Gå til innhold

Northwood 3.4 - erfaringer

Anbefalte innlegg

Siste: 222/3774mhz...Den ekstra vifta ser ut til å ha gjort susen. Dobbeltprimet i en halvtimes tid nå uten feil. Ved 225 mhz fsb fikk jeg feil så snart temperaturen kom opp i 58 grader. Akkurat nå pendler tempen mellom 58 og 59...der den uansett vil havne med q-fan innkoblet. Med Chieftec-toweret og q-fan utkoblet tipper jeg at load-tempen ikke ville havnet mer en to-tre strek over 50-tallet. Nok om det.

Virker faktisk som om spenningsdroppet er ørlite grann redusert også, mulig det ble litt varmt å være mosfet i hølet bak psu.

Kan orientere om en eneste ting: Jeg kjøper ikke flere Lian Li-kabinetter i minisize...mest idiotiske og lite overtenkte løsninger jeg har vært borti når det gjelder løsninger for luftgjennomstrømning. Men det får holde litt til...

Blir vel dårlig med harem av bare de...

Trikset er å snu strømforsyninga på de kabinettene slik vifta står rett over kjøleribba og få tak på en god kjøler og kjøre vifta opp ned på ribba slik du kjører all varm luft direkte ut gjennom psu. Skjønner?

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trikset er å snu strømforsyninga på de kabinettene slik vifta står rett over kjøleribba og få tak på en god kjøler og kjøre vifta opp ned på ribba slik du kjører all varm luft direkte ut gjennom psu. Skjønner?

Hva er vitsen med det?

Mindre varme i kabinettet?

Lenke til kommentar

Problemet er vel at psu-vifte og cpuvifte jobber mot hverandre. I tillegg vil cpuvifta blåse den varme lufta ned på hovedkortet slik at bl.a. mosfet`ene blir varmere. Ved å snu cpu-vifta vil den varme lufta ikke treffe hovedkortet, og bli ledet direkte ut. Nå er det bare slik at de fleste kjølere er konstruert for å blåses ned på. Hvis dette skulle fungert på 7000-kjøleren ser jeg for meg et rør som passer akkurat rundt hele kjøleren. Tres et par cm nedpå, og står så nær psu-inntaket som mulig i andre enden. Så må man få inn en vifte i røret.

Å kjøre mer varmluft gjennom psu er ikke aktuelt for min del, den er aldeles varm nok slik som den er. Jeg har løst problemet med at viftene jobber mot hverandre med å legge inn en plate mellom, slik at det er et par cm fra platen til viftene på hver side.

Jeg har dremlet inn en 120mm i bunn og en i topp, slik at jeg har luftsirkulasjon oppover. I tillegg blåser en 80mm på 5 volt inn i front over diskene, og psu trekker selvsagt ut.

Grunnen til at det blir så varmt i området cpu/chipsett er at den kalde lufta fra bunnen i hovedsak passerer foran skjermkort og psu og opp i toppvifta. Det jeg har gjort er å montere ei 80mm som "henter" kald luft fra strømmen mellom viftene og blåser den bak hvor sirkulasjonen vitterlig er dårligere. Det gav "instant payoff"...

Lenke til kommentar

Jeg kom på noe Muffinman. Din CPU har D1 stepping/revision (se i CPUz) mens min 2.8 har M0 stepping/revision. Jeg leste for lenge siden at M0 er best Pentium4 NW stepping. 700 Mhz overklokk med min pingle luftkjøling er ganske bra eller hva! 23dB Papst vifte...

Min gamle Enermax 430W PSU (som var kongen den gangen) hadde jeg problemer med å få stabilt nok railer når jeg overklokka. Kjøpte en Antec TrueBlue 480W og alt ordnet seg, med stabile railer. Men etter at jeg har satt inn mitt 6800 Ultra kort og overklokka det, så synker railene mine litt mer under load. Litt mer ustabile liksom. Prøver jeg å overklokke min CPU mer, ser jeg at Antec'n begynner å slite. En Antec 550W hadde nok gjort det bedre. Poenget er at volt railene skal være nærmest de spesifiserte verdiene som mulig.

Asus P4C800 korta har 3-fase strømforsyning til CPU, mens Abit IC7 korta har 4-fase, og det er nok grunnen til at vcore synker så under load på Asus korta. Men på LGA775 kort er 4-fase standard siden Prescott trenger mer juice.

En annen ting dere...Prime95 i 2 timer er INGENTING! Jeg fikk feil etter 11 timer en gang jeg testa... ;)

Lenke til kommentar

En annen ting dere...Prime95 i 2 timer er INGENTING! Jeg fikk feil etter 11 timer en gang jeg testa... ;)

Vet...men man kjører korte perioder til å begynne med. Når man har siktet seg noenlunde inn begynner man langprimingen, og ja, jeg har måttet justere mange ganger da også. Det tar jo noen dager å finne absolutt stabilitet...

Lenke til kommentar

Hvis det er PC3200-brikker kan nok problemet ditt ligge der, spesielt i og med at du kom videre etter at du satte opp spenningen på ram`en. Twinmos-brikker er vel ikke spesielt kjent for å klokke godt...hvis jeg var deg ville jeg adskilt ram klokkingen og klokking av cpu. Sett ned til 0.8 og finn max for cpu først, deretter tester du ram med memtest 86 og finner ut hvor du ender. På den måten finner du jo ut hva som stopper deg.

Når du er ferdig med ovennevnte er det jo en vurderingssak hvordan du skal kjøre. Hvis cpu stopper før ram er det jo greit med 1:1, men hvis ram`en stopper mye før cpu er det kanskje en ide å benche for å se om deg gir bedre ytelse med 0.8 og evt stramme timings i bytte for høyere kjernefrekvens.

EDIT: 2xPrime på i 5 timer nå på 220 mhz fsb. To av disse timene har jeg brukt til å teste ut den nye Richard Burns-demoen, samt spille om igjen noen brett i Far Cry...og kjørt gjennom den nye 3dmark-utgaven et par ganger mens Priming pågikk. Kan se ut som om vi nærmer oss godkjent stabilitet her... må få meg noe ram som greier 220 mhz da ... *krampe i ønskemuskelen* ...And so the Prime goes on...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Da var vi oppe i 3,7 GHz gitt - på samme settings som tidligere..........:-)

Ifølge Muff og Kimmer's resultater, skal jeg vel nå begynne å nærme meg enden på visa jeg også - hvis ikke det viser seg at mitt IC7 HK er superdupert...:-)

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Yiihaaaww - da er vi på 3,808 GHz (224 FSB x 17), VCore 1,65V, RAM 2,65 V, 1:1, Timings 2,5-3-3-8.

Nå er jeg fornøyd......:-)

Kommer til å prøve opp til 3,9 GHz, og det tror jeg skal nås både takket mine TwinMos PC3200 (som faktisk skal være veldig overklokkingsvennlige), og IC7 HK'et mitt.

Den boxed- vifta som følger med denne CPU'en må være helt konge - den holder tempen på 44-45 grader uansett klokking - det er helt utrolig.........:-)

Hvordan går det med dere Muff og Kimmer.....?

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Driver og ønsker meg annen ram enn mine Twinmos m/winbond som gjør at jeg må kjøre 0.8. Ellers står lekekassa og folder på 220 mhz fsb. Ble bra provosert i går kveld uten feil jfr. lenger oppe i tråden, så nå er det på tide at den gjør noe nyttig arbeid.

Imellomtiden har jeg mekket en slags duct av tynne plastplater, silikon og Araldit. Den skal flytte inntakspunktet for toppvifta bakover i kabinettet slik at det blir over de varme komponentene. Med tidligere nevnte 80mm som blåser fra kald luftstrøm og inn i "dødpunktet" i kabinettet i underkant og ducten til å suge i overkant forventer jeg bedre kjøling. Og jeg tror det er nødvendig for å komme høyere, hvis hovedkortet takler det da. Ved 220 mhz fsb må jeg sette 1.7 volt, og den dropper til 1.52 volt under load. Men det er stabilt...skal driste meg på opptil 1.75v når jeg får ducten på plass. Spiller egentlig liten rolle at vcore settes høyt. Denne maskina har stort sett tung load uansett, og er aldri idle. Og da er jo spenningen lavere.

EDIT: Kan vel fastslå nå at Chieftec-toweret blir tatt i bruk til hobbykasse igjen. Og serveren havner rett i den miserable Lian Li-burken. Snakker om kabinett med dårlige løsninger...går jo ikke an å putte noe som lager varme i dette. Nå gjelder det bare å få tid til å flyttesjauen...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
EDIT: Kan vel fastslå nå at Chieftec-toweret blir tatt i bruk til hobbykasse igjen. Og serveren havner rett i den miserable Lian Li-burken. Snakker om kabinett med dårlige løsninger...går jo ikke an å putte noe som lager varme i dette. Nå gjelder det bare å få tid til å flyttesjauen...

Da skulle du prøvd med en prescott 3,2 inni der. En kompis har makan kabinett og han måtte bare bruke angreretten på prosessoren pga varmeproblem.

Lenke til kommentar

Og jeg har dremlet inn en 120 i topp og en i bunn...og fremdeles ikke mye å skryte av. Har begynt å plukke ned lekekassa nå, og gjett hva jeg har gjort...

JEG KALIBRERTE RAILENE PÅ MIST`EN! :w00t:

Åpen psu, hardware monitor på skjermen og teste alle pot`ene...så nå har jeg korrigert 3,3 og 12v railene. 12.4v, 3.38 og 5v railen forandret seg fra 4.9 til 5.1. Så begynner en lang og møysommelig prosess jeg ikke blir ferdig med i kveld, nemlig flyttesjauen...skal seff opp 0600 pga jobb i morgen, og sannsynligvis noen ganger i natt for å plugge smokken i trynet på veslejenta...

Lenke til kommentar

Jepp, gammel kjærlighet ruster ikke...og det gjør ikke Chieftec-toweret mitt heller. Ferdig med flytting! :love:

Ser ut til å ha gitt resultater. Vifter på alle plasser i fulltoweret som kjører 5volt, bortsett fra en 120mm i døra som kjører q-fan sammen med cpu-vifta. Makstemp på 220mhz fsb er 49 grader! Det betyr at q-fan ikke begynner å regulere opp turtallet engang...fin forbedring fra 60 grader og fullt turtall?

Ser ut som om kalibrering av psu har hjulpet noe på vcore-droppet, men det er fremdeles stort. Har ikke sett fall under 1.568 enda ved 1.7v satt, og det er noen streker bedre enn det var.

Da bærer det til å klokke videre, samt teste om ram`en blir med lenger som følge av oppjustert 3.3v. Og ja, rydde i verkstedet. Fyttihelsikke som det ser ut etter denne bragden...

Lenke til kommentar

Jeg gruer meg jeg også - kjøpte hus for 3 uker siden, og skal snart flytte inn selv.........:-)

Det er et vanvittig kjedlig arbeid.

3,825 er passert, og tror ikke jeg tør å pushe for mye videre akkurat nå, uten å foreta meg noe ift. både RAM og annet............så jeg slapper'n av litt foreløpig.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...