Gå til innhold

Northwood 3.4 - erfaringer

Anbefalte innlegg

For min del gjorde jeg unna HUSflyttesjauen i `98, det er kabinettflyttingen jeg har strevet med.

Primet på 3825 mhz i en times tid, gikk ikke i 1 minutt engang uten feil før jeg flyttet hw`n inn i Chieftec-toweret. Lovende! Testet ut 3910, men det ble primefeil med en eneste gang.. jupp, hobbydatan skal nok få bo i fulltower. Men kan ikke akkurat si at serveren føler seg hjemme i den bittelille Lian Li-burken. Kan ikke ha klaus der inne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ray: Beste mod`en du kan gjøre er å fjerne 80mm vifta i døra til fordel for en 120mm. Hos meg sang cputempen med 7-8 grader for snart to år siden. Og da kjørte jeg vifta kun på 5 volt...kanskje kan boxedkjøleren bidra med litt til hvis den får ekstra friskluft...men å dremle til øya går i kryss er vel kanskje ikke det man tenker på når man står foran flytting.

Hvis det er noen trøst blir det ikke bedre når du er ferdig å flytte inn. Da oppdager du nemlig at huset ikke er akkurat slik du vil ha det, og så greier du ikke å la være å snekre...og snekringen tar jo aldri slutt. Huff. Trenger faktisk en ny cpu i ny og ne for å koble av litt med klokkings...

@alkis: For min del står jeg på 1.7 volt, faller til 1.56x under load. 49 grader.

EDIT: 2 timer på 3825. Får greie seg i innledende runde. Holder forresten 32 grader idle med 21-22 grader i rommet...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Er nede på 225 igjen...ser ut som det er det magiske punktet. Er egentlig veldig fornøyd...

Kjørte nyeste utgave av cpu-z i sted, den som oppdaterer seg kontinuerlig...fikk asusproben til å vise hopp over 4 ghz i korte sekunder, helt til jeg fikk rapportert 84 grader og overheat på cpu...q-fan kjørte viftene i max og greier. men en rask restart og rett inn i hw monitor i bios viste verdi mellom 30-40 grader. Fikk sjokk et lite øyeblikk, trodde 800 gram kobber var løsnet og ramlet ned på skjermkortet eller noe...

Lenke til kommentar

Det er jo bare å prøve til den blir ustabil. Opplevede selv med min 3.2 at den kunne ligge dønn stabil på 3.8 i prime i flere timer, men satte jeg 3Dmark01 på i loop fikk jeg reboots med rykk og napp. Samme skjedde da jeg spilte doom3 i mer enn en time. Feilen ble borte da jeg av alle ting prøvde å senke vcore fra 1.7 til 1.675. :hmm:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei,

Mine erfaringer efter nesten 1 måned med 3,4Ghz Northwood & P4C800-E Deluxe.

Jeg kan ikke komme over 212Mhz FSB (3,6Ghz) uten at den crasher på et tidspunkt. Kan køre flere timer med SETI @ Home (100% load) for så plutsligt å crashe.

Trodde på et tidspunkt at dette var varme* relatert, men det viser sig at Vcore dropper til langt unna 1.55v (default for CPU) av å til - selv med Vcore sat til 1,70v i BIOS (tør ikke gå høgere opp).

Mist PSU'en kører jevli stabilt på 12v - dropper ikke unna 11,977v ved full load - hvilket jo er ganske bra.

Pga de mulige varme*problemer bestilte jeg nytt kabinett: Chieftech Dragon Fulltower + diverse vifter og plaserte vifterne som vist på bildet (PS. Mist'en har 120mm vifte) Dette gir bra overtrykk i kabinettet - selv med 92mm i toppen på fullt.

da01bd_back.jpg

Med Zalman viftekontroll og denne 'geniale' blåserettning på vifterne (ingen vifter i døren ennå - mulighet for 2 stk der) - greite jeg å få disse temperaturer (stuetemp ved gulv: ca. 20 grader):

CPU idle/load: 24/39 grader ved 3,6Ghz = imponerende!

- mott 39/50 i gamle Midi kabinett med enkelt vifte i bunn, 7000A og Mist'en.

I tillegg købte jeg en Thermaltake Giant II heatpipe m/vifte til mitt Gainward FX5900. Viften var begyndt å svigte/bråke (til tider stoppet helt opp).

Dette var også en god investering, da idle-temp gik fra 52 grader til imponerende 41 grader med Arctic5 goop (godt overclokket og i samme Dragon kabinett ).

Edit: Lagde inn dette skjermdump fra SpeedFan, hvor PC er idle:

Temps2.jpg

Forklaring til bilde:

Temp1 = HK temp

Temp2 = CPU temp

HDx = harddiske temp

Local = Eviroment temp på GFX-kort

Remote = GPU core temp

Fan01 = nederste vifte i bunn fremme

Fan02 = Zalman 7000A CPU vifte

Stadig er det ikke muligt å komme over 212Mhz FSB (3,6Ghz) :thumbdown:

Minnet: Geil PC3500 Golden Dragon greier 2:3:3:6 opp til 217Mhz (hadde dei på 2,5:3:3:7 ved 230Mhz med min gamle 2,8Ghz NW - se profil)

Da jeg ikke gir opp så lett - bestilte jeg et Abit IC7-Max3 HK som overklokkere skrøter mye av. Det har aktiv kjøling på NB og mosfet osv. Håber det blir bedre mht stabilitet på Vcore.

Det ligger her på siden av mig - klar for montering her i helgen.

Vender tilbake med en 'rapport' når systemet er oppe å gå.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

sitter her med en:

P4c 3.4GHz på ett asus P4C800-gold HK

Zalman CNPS7000A-Cu vifte med fan mate

OCZ 512MB Dual Channel Gold E.L.

PC-4000 256 x 2 Kit (2,5-3-3-8) 500Mhz

400w strømfors. (12-19db) en hardisk, skjermkort med zalman heatpipe kjøling og ekstra vifte, cd-rom og diskett stasjon

dette står i ett lian li pc-61 kabinett(alle vifter surrer rundt på 5volt)

Jeg sliter også med Vcore-dropp( hopper lett fra 1.6 ned til 1.49) :cry:

endte opp på 17x220 @ 2,5-3-3-6 :nei:

Vcore 1.6

idle 33grader load 54 grader(prime 95) @ 1360 rpm

litt skuffende ytelse :hrm:

men slipper i allfall en bråkete pc (det er jo det viktigste) :love:

Lenke til kommentar

Hei,

Stødte på uforutsete problemer med det Abit IC7 Max3 HK.

Det har 'kun' tilslutning for 2x2 IDE enheter!! (og 6 S-ATA disker). Der fulgte desverre ingen IDE > S-ATA adapter med. Jeg har 4 IDE-disker + DVD-brenner der skal være i det kabinett.

(Det har ingen com- og parallelport heller - men det kan jeg leve med.)

Problemet er, at jeg ikke er hoppet på S-ATA vognen ennå.

Bruker bare IDE-disker til analog SVHS videoredigering og samtidigt er de bakover-kompatible med mine 'gamle' dual P3 maskiner, som blir oppgradert efterhvert med disker.

Har bestilt en Highpoint PCI ATA133 controller. Den sku være på vei - så det blir først neste helg, at jeg kan komme med en 'rapport' - sorry!

PS. Konen maser j*vligt på sommerens videoopptakk (som jeg som vanligt har lovet ferdigredigert for flere måneder siden) - så selve overgangen til det nye HK må gå fort.

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Hei, tillater meg å blåse liv i denne tråden igjen..

Her er mine foreløpige resultater med 3,4 NW'n, må kjøre CPU/Minne på 5/4 da minnet mitt er for dårlig (nye Corsair twinx er på vei :) )

HK: Asus P4C800 de luxe m/ bios rev. 1016.

Chill Innovation PSU, 350 W.

Kommer til 3,825 ( 225 x 17) før det stopper opp, Core volt = 1,672.

Ser imidlertid en dropp i spenningen helt ned mot 1,55 under load. Jeg synes dette er mye. Noen som har noen tanker om dette skyldes HK eller PSU?

btw, bruker passiv vannkjøling.

mch roger

Edit: PSU er 350W , ikke 300W.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Ser imidlertid en dropp i spenningen helt ned mot 1,55 under load. Jeg synes dette er mye. Noen som har noen tanker om dette skyldes HK eller PSU?

Hvis du titter litt rundt ser du at det er vanlig med store vcore-dropp på P4C800-kort inkludert mitt. Det skyldes at man nærmer seg grensen hva strømforskyningskomponentene på hovedkortet klarer å levere, og dermed faller spenningen under belastning. Tviler sterkt på at det er psu som er synderen, men dette kan du jo enkelt kontrollere ved å måle enten via software eller med et multimeter på en molex under load - da vil du se det.

Imidlertid klarte jeg å forbedre dette marginalt ved å kalibrere min Mist 350W, men det skyldes nok at den i utgangspunktet lå litt lavere enn den skulle på de forskjellige spenningene. Men den holdt seg stabil. Justerte den marginalt over riktige spenninger, men fremdeles godt innenfor toleranser. Det resulterte i at jeg kom opp på 225/3820 som deg og at mine nå avhendede Twinmos/WB-brikker plutselig var med opp til 215 mhz mot tidligere maks 208.

Kjører forresten med 2x512 Ballistix i 1:1 og med 2.5-2-2-5 nå. River godt de!

Lenke til kommentar

Jeg skal snart komme med noen oppdateringer jeg også, men jeg har vært/er så opptatt med husbygging at jeg nesten ikke får gjort noen verdens ting med maskina for tiden..........:-)

Jeg havnet jo innledningsvis på 3,825, men har etter dette investert i nye PQI ram og ny Tagan PSU, så noe opp antar jeg at jeg skal komme.......:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...