Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finner jeg IP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har ikke com port på denne pc'en.

og så finner jeg heller ikke com kabelen.

switchen fungere som ei maskin. Og mottar en ip fra dhcp'en fra min isp.

Hvilken isp spiller egentlig ingen rolle, siden denne gir meg xantall ipv4.

Jeg trenger ikke å måtte bruke LANip. Selv om jeg har satt lanip på switchen.

Dette gjør at den ikke får kontakt med resten av verden.

Konklusjon:

Jeg leter heller videre etter comkabelen. Herfra får jeg vite ny ip.

Lenke til kommentar
jeg har ikke com port på denne pc'en.

og så finner jeg heller ikke com kabelen.

switchen fungere som ei maskin. Og mottar en ip fra dhcp'en fra min isp.

Hvilken isp spiller egentlig ingen rolle, siden denne gir meg xantall ipv4.

Jeg trenger ikke å måtte bruke LANip. Selv om jeg har satt lanip på switchen.

Dette gjør at den ikke får kontakt med resten av verden.

Konklusjon:

Jeg leter heller videre etter comkabelen. Herfra får jeg vite ny ip.

Har naa sjekket ut switchen din, hos HP http://www.hp.com/rnd/products/switches/sw...es/features.htm

Det jeg la merke til er at den har basic routing

Basic IP routing: enables automatic routing with up to 16 external routes—including one default route—in IP networks

Uansett, du sier svert lite til hvordan nettverket ditt egentlig ser ut i det hele tatt, skal du ha hjelp saa er det ikke noe som er verre enn a gi for lite informasjon.

Det er heller ikke nevnt i produkt guiden til switchen din at den kan kobles direkte til Internet, med mindre du har plassert switchen direkte hos din ISP. Det er dog nevnt i produkt guiden at switchen stotter en default route, pluss at den har mulighet for opptil 16 router i et IP nett, dette kan jo ha noe med at den stotter VLAN.

Anyway, du sier at du ikke vil ha en statisk IP paa switchen din i og med at det vil koste penger, da har du kun dynamisk IP igjen aa velge skulle jeg tro. Og denne vil altid forandre seg, det er vel ingen ISPer som lar deg beholde den samme IPen over en lang periode(?).

Men si at du har folgende oppsett (skal du ha mer hjelp saa syntes jeg du maa beskrive litt bedre enn det du har gjort til naa, for dette er bare suppe :!: )

ISP->HP switch->datamaskin.

Nar du setter at switchen skal faa en IP automatisk, sa skal switchen ha mulighet til aa bli konfigurert utenifra, men iog med at den faar IP automatisk (dynamisk) saa vil dette skifte i ny og ne. Finner du ut Ip saa vil den kanskje fungere i en uke, neste uke maa du sjekke ut hvilken IP den har faatt tildelt....

Det jeg ville ha gjort er aa sette IP til Automatisk, koble til en datamaskin i switchen, sorg for at det er kontakt mellom switchen og datamaskinen, har du eventuelt mulighet til a surfe paa nettet (men ikke vet hvilken IP switchen har faat fra din ISP, saa gjor ikke dette noe, kommer til det naa).

Gaa i DOS (cmd) og kjor "tracert vg.no" tracert vil da gaa igjennom alle hoppene paa ditt nett og internet, pluss at den vil fore opp IP til det aktuelle hoppet. Det er denne metoden jeg bruker naar jeg skal sjekke ut kabelmodemet mitt, og det er det jeg gjor naar jeg skal sjekke ut IP til 3Com routeren som svigerbroren min har.

Med det oppsettet jeg har lagt opp her, saa skal du vel kunne se IPen til switchen paa 1-3 hop...

Naa har jeg akurat lest litt av manualen ang switchen din, skal du ha den paa Internet maa du kjore den mot en DHCP/BOOT server, normal saa blir jo det en Router, evenutelt kabelmodem/xDSL modem med en router innebygd (husker jeg ikke feil, er saa seint her i Singapore). Har du ikke satt noe IP paa swithen allerede, saa maa du bruke konsol kabelen...com-port kabel, finner du den ikke saa lag en selv, finnes nok av diagramer der ute (google.com).

Det aa sette IP paa switchen er aa sette Ip paa Default VLAN.

Ble mye soppel dette, men slik blir det naar man skriver post og email neste 3:00am...Zzz Zzz Zzz.

Finner du ikke ut av det taa aa les FAQ og manualen hos HP, linken er overst i posten min.

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar
Er det mulig å finne ut ip til en bestemt enhet når du vet sånn ca hvilke subnett den er på?

Jeg tenkte å be switchen min om å motta ip automatisk, men da kan jeg risikere å ikke finne den igjen.

Jeg ser at du nå klarte å løse problemet ved å bruke kabelen, men det er faktisk andre måter å gjøre dette på :)

"arp" er en genial kommando.

1- finn mac-adressen til switchen din

2- La switchen få dhcp-adresse

3- fra pc'en din, sett en adresse basert på mac til switchen (se etter "Static entry"

4- gå inn på switchen ved hjelp av denne ip'en du satt

5- finn ut hvilken ip switchen EGENTLIG har.

arp er en standardkommando i de fleste os.

Lenke til kommentar
Er det mulig å finne ut ip til en  bestemt enhet når du vet sånn ca hvilke subnett den er på?

Jeg tenkte å be switchen min om å motta ip automatisk, men da kan jeg risikere å ikke finne den igjen.

Jeg ser at du nå klarte å løse problemet ved å bruke kabelen, men det er faktisk andre måter å gjøre dette på :)

"arp" er en genial kommando.

1- finn mac-adressen til switchen din

2- La switchen få dhcp-adresse

3- fra pc'en din, sett en adresse basert på mac til switchen (se etter "Static entry"

4- gå inn på switchen ved hjelp av denne ip'en du satt

5- finn ut hvilken ip switchen EGENTLIG har.

arp er en standardkommando i de fleste os.

ok. Dette skal jeg teste ut såsnart jeg får tid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...