Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Repeater til trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv en Di614+ Hx A modell (den med 2 antenner) for å utvide dekningen ble det anskaffet en DWL2000AP+.

Etter noen timers jobbing med forskjellige tester av konfigurasjonen ble denne satt opp som repeater. (Viktig her er at repeateren blir "parret" sammen med MAC adressen på Di614+).

Ved noen praktiske tester viste det seg at min gamle Di614+ hadde kraftigere "effekt" ca 2-3dB kraftigere en den effekten jeg fikk ut fra DWL2000AP+.

Om dette kommer av at 614+ i utgangspunktet er en 11Mb mens 2000ap+ er 54Mb er ukjent.

Oppsettet ble som følger: Di614+ står koblet til ADSL linje i hus 1 (på loftet) mens DWL2000AP+ står i nabo huset. I Hus 1 har jeg fullverdig dekning fra Di614 mens Hus 2 har noenlunde dekning på den vegg siden som vender mot hus1. Etter installasjon av DWL2000 innenfor denne veggen fikk vi god dekning i hus 2 via Repeateren.

Alt virker nogenlunde bra, men response tiden på nettet i zone 2 (repeateren) er noe tregg ved access mot internett. Dette merker man ved at i det man skriver inn URL adressen tar det litt tid og virker som at nettet er nede, men så kommer hele siden ganske fort når den først laster.

Hadde i starten noe problemer med DNS settingene og i zone 2 var det ikke mulig å komme på internet.

Har kun et stort spørsmål: Har lest litt på sidene (HW.no) om noen som mener denne repeater funksjonen er noe dritt ettersom det belaster nettet med dobelt trafikk slik at man kun får halve hastigheten mot internet.

Selv har jeg ikke opplevd noen spike problemer, men ønsker en videre diskusjon om noen har noen innspill.

Zantex.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...