Gå til innhold

Northwood 3.4 - erfaringer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alco: Skal sjekke ut superpi i kveld, er dette er en cpu-tung sak? (tallknusing?)

Muffin: modden ga meg +100 Mhz (stabilt), er nå Primestabil på 3,9. Men advarer deg, de loddepunktene (macci-style) var knøttsmå.. Men som du sier selv; mange fine HK til salgs om dagen

:yes:

Loddebolten bør helst være på 30W eller mindre (jeg brukte en 18W) og spissen 1mm eller mindre. Har noen ektsra potmetre hvis du er interessert. Men tror at en fast motstand er ok, xtremesystems.org hevder at 28k ohm er 'sweet-spotten' på disse mobo'ene.

Lenke til kommentar

25W loddebolt her i huset. Skal enten dremle spissen på bolten til riktig størrelse, eller bruke litt grov trafotråd og kveile rundt, og lodde med stumpen som stikker ut på enden...

Vurderer å kjøpe inn pot`er, men får se hva som finnes i kjelleren først. Det som man har kan man faktisk bruke _i dag_... vdimm-modden er også interessant, men litt mer komplisert ser det ut til. Er egentlig ganske fornøyd med mine Ballistix PC4000 brikker som greier 2.5,-2-2-5 ved 225mhz/2.8v. Holder de disse timingene ved evt. økning i fsb som følge av dropmodden ser jeg ingen grunn til å utsette hovedkortet for ytterligere risiko.

Ser for meg at denne modden faktisk er med på å skåne cpu for unødvendig høye spenninger ved idle. Skal man ha 1.65 volt så får man det, ikke 1,45 under load og 1.68 ved idle.

Kommer vel en liten rapport her når resultatet foreligger. Hvis det blir veldig stille herfra ved kan dere bare gjette hvordan det gikk...

EDIT: En liten orm av seriemotstander danner nå 28.2 ohm, loddebolten er nedslipt til små dimensjoner og står og varmer seg opp, hovedkortet er strippet og ligger klart på benken foran meg...

@roger_h99: Tulling! Du kan kalle ting knøttsmå når de er dobbelt så store som her... :p

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Da er ting montert og igangkjørt igjen. Utrolig hva man rekker mens lillejenta tar middagsluren... :D

Kan foreløpig fastslå at droppmodden fungerer fint. Dropper ikke under 1.68volt ved setting på 1.7 uansett load nå, og det er en forbedring fra 1.568 (tror jeg at jeg har sett).

Slakket opp timingsene på ram`en for å være sikker på at disse ikke lager krøll, vcore ned fra 1.7 til 1.675 og fsb opp fra 225 til 230. Primer pent på 3.9ghz...

Så må vi huske på en ting her; Det viktigste er ikke å klokke høyest, men å komme høyere enn roger_h99...

:p

Lenke til kommentar
Så må vi huske på en ting her; Det viktigste er ikke å klokke høyest, men å komme høyere enn roger_h99...

Selvfølgelig ;) (kunne latt meg være konge på haugen litt lengre da..)

Gratulerer med modden, vcore skal ikke droppe med mer en 0,02V nå.

Morsomt se om du kan prime @ 4,0 stabilt, det er liksom den magiske grensen.

btw, hva slags kjøling har du Muffin?

p.s: jeg trengte ikke slakke timingene mine, bare så det er sagt.. :cool:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig ;) (kunne latt meg være konge på haugen litt lengre da..)

Mulig du forblir kongen for alt jeg vet, det var i utgangspunktet ikke stabilt når jeg kun økte fsb til 230. Fikk 2-3 grader ekstra på cpu, antar det skyldes "fersk" AS5 som må kjøres inn. Har skrudd av PAT (tidligere har det vært litt krøll ifm overklokking med den) og jobber meg nedover med vcore på 225mhz fsb først, så jeg finner ut hvor langt ned jeg kan gå. Primer for øyeblikket på 1.625v. Når jeg finner punktet her skal jeg forsøke å øke fsb igjen, har faktisk lest tilfeller hvor man har kommet lenger ved å prøve lavere vcore. Vi får se. Registerer at jeg ihvertfall får god payoff temperaturmessig ved å redusere spenningen.

btw, hva slags kjøling har du Muffin?

Zalman cnps7000acu, 750 gram rent kobber. 120mm vifte i sidedøra som blåser rett ned på cpukjøleren. Begge vifter styres av q-fan på 11/16, så jeg har muligheten å øke turtalle en god del om nødvendig.

Gratulerer med modden, vcore skal ikke droppe med mer en 0,02V nå.

Registrerer ørlitegrann mer, men nå er det ihvertfall helt på linje med andre hovedkort jeg har tittet på.

Morsomt se om du kan prime @ 4,0 stabilt, det er liksom den magiske grensen.

Har ingen forhåpninger om å nå det. Kanskje hvis det blir kuldeperiode med -10 grader i vinter og jeg setter meg på verandaen og prøver.
p.s: jeg trengte ikke slakke timingene mine, bare så det er sagt.. 

Jeg har ikke testet denne ram`en på over 225mhz, kjøpte den etter at 3.4`ern kom i hus. Slakker på for sikkerhets skyld, for jeg vet ikke hva brikkene er gode for. Når jeg finner det magiske punktet for cpu strammer vi opp igjen. :yes:

EDIT: Ser ikke ut som om cvore vil under 1.6 selv om jeg stiller lavere. Så nå står vi på 1.587(eller noe slikt) og primer 227mhz. Kjører kun en forekomst av prime, men kjører ud-agent i tillegg. Tidligere i dag og ved 1.7 volt ble det øyeblikkelig lockup når jeg fyrte opp ud mens prime gikk ved denne hastigheten. Håper siden til Prime kommer opp igjen slik at jeg får tak i en nyere versjon, kjører med en gammel en jeg hadde liggende uten mulighet for å velge hvilken type torturetest man ønsker.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
En annen ting, kjenner ('fingertesten') at mosfetene på nordsiden av sokkelen blir grisevarme. Det er en 4-5 stykker av de som sikkert hadde hatt godt av litt kjøling.

Skal sette på noen ram-sinks her og se om det hjelper noe.

Hei,

Her en bra 'mosfet' guide - dog på et Abit Max3 HK - men det er bra forklart med bilder - i tillegg har han og zinks på baksiden også!

PS. Har fåt montert min Hiper PSU - skal begynde å teste nu.

Vender tilbake med 'rapport' :-)

PS2. Bra jobbet Muffin :thumbup:

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Har testet en del nå, og det ser ikke ut til å bli mange stabile mhz ekstra av dette. Kjører greit benchmarks på 3944 mhz, men ved provokasjon får jeg spontanreboot (selv om den haken er fjernet) eller lockup på alt over 227 mhz fsb. Imidlertid får jeg primefeil og ikke krasj hvis jeg kjører med lav vcore. Har forresten skaffet nyeste utgave av prime nå, og det ser stabilt ut på 226 mhz. Imidlertid velger jeg å sette ned til 225 mhz som jeg har testet over lang tid, og heller ta ut gevinst i form av lavere vcore. Nå står jeg på 1.6 volt, og det dropper maksimalt til 1.584. Det droppet lavere fra 1.7v før modden.

Det gjenstår selvfølgelig langdistansepriming før endelig kjernespenning kan fastslås, men foreløpig konklusjon er som følger: Mulig å kjøre benchmarks på høyere klokk til tross for svak stabilitet, muligens marginalt høyere stabil klokk, og ikke minst stabilitet ved mye lavere vcore.

Anser modden som vellykket selv om roger_h99 fremdeles beholder krona...

:cool:

Lenke til kommentar
Bra jobba thumbup.gif Klarer du å kjøre superpi på den klokken?

36 sek, 1M decimaler, ingen krasjer.

Muffinmann: Modden din ser ut til å funke etter sin hensikt. Hvordan har du målt Vcore, med multimeter eller avlest i bios? (disse to stemmer ikke helt overens hos meg, ser ut som HK overvolter med ca 0,03V -> multimeter viser mer enn bios/ Speedfan)

Kimmer: *vi venter i spenning* den cap-modden involverte vel strengt tatt transistorer (mellomlager for strøm) og ikke sinks? Når det er sagt, jeg aner ikke hva en cap-mod er..

ellers, her en en bra

artikkel som forklarer sammenhengen mellom klokking og vcore på en lettfattelig måte, anbefales.

Neste prosjekt må bli å få spetakkelet stabilt på 4G (lurer på hvordan det skal gå til..)

Synd du ikke kom lengre Muffinmann.. :w00t:

Lenke til kommentar
36 sek

Det greier jeg med 3825 mhz og ram i 1:1 2.5-2-2-5.

Hvordan har du målt Vcore

Bruker bios (asusprobe), samme som før modden. Stemmer ikke nødvendigvis med virkeligheten, men er jo direkte sammenlignbart før/etter mod.

Synd du ikke kom lengre Muffinmann..

Venter på kuldeperioden... :!:

EDIT: For moro skyld: 34 sek på 1m med 4 ghz...

EDIT2: Ser ut som om det blir lockup når tempen når 47-48 grader. Ingen ustabilitet ved 4029mhz før denne tempen nås. Tipper at det betyr at cpu`en er god for vel 4 ghz hvis man f.eks. klarer å holde tempen ned mot 40 grader. Dette skal utforskes...bare det kunne bli litt vinter med temperaturer deretter...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Hvis du leser hele setningen ser du at ustabilitet ikke oppstår før 47-48 grader, og ved maksimal load nærmer det seg 50 grader. Det vil si at jeg fint rekker å kjøre benchmarks som er kortvarige slik at tempen ikke rekker å nå kritisk punkt. Ingen primestabilitet der, nei, ihvertfall ikke med to forekomster samtidig.

Aner at det er bra potensiale med bedre kjøling her, regner med at med god vannkjøling ville 4 ghz-grensen brytes greit.

Kjører fremdeles på 3825mhz til hverdagsbruk, men akter å gjøre et stunt når det blir noen minusgrader for å avdekke om det virkelig er potensiale her. En tur utendørs...? Uansett ikke mye vits når vi leser +10 på kvikksølvet...

Har vel egentlig ikke ønsket meg vappo mer enn akkurat nå...

Lenke til kommentar

Hei,

Oppsumering:

Har nu testet med den nye PSU (Hiper 425w) og må konstatere, at jeg ikke har mye hår tilbake på hodet :hmm:

Jeg kan simpelthen ikke komme over 208Mhz FSB - uannsett hva jeg gør. Ved 209Mhz virker den stabil, inntil jeg åbner Internet Explorer - da booter den plutselig - ikke nødvendigvis når jeg starter IE, men nogen ganger efter en en stund (variende lengder)! ??

Har prøvt med helt slappe timings og 2 typer RAM (Geil 3500 DC Golden Dragon og Geil 3500 UDC) og med bare 1 brikke i forskellige slots.

Har hatt CPU av og påført ny AC5 pasta. Har kørt alt i BIOS på Auto.

Alle vifter kører på fullt og har hatt gennemtrekk på rommet med 15 grader ved dørken.

Intet hjelper.

Der genstår dog et par ting der skal prøves før jeg gir opp:

Prøve med noget annet minne (ikke fra Geil).

Prøve med et annet grafikkkort.

Innstallere WinXP på nytt - dette gjorde jeg ikke, da jeg skiftet hovedkort. Jeg bare avinnstalerte alle drivere og monterte det nye HK (samme chipset).

Dette gik helt bra, men det kan være en muligthet, at det er det som krøller (tror det dog ikke).

Jeg må nok se i øynene at jeg har fått en 'mandags' utgave av den NW 3,4Mhz CPU stepping 'D1' :thumbdown:

Mht til den nye Hiper 425w PSU:

Den virker ganske stabil. Rail's ligger lite gran over det de skal, og 12volten dropper til 11,92 under full load med alt startet (se oppdatert maskinvareprofil).

Den har dual fans og manuel viftestyring med H-M-L og auto innstillinger - like lydløs som Mist'en.

Eneste lite minus var kanske at kablet til strømkontakten for HK er noget kortere end på andre PSU'er jeg har hatt - kablet er nesten helt utstrekt her i Dragonkabinettet (støpselen sitter dog lengere vekk på MAX3'en end på P4C800-kortet.

PS. Bra jobbet Muffin - 4Ghz med luft? - vi håber på kjøligere vejr :thumbup:

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Muffinman: Jeg var ikke i nærheten av Prime-stabil på 4G, krasj før 1 min. hver gang.

Men, tror, som deg, at det er varmen som gjør dette. Jeg vurderer ny vannkjøling om dagen. Reseratoren min er bedre en stock kjøling, men dårligere enn en god luft-løsning.

Kimmer: Litt av et prosjekt :thumbup: Sikkert unødvendig å si, men, har du forsøkt å kjøre rammen asynkront ( 5:4 eller 3:2) ? På 3:2 skal det ikke være rammen som holder deg igjen, med mindre den er defekt da, kjørt memtest86 på rammen ?

mvh r.

Lenke til kommentar
Hvor mye klarer du å boote med i bios?

Hei,

Har ikke prøvt det.

Tenker du på hvor langt jeg kan gå, før den ikke vil boote?

Vil det indikere om f.eks OS bør reinstalleres eller noget annet galt?

Vil det indikere, at der er potentiale i CPU'en?

Ja - jeg håber jo stadig :-)

Til Roger_h99:

Har prøvt med 5:4 i BIOS også.

Men ved 208Mhz FSB da er rammen underklokket (PC3500=217Mhz).

Har kørt Memtest86+ flere ganger - ingen problemer med hverken Golden Dragon eller UDC Geilen.

Jeg er ute på 'Lars Tynnskids marker' her! :hmm:

PS. Jeg liker ikke, at der er en forskjell på 15 grader (load/idle) mellem MAX3 og ASUS kortene. Mystisk - kører med nyeste BIOS (18) på MAX3'en. Tempen sku vert kalibrert med BIOS v16 iflg ABIT!

Derfor jeg prøvte med ny omgang med kjølepasta. Ingen forskjell her heller.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...