KS Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Ja jeg tenker jo selvsagt på flyvelederene. Og heismontører, oljearbeidere og journalister. Alle har de høy lønn og alle streiker dem. Hver gang det er noe streiker dem. Her ser man hvor langt grådigheten har gått her i landet. Vanlig folk har nærmest ikke råd til å streike også ser man at de som har mest streiker! Det gjør iallefall noe med meg. En annen ting er de som streiker og har lav lønn men som på død og liv skal plage andre under steriken. Dette gjelder bøndene og lastebilsjåførene. Jeg vil si noe til disse gruppene; En streik betyr arbeidsnedleggelse. Ikke at du tar med deg kjøretøyet ditt til byen og parkere i byens travleste kryss. Når det er sagt er bønder selvstendige næringsdrivende og burde ikke streike overhodet og lastebilsjåførene jobber (dessverre for dem) i et marked som er nesten kroneksempelet på et fritt konkuransemarked (det er bl.a.) veldig lett å etablere seg og det fins maaange tilbydere og etterspørrer. Dette betyr lave marginer og dette viste du da ble lastebilsjøfør. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 flyvelederne streiker ikke, de er "mentalt ute av balanse" Lenke til kommentar
alexf Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Ho Ho Ho Heia Norge! Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Men har det så mye å si da, til slutt priser de seg selv ut av markedet. Men tilbake til akkurat denne flygeledersaken så synes jeg at der er utrolig barnsligt av flygelederne. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg vet for lite om saken. Men OM de er følelsesmessig i ubalanse så har de ikke LOV til å jobbe. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Her ser man hvor langt grådigheten har gått her i landet. Vanlig folk har nærmest ikke råd til å streike også ser man at de som har mest streiker! Det gjør iallefall noe med meg. Og LO applauderer. Her ser hvor langt den sosialistiske røverbanden i LO er villig til å gå for å legitimere sin egen arbeidsplass -> som igjen skaffer dem styreverv og fete middager ved kongens bord. Snakk om dobbeltmoral. God kommentar: http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside Endret 28. september 2004 av FiskePinna Lenke til kommentar
alexf Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 God kommentar:http://www.imarkedet.no/index.php?object_i..._object_forside Lenke til kommentar
Danko Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Men det blir latterlig når flygelederne sier at avgjørelsen var et slikt sjokk at de ble psykisk uegnet til å dirigere fly. For det andre: En enkel sjel ville vel tro at nest etter godt syn er en sterk psyke det viktigste kravet for en flygeleder? Virker for meg som nesten som Are Sletten, og også mange andre, ikke helt har skjønt poenget her. En flygeleder er hvert eneste minutt 100% konsentrert og skjerpet psykisk, men når en sånn avgjørelse kommer som har direkte innvirkning på dem og familien sier det seg selv at man ikke klarer å være 100% skjerpet hvert eneste minutt. Det ene lille minuttet man sitter å tenker på at man kanskje må flytte osv er nok til at det skjer en ulykke. Derfor synes jeg det er voksent og helt korrekt av flygelederne å si at de ikke klarer å fokusere 100% på jobben til enhver tid, og av den grunn holder seg hjemme. Hadde det vært en 'normal' jobb det er snakk om, så hadde jeg vært motstander av det. Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Dette er ikke en streik for å få høyere lønn, men en protest mot noe som muligens kan skje om fire år, å legge ned arbeidsplassen på Røyken og flytte til Sola. Kontrollsenteret på Røyken kostet over en milliard kroner og er bare noen få år gammelt, temmelig bra sløsing med statens midler. Reagan? Ligger vel best der han ligger nå han. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Derfor synes jeg det er voksent og helt korrekt av flygelederne å si at de ikke klarer å fokusere 100% på jobben til enhver tid, og av den grunn holder seg hjemme. Hadde det vært en 'normal' jobb det er snakk om, så hadde jeg vært motstander av det. Hva gjorde flygelederne 11/9 -01? Fikk de traumer og mentale problemer og dro hjem? Burde ikke personer som jobber med sikkerhetsrelaterte saker ha såpass mental helse at de takler en slik situasjon? Eventuelt burde de finne seg en annen jobb. Synd vi ikke har en politiker som Ronald Reagen, den mannen hadde baller som ingen i Norge har hatt på denne siden av istiden. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg vil nok tro at de flygelederne som f.eks hadde familie som døde i 9/11-kræsjen sykemeldte seg etter hendelsen, ja. Ville egentlig du latt deg hjerneoperere av en kirurg som brukte tiden til å tenke på hva han skulle ha til middag? Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Når det gagner dem selv, ja da er det greit å fråtse av godsakene på kapitalistenes bord. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg vil nok tro at de flygelederne som f.eks hadde familie som døde i 9/11-kræsjen sykemeldte seg etter hendelsen, ja. Ville egentlig du latt deg hjerneoperere av en kirurg som brukte tiden til å tenke på hva han skulle ha til middag? Tok alle de amerikanske flygelederne seg "fri" 9/11? Er ikke flygeledernes oppførsel terrorisme og sabotasje - fullt på høyde med landssvik? Hvis en hjernekirurg har fått vite at han om fire år sannsynligvis må bytte arbeidssted, ville han da slippe alt han har i hendene og dra hjem til tidlig middag? Lenke til kommentar
Danko Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Tok alle de amerikanske flygelederne seg "fri" 9/11? Er ikke flygeledernes oppførsel terrorisme og sabotasje - fullt på høyde med landssvik? Nok en gang..hadde 9/11 en DIREKTE innvirkning på flygeledernes liv, jobb og bostiuasjon? Nei. Hvis en hjernekirurg har fått vite at han om fire år sannsynligvis må bytte arbeidssted, ville han da slippe alt han har i hendene og dra hjem til tidlig middag?Sannsynligvis ikke, men var ikke det som var spørsmålet. Ville du lagt ditt liv i hans hender? Ville du latt deg operere av han? Når du vet at han heller tenker på hva han skal ha til middag i stedet for det han EGENTLIG burde konsentrere seg om. Endret 28. september 2004 av Danko Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Sannsynligvis ikke, men var ikke det som var spørsmålet. Ville du lagt ditt liv i hans hender? Ville du latt deg operere av han? Når du vet at han heller tenker på hva han skal ha til middag i stedet for det han EGENTLIG burde konsentrere seg om. Dette har ingenting med saken å gjøre. Det vesentlige er om han gjør en god nok jobb. Hvis sjansen for at et fly skal krasje/styrte i et tidsrom øker fra 1 til en milliard til 1 til en million så hadde sjansen vært så liten at jeg gledelig hadde gått om bord i et fly. Mitt forslag er at man sparker hele flygeledelsen og privatiserer hele driten, da blir det aldri mer streik. Og ja, jeg ble faktisk berrørt av det surret de "nervevrakene" har prestert å lage. Flytrafikken går fortsatt ikke som normalt. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Dette har faktisk alfa-omega med saken å gjøre. En flygeleder SKAL være konsentrert om jobben sin til enhver tid. Det er ikke mange andre som faktisk får betalt for å slappe av/sove mens de er på jobb for å være i stand til å klare å fokusere og konsentrere seg til neste "skift" begynner. Jeg vet ikke hva som står i kontraktene til dagens flygeledere, men får 7-8 år siden vet jeg hvertfall at det stod noe ala dersom de ikke var i stand å kun foksere på jobben den tiden de var der, så fikk de heller ikke lov til å komme på jobben.. Ja, sjangsene for at det skjer en ulykke er liten. Men den øker. Og det kan være nok. Flygeleder er en av de aller mest stressende jobbene man kan ha i dagens samfunn, så sier seg vel at det ikke er mye som skal til føre man mister den ene lille prosenten med konsentrasjon som faktisk kan være utslagsgivende.. De dirigerer tross alt noen tusen fly i løpet av dagen. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Få pakket ut - inn med militæret. Dette holder ikke. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Dette har ingenting med saken å gjøre. Det vesentlige er om han gjør en god nok jobb. Hvis sjansen for at et fly skal krasje/styrte i et tidsrom øker fra 1 til en milliard til 1 til en million så hadde sjansen vært så liten at jeg gledelig hadde gått om bord i et fly. Mitt forslag er at man sparker hele flygeledelsen og privatiserer hele driten, da blir det aldri mer streik. Og ja, jeg ble faktisk berrørt av det surret de "nervevrakene" har prestert å lage. Flytrafikken går fortsatt ikke som normalt. For det første så antar jeg at flygeledere i USA ikke har en klausul i kontrakten sin som sier at de er pålagt å legge ned arbeidet om de ikke er i stand til å yte maksimalt. Dette har flygelederne i Norge. Om de hadde holdt seg på jobb, en ulykke inntraff og det ble påvist at dette var fordi en flygeleder ikke konsentrerte seg maksimalt, så ville han blitt straffet. Lenke til kommentar
mantra17 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Få pakket ut - inn med militæret. Dette holder ikke. Alle flyveledere i Norge er ansatt i Avinor. Hvorfor ble noen av flygelederne så pass stabile fra igår til idag, sånn at at de greide å gå på jobb. Egentlig burde de bli bare mer og mer vrak for hver dag fram til flyttinga om fire år. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Fordi de har samlet tankene kanskje? Jeg velger å tro på flygelederne. Dette var ingen aksjon, men individuelle valg om å legge ned arbeidet fordi de ikke følte seg i stand til å utføre det skikkelig. Jeg synes det er modig gjort, de visste at det de gjorde ville få enorm innvirkning på folk, at folk ville hate de osv, men med tanke på sikkerheten til folk valgte de alikevel å legge ned arbeidet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå