera hvor motivet fremdeles er til stede når utløseren går.

Jepp, det er faktisk veeeldig viktig. Mange jeg kjenner er veldig skuffet over sine kameraer enda jeg advarte de fleste av dem på forhånd. Har sett en del bilder hvor bare støvelen til barnet synes på bildet. Z2 har vel minst like rask utløser som Z1 (som jeg hadde) og utløseren er så rask at du aldri tenker på forsinkelse. Den er umulig å legge merke til når du først har låst fokus. Og når autofokusen i tillegg er lynkjapp (til denne klassen å være) så er det veldig behagelig å slippe å tenke på dette i det hele tatt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har tenkt å kjøpe meg et slik kamera.

Har et Casio Z4 fra før som jeg er rimelig fornøyd med, men det er blitzbilder som blir for dårlig. Tenkte derfor på et Z2 som et tillegg, og siden prisen ikke er høyere enn 3000 så er dette kameraet fristende.

Noen som har erfaring med dette?

Ser jo under brukererfaringene at folk er bra fornøyd med dette kameraet, men ingen nevner blitz'en.

Noe jeg også har som et lite krav med tanke på nytt kamera er AA-batterier, og mulighet for litt zoom.

 

Men Z2'en må vel være et godt alternativ for 3000 kr??

 

mvh

Arnstein

Endret av askare
Lenke til kommentar

Ja for 3000 må det jo være et brukbart tilbud, men gjelder tilbudet enda? Hva med å spare en halv lapp til og gå på Z10? Du har likevel 8X zoom og vanlige batterier. Det er ikke sikkert at opptikken uten videre er verdens beste når det skal være 10x zoom til 3000kr. Da blir det ytterkantene, særlig fortegning ved korte brennvidder som lider. Hvis Z10 har samme bildestabilisator som Z2 ville jeg vurdert dette først hvis det ikke er kjempetilbud på Z2 eller Z3. Ellers nærmer du deg Panasonic Lumix FZ med Leica opptikk i pris.

Og jeg gjentar; kjøp slaveblits. Om det så er en til 200kr så får du langt bedre resultater enn påmontert ekstrablits på apparatet.

post-28-1099065600_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kleenex du forslår å gå ned til en Z10. Har tenkt tanken selv, men er litt skeptisk til at det kun er 3.2 megapix. Bør vel ikke bli noe problem dette vel, siden det er 8 x optisk zom?

Tror nesten at jeg må vurdere dette alternativet litt særiøst. :hmm:

Kommer jo ut med ca 3000 for kamera og 512 mb minne....... Fristende......

 

tenke tenke tenke.........

 

 

arnstein

Lenke til kommentar

3,2mp er mer enn nok hvis du ikke planlegger kjempeutskrifter eller kjempeutsnitt av detaljer. Se på objektivstørrelsen og utførelsen på z kameraene. Som du selv sier så er det 8 x zoom. Det betyr at du ikke behøver å digitalt forstørre og deved trenger en haug med pixler. Jeg tipper at disse kameraene hvis opptikken er normalt god leverer resultater over lommekameraer med både 4 og 5 mp.

Som jeg har nevnt har jeg i hele sommer tatt utallige bilder med Panasonic Lumix FZ2. dette kameraet har bare 2mp. Jeg skriver ut a4 med flott resultat. Kameraet har trolig kompaktkameraets beste opptikk med sin Leica 35 - 420mm tilsvarende 35mm film. altså 12x zoom med lysstyrke 2,8 over hele området. Alt har sin begrensning men reklamen gikk ut med A3 utskrift fra dette kameraet på veggen i butikken. Pixler må likevel til for før eller senere blir bildet hakkete ved økt forstørrelse. Mitt poeng er likevel at en skal ta med de andre faktorene i beregningen. Det jeg ikke forsto når jeg kjøpte kameraet var at hvorfor lager de et såpass fint apparat med effektiv bildestabilisator (har z10 det?) og den beste opptikken. Kjempehurtig respons og 4 bilder/sek i serie. Alt dette også utstyrer de apparatet med en ccd brikke på 2mega pixler!!!! (i2004) Kameraet har alt av manuelle blender og lukker valg. Kort og godt det kameraet som minnet mest om mine gamle speilrefleks. 2mp har fungert helt fint for meg. Kommer likevel til å se nøye på FZ20 eller D70 nå.

Jeg tror du gjør et godt valg med Z10. Det blir ikke mangel av pixler som ødlegger det i så fall. Du får jo også langt mindre fargestøy på en brikke med mindre antall pixler. Ellers er det nødvendig å holde brikken liten for at opptikken ikke skal veie kilovis. Bildestabilisator anser jeg for viktigere. Du trenger det ved 8 x zoom. Ellers blir det bare med enten veldig godt lys, stativ eller stødig anlegg du får den store gleden av dette. På FZ2 er det helt nødvendig med stabilisator og her er det et veldig lysterkt objektiv, men igjen 12x zoom. Jeg kunne forsøkt på 8x og se hvordan det ble uten stabilisatoren innkoplet. Har faktisk ikke forsøkt så det er mulig jeg overdriver problemet. En ting til er kjekt å ha det er kontinuerlig fokusering. Da slipper du fokusforsinkelsen. Tenk deg en rallybil eller en hest i galopp. Umistelig men det tar mye strøm. Ingen problem for dem som er så heldige å ha AA batterier. En fordel til er SD minnekortene i disse kameraene. Nå koster de ikke mer enn CP kort mer. De har ikk 50 små stikk som kan bli skadet. De er mye mindre. Flere nye DVD opptakere har inngang for nettopp SD og MMs og ikke CP kort. De fås også like raske som CP nå.

post-28-1099263132_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...