Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finner jeg IP?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1: Hva er egentlig spørsmålet ditt? Skjønner ikke hav du mener. Jeg kan ikke annet enn å gjette meg til hva du vil frem til.

Gjetning A: Skal du finne din offentlige IP kan du gå inn på www.ipadresse.no.

Gjetning B: Skal du finne ip til din maskin kan du kjøre 'ipconfig' fra et konsoll.

Gjetning C: Er du redd for å glemme IP-en din kan du finne et ark og en penn og skrive den ned.

Info A: En svitsj har ingen IP.

Lenke til kommentar

INFO a: en switch kan ha egen ip jo.

Jeg har inget ønske om å bruke en statisk ip for å få switchen på nett.

Siden dette koster penger.

Jeg har nå en 192.168.... ip på switchene hjemme og jeg tenkte å få den ene på nett.

Normalt bruker jeg en 7pins kabel tror jeg det var. Men denne finner jeg ikke.

Ellers så kan jo switchen configureres gjennom telnet og http. Men dette blir vanskeligt viss jeg ikke vet ip til switchen.

Lenke til kommentar
Er det mulig å finne ut ip til en  bestemt enhet når du vet sånn ca hvilke subnett den er på?

Jeg tenkte å be switchen min om å motta ip automatisk, men da kan jeg risikere å ikke finne den igjen.

Jeg foreslår statisk adresse på nettverksenheter, siden dette gjør det enklere å holde styr på dem. Det er mulig å finne dem uten dette, du kan feks bruke ett pingsweep verktøy som støtter port scanning og navneoppslag, for eksempel Angry IP scanner, og identifisere det ved å se hvilke porter er åpne eller navn/mangel på navn, eller du kan sjekke DHCP serverens liste over utdelte adresser og prøve dem som virker sansynlige men slikt er mye stress for noe som bør være statisk.

Jeg vil foreslå at du endrer DHCP rangen ditt/legge inn ekskluderinger til å ha noen ledige IPer(gjerne i begynnelsen eller slutten) til slike enheter.

Endret av TrAI
Lenke til kommentar

Når dere (Cyrus og Instict) skriver switch, så mener dere vel egentlig router/DHCP server. En unmanaged switch tror jeg ikke pleier å ha IP, og om den har det, så går ikke trafikken VIA den IP'en uansett.

En slik router har en LAN IP og en WAN IP. WAN IP'en mottar du ofte automatisk fra ISP, mens LAN IP'en kan du sette til statisk uten å måtte endre den selv om WAN IP'en endres. Dette konfigurerer du VIA http eller telnet. Les i manualen for å finne default LAN IP. (10.0.0.1 eller 10.0.0.127 eller 192.168.1.254 eller noe slikt)

Lenke til kommentar

jeg snakker om en managed switch.

switch som i en boks hvor det kan kobles 26 rj45 plugger.

Alle ligger nå på det lokale nettverket med 192.168.... ip..

Mens jeg tenkte å få den ene ut på nettet. Hvorav dette er ganske enkelt.

Eneste problemet er at det er vanskelig å finne switchen igjen på nett.

Siden jeg ikke vet hvilken ip den evt. vil få. (DCHP fra ISP. inet ip)

Lenke til kommentar

Jeg har et par spm:

1: Hvilken ISP har du ... eller heller hvilken type internett tilkobling har du?

2: Trenger du et modem hos denne ISP'en?

3: Er det router funksjon i switchen din?

4: Er målet å ha DHCP i switchen og kunne koble flere datamaskiner til denne og få internett på alle?

Lenke til kommentar

"virker som om du har misforstått"

Det skal du ikke se bort ifra.

Muligens du mener at du vil kunne telnete fra WAN inn på switchen?

Da må du NAT'e rett port i routeren til switchen om du har router, og eventuelt åpne den porten opp i FW. For å vite WAN IP'en så kan du sikkert kjøre f.eks http://www.whatismyip.com/ fra din PC på lokalnettet, da du mest sannsynlig bare har en WAN IP adresse.

Lenke til kommentar

Trådstarter: Tror vi trenger litt mer info for å tipse deg om hva du skal gjøre. Det jeg lurer på er:

1. Hva/hvem skal switchen motta ip-adresse fra? (Router/adsl-modem/server)

2. Bruker du denne switchen til å komme ut på internett pr i dag? I så fall - hvordan er nettet ditt koblet opp?

Forstår deg dithen at det ikke er noen routerfunksjon i switchen din. Hvis du skal dirigere(route) trafikk fra et lokalt nett til internett trenger du en router.

Lenke til kommentar

det finnes verktøy (nmap) som pinger evt skanne en eller flere porter på subnett som du spesifiserer. det vil være til stor hjelp

nmap -sP 192.168.0.0/24

vil pinge alle ipadresser fra 192.168.0.0 til 192.168.0.255

nmap -p 23 192.168.0.0/24

vil sjekke tilgjengelige telnetservere for alle iper i samme område.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Er jo ikkje så vansklig og skjønne kva han vil.

Du er redd for at switchen din får "internet" ip og du ikkje finner den igjen på det store internet.

Hmm...

Prøv! eit program du kan laste ned er dette: Advanced IP Scanner

http://www.download.com/3002-2648-10129317.html?tag=dir

Søk da før du slepper den laus på internet, også etter, så ser du kva den har som hostname, på mine bokser står det C/P som regel...

Kva slags switch er det?

Mange produsenter har program for og finne igjen switchen på nettverket.

Lenke til kommentar

Du er redd for at switchen din får "internet" ip og du ikkje finner den igjen på det store internet.

Hmm...

http://www.download.com/3002-2648-10129317.html?tag=dir

Søk da før du slepper den laus på internet, også etter, så ser du kva den har som hostname, på mine bokser står det C/P som regel...

Kva slags switch er det?

Mange produsenter har program for og finne igjen switchen på nettverket.

du har forstått det.

Jeg har en type HP Procourve 2626 tror jeg det var.

Men jeg tror det blir mindre arbeid å finne kabelen som jeg sette ip med:P

Lenke til kommentar

Høres ut som du egentlig trenger en router.

Om du skal ha public ip på switchen, går jeg utifra at målet ditt er å få internett tilgang på maskinene som er koblet til denne switchen. (Det gir vel lite mening å sette en switch på nett hvis den ikke skal gi tilgang for flere maskiner.)

For at dette skal gå uten router må alle maskinene dine også få en public ip. De færreste ISP'r lar deg ha mer enn 1-2 public ip'r. Du vil da bruke en IP på switchen, og er du heldig får du en ekstra ip til en maskin. Resultatet er da en veldig avansert måte å koble EN pc til nett, uten egentlig å ha oppnådd noe som helst.

Med en router kan du benytte interne IP'r på så mange maskiner du vil, og routeren tar seg av routing mellom de interne IP adressene og EN public ip. (Med avansert router kan du ha flere public IP'r.)

De fleste routere har en innebygget brannmur, slik at du får sikkret nettet ditt i samme slengen.

Lenke til kommentar

Hmm...

Hvis man tar inn faktoren "normalt mulig å få til" og forutsetter at han har internett levert av en av de mest vanlige isp'ene i Norge er det vanskelig å få "hva han vil" og "hva han kan med det utstyret han har" til å matche.

Lenke til kommentar

For meg høyres det ut som han har det han treng.

Målet med public ip på switchen er at han skal fjernstyre den via www andre plasser i Norge. Ergo må han ha internet ip på han ( eller router også port forwad)

Men kvifor skal han ha router når han har flust av ip'r? (sett at han har det)

Problemet hans er at han ikkje veit om han finn switchen sin igjen om han slepper den laus på inetrnet.

Eg vil tru han har eit litt størrenettverk enn eit lite hobbynettverk hemie

Kanskje det er på jobben?

Den switchen din, har den ikkje management port? som viser kva ip den har når den er på nettet? altså ein comport lookalike sak?

Kanskje det var det du meinte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...