Gå til innhold

Northwood 3.4 - erfaringer

Anbefalte innlegg

Mottok min i dag, og har havnet på 3740 mhz @ 1.65 volt. Kjernespenningen faller ned mot 1.5 volt under belastning. Har bestemt meg for ikke å gå over 1.65 volt, og da havnet jeg på 220 mhz fsb. Dette passer for øvrig godt med q-fan som jeg har satt opp på 7000-kjøleren samt på ei 120mm i bunn som blåser luft inn.

P4C800-kortet av tidlig revisjon ser ut som om det ikke greier å holde vcore særlig stabil ved slike hastiheter, så det tyder på at det nærmer seg grensen for hva som kan leveres av strøm til cpu.

Ting kan virke stabilt over litt tid på 3.8-3.9 ghz ved bare en applikasjon gående, men når jeg fyrer opp f.eks. UDagent eller F@H og kanskje PC mark i tillegg stiger temperaturen ytterligere noen grader, vcore faller mer og det blir error i Prime.

Har ikke brydd meg om å ekstremteste hva prosessoren klarer enda. Må i så fall kjøre med åpent kabinett, og kanskje hjelper det med ekstra kjøling på mosfet`ene. Får se framover hva jeg finner på.

Hvor mye vcore volt tåler NW egenligt?

Hold deg for all del under 1.7 volt hvis du skal unngå den berømte NW sudden death.

EDIT: For nye lesere :p Denne tråden fortsetter herfra, og temaet forandret seg etterhvert...

EDIT 2 : @Rayline TWB - Du spurte om idle temp. Nå har kassa mi stått og kjørt f@h i 4 timer, og for en times tid siden avsluttet jeg dette. Har kun surfet denne timen. Q-fan har kjørt ned turtallet på cpu-vifte samt kabinettvifta jeg nevnte i den andre tråden, og tempen ligger stabilt på 41 grader. Romtemperatur 23 grader.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved 213 FSB og 1,65 volt booter den midt under benchmarkprogrammerne

@kimmer: Høres ut som du klokker ram`en din for langt. Sett til 320/0.8 hvis du har PC3200. Kjører mine Twinmos m/wb på 2-3-3-3-5-8, og får faktisk høyere score på memory i PCmark 2002 til tross for 10 mhz lavere fsb enn med forrige cpu.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Ved 213 FSB og 1,65 volt booter den midt under benchmarkprogrammerne

@kimmer: Høres ut som du klokker ram`en din for langt. Sett til 320/0.8 hvis du har PC3200. Kjører mine Twinmos m/wb på 2-3-3-3-5-8, og får faktisk høyere score på memory i PCmark 2002 til tross for 10 mhz lavere fsb enn med forrige cpu.

Hei,

Jeg har Geil PC3500 Golden Dragon og P4C800-E Deluxe.

Hvor ser jeg hvilken revisjon dette HK har?

Med min 2,8 @ 3,2 (M0) kørte jeg minnet 1:1 på 230Mhz FSB og 2,5-3-3-7 uten problemer. Se profil for specs og benchmarks. (Geil'en er garantert timings 2-3-3-6 opp til 217Mhz).

Har prøvt minnet på 320Mhz (5:4) og dårligste timings (3-4-4-8), men kommer simpelthen ikke over 212Mhz uannsett hva jeg gjør! Mystisk?

Muffin: Hvilken stepping/model har du fåt?

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Var visst så ivrig på å montere at jeg glemte å notere steppingen på prosessoren...har eska her og der står det mye rart., er litt usikker på hvor og om steppingen står der. Siste i prodcoden er dsl793. Malaysia for øvrig.

Jo, ram`en din bør absolutt holde, spesielt i og med at du har testet på høyere hastighet. Geil er vel glad i litt spenning, du kan jo sjekke om den har stilt seg ned evt. stille opp ved cpu-bytte. Ellers høres dette litt merkelig ut, kanskje du har vært uheldig med eksemplaret ditt? Går ut fra at temperaturen er under kontroll, og at kjøleren er riktig montert...

Hvis du har litt å gå på temperaturmessig kan du jo prøve å sette 1.7 volt på kjernen eller kanskje litt til og se om du fortsatt får reboot. Skader ikke med litt høy spenning over kort tid for å teste...det er over tid at man knekker NW. Med min forrige cpu var jeg forsiktig, kjørte på 1.6v og 3.22 ghz. Da falt spenningen ned til 1.52 under load. Et problem, tror jeg, er at når man nærmer seg grensen for hva hovedkortet kan levere av strøm (og det gjør man unektelig ved hastigheter over 3.6ghz) er at vcore faller mye mer i forhold til setting under load enn hva den gjør ved lavere hastigheter.

Det er en fin guide til dropmodding av disse kortene et annet sted her på forumet, men det begir jeg meg ikke ut på. Kanskje når det er på tide med nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Siden NW 3.4 har 17x multiplier, så sier det seg selv at den ikke vil overklokke særlig langt med luftkjøling uansett. Jeg har en NW 2.8 som jeg kjører på 3.5 med stille luftkjøling (23dB vifte) og stabilt (ca 60 grader load).

En 2.8 eller 3.0 NW hadde kanskje vært smartere enn en 3.4... :roll:

Lenke til kommentar
Siden NW 3.4 har 17x multiplier, så sier det seg selv at den ikke vil overklokke særlig langt med luftkjøling uansett.

Hvor er logikken i dette? Med en 3.4 er man garantert 3.4 ghz ved 1.55 volt, det er da vitterlig ingen sammenheng mellom klokkbarhet og multiplier. Man behøver lavere fsb for å oppnå samme frekvens enn med en chip med lavere mp, ja, men det har lite med saken å gjøre. Poenget er at man velger ut de beste chippene fra waferen og klasser dem som høy-klokkede utgaver standard. I mitt tilfelle kjører jeg på 3740mhz, og under load ligger vcore på ca. 1.5 volt. Tenk deg hva denne vil være god for på et skikkelig hovedkort med kraftigere spenningsforskynings-komponenter!

En 2.8 eller 3.0 NW hadde kanskje vært smartere enn en 3.4... 

Hva tror du jeg selger til fordel for 3.4`ern da? Kan vel legge til at den nye prosessoren ikke blir varmere ved 3.6ghz enn min 2.8 sl6z5 ble ved 3.22, ved samme kjernespenning. Så påstandene dine kjøper jeg ikke før du dokumenterer dem.

Lenke til kommentar

Bra svart Muffinman :thumbup:

Jo forde Pentium4 liker båndbredde, både høy FSB og høy RAM frekvens for å få bra ytelse. Du tjener mer ytelse ved dette enn høy core hastighet. Hvis du hadde kjøpt en NW 3.0 og satt opp FSB til 250 ville du fått 3750 Mhz, men med høyere FSB ville du tjent mer på ytelsen. Spesielt hvis du hadde brukt DDR500 minne for 1:1 oppsett.

Din 3.4 NW med 17x multiplier og 250 FSB blir 4250 Mhz! For å få til dette trenger du kraftig vannkjøling eller Vapochill, Mach II.

Lenke til kommentar
Hvis du hadde kjøpt en NW 3.0 og satt opp FSB til 250 ville du fått 3750 Mhz, men med høyere FSB ville du tjent mer på ytelsen. Spesielt hvis du hadde brukt DDR500 minne for 1:1 oppsett.

Ikke noe å si på argumentasjonen, bevares, men mine benchmarks viser at det ikke stemmer helt. Må legge til at jeg kjører minne på brukbart lave timings - 2-3-3-5-8. Tilgjengelig DDR 500 - ram på markedet pr. i dag har svært høy latency, og mange applikasjoner taper mye på det. Dessuten er det ikke veldig stort ytelsestap å ved å kjøre asynk på et P4-system. På et AMD-system, derimot er det uholdbart.

Noen eksempler på benchmarks før og etter. Før = 230/3220 Etter 220/3740.

3dmark 2001 19630 - 20520

PCMARK 2002 cpu 7978 - 9223

PCMARK 2002 ram 9912 - 10316

PCmark2004 4929 5674

Cinebench single render 81,0 - 70,2

Cinebench dual render 68,5 - 59,9

Dette viser at jeg har fått en fin ytelsesøkning. Som du ser er faktisk minnehåndteringen fått en boost også til tross for 10 mhz lavere frekvens. Selvfølgelig ville jeg ha fått høyere økning i f.eks. 3dmark 2001 ved raskere ram, men mine applikasjoner drar nytte av lav latency og høy kjernefrekvens. Driver mye med rendring osv. Legg spesielt merke til forbedringen i Cinebench, og som en kuriositet se på forskjellen mellom HT av og på...13-14%...

EDIT: Vil bare legge til at å satse på å greie "slik eller sånn" fsb og kjøpe en lavere spesifisert cpu er gambling. Man har ingen garanti for hvilken hastighet man vil oppnå utover spec. Dette er min fjerde P4c på dette kortet, har hatt 2.4, 2.6, 2.8 og nå 3.4. På sistnevnte har jeg desidert beste benchmarks av alle. 2.8`ern var den som klokket best av de tre første. Den sa takk for seg ved ca. 3.3 ghz. Valgte å kjøre den på 3.22 for å holde lav kjernespenning. Ingen vits i å ødelegge...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Noen eksempler på benchmarks før og etter. Før = 230/3220 Etter 220/3740.

Forskjellen mellom 220 og 230 fsb er liten ja. Men forskjellen mellom 200 og 250 er større. Du har 520 Mhz høyre kjernefrekvens! Selvfølgelig får du høyere ytelse da. Hadde du sammenliknet 3750/250 mot 3740/220, hvilket oppsett tror du hadde vunnet? OCZ har brikker som klarer 2.5-3-3-8 på DDR500 om jeg husker riktig.

Men som du sa, din CPU er garantert 3.4 Ghz med lav vcore og man gambler hvis man kjøper en lavere klokket NW. Jeg var heldig med min 2.8 NW da som kjører på 3500 Mhz og 1.6V.

Er din Prime95 stabil på 3740 MHz?

Leter etter noe raskere jeg, men synes FX-53 gir for liten ytelses gevinst for meg, dessuten blir den veldig varm.

Edit : Jeg kjører RAM'n min på 200 Mhz (PC3200) og 2-3-2-6 timings

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Er din Prime95 stabil på 3740 MHz?

Har ikke rukket å kjøre mange nok timer til å fastslå det enda, men det kommer. Har kjørt noen få timer uten feil ihvertfall. På HT-prosessorer er min erfaring at man må kjøre mer enn bare Prime95 samtidig for å framprovosere evt ustabilitet. Kjører med f.eks f@h eller udagent i tillegg. Ofte kan det virke 100% stabilt i timesvis, men så kicker man inn en ekstra app som drar load opp i 100% får man plutselig en feil i Prime. Kjørte på 3825 mhz tidligere i dag og det surret og gikk, men feil kom umiddelbart når en ekstra applikasjon ble startet. Så langt ser 3740 stabilt ut, og jeg vil ikke gå over 1.65 volt. Når jeg får verifisert stabilitet der vil jeg forsøke å redusere kjernespenningen ytterligere.

Lenke til kommentar

Åssen CPU vifte har du da muffiman? Min 3.2 Ligger på 3.8 ghz med vcore 1.65 nå.

Hadden på 1.67 da jeg trodde det var nødvendig, men den er stabil på 1.65 også.

Dette er luftkjølt med en Thermalright CPU-kjøler SP 94 med 92 mm papst.

Kjører Prime i en time, da blir tempen load 54 C.

:dontgetit:

Hva ligger loadtempen din på?

Lenke til kommentar

Har et kompakt Lian Li som overhodet ikke gir god kjøling til tross for at jeg har dremlet inn et par ekstra 120mm, og en Zalman cnps7000acu. I og med at jeg kjører med q-fan da jeg hater støy vil ikke turtallet på kjøler samt kabvifte øke før den når 55 grader, og nå full spiker før 57-58. En liten forsinkelse ligger inne der, slik at hvis tempen øker brått drar den ikke på til fullt før ved 59 grader. Ved f.eks. 55-56 grader tar det litt tid før turtallet øker. Virker som tempen stabiliserer seg der, også ved høyere klokk. Skal teste med q-fan avslått senere i dag, men det blir nok ingen permanent tilstand. Død over støyen...

Edit: Som beskrevet over kjører jeg nå to forekomster av Prime95. Etter 2 minutter måtte jeg opp fra 1.65 til 1.675 volt for å få ting stabilt. Men nå surrer og går det. Har forresten fyrt opp med Particle Fury i benchmark mode i tillegg for å få det hardt pressede r9800-kortet til å utvilke maks varme...

Edit 2: Nede på 3723/219...fikk error på ene P95`en etter en times tid...det er ikke tvil om at det er hovedkortet som begrenser, for vcore går tidvis ned langt under default under load på denne hastigheten med 1.675 innstilt...tenker jeg går ned til jeg finner stabilitet på 1.65 volt.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Har testet en del mer, virker som om å kjøre minne i 1:1 hjelper mye på ytelsen som nevnt tidligere, men da stopper det tidligere pga. ram`en min. Har hatt en del problemer med stabiliteten ved 1:1, holder på å memteste....ser ut som om de 208 mhz minnet greide tidligere har forandret seg. Får feil i memtest da....ny ram ser det ut til snart...

Generelt litt lavere ytelse ved 1:1 pga lavere corefrekvens og slakkere timings, men forskjellen er ikke så stor. For støyen/varmen sin del er det attraktivt å kjøre med lavere klokkefrekvens...får se hva jeg kommer til. Skulle hatt et fin sett med PC3500 nå, de ville passe fint her...

Lenke til kommentar

Muffin - vi har fått samme stepping du og jeg.........:-)

Men uansett, så må jeg ha fått en "crappy deluxe" utgave.

Har prøvd å klokke den 1:1 opp til 3,5 GHz - det går ikke idet hele tatt !!

Har prøvd ulike timings på mine 4 x 512 MB TwinMos PC3200 brikker, har prøvd VCore opp, har justert FSB og kjører fixed AGP/PCI.

Prøver jeg å nå 3,5 GHz (tilsvarer 205 MHz på HK), så booter maskina, men diskene finnes ikke (oppstartsdisken) - og dermed står vi der i totalt mørke......

Resetter jeg til 3,4 GHz går alt bra - diskene finnes og maskina booter inn i Windows..........

Helt for jævli........!!

Med samme HK og RAM klokker jeg jo min 2,8 GHz NW opp til 3,5 GHz stabilt uten problemer...!!

Merkelige greier......??

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Virker som Kimmer sliter litt også. Uansett kjører jeg på std akkurat nå pga. at rammen min ikke takler 205 mhz engang. Grrr...

Under load faller vcore til 1.45 volt, så hovedkortet mitt er nok ikke veldig bra. Får se senere om jeg bytter ut rambrikkene mine og tyner til 215++mhz fsb ihverfall. Ser ut som jeg kanskje kan få den stabil på 218.

Men den er utrolig kald på std da, og det er jo en god ting...

Lenke til kommentar

Virker som om disse 3,2 og 3,4 NW´er en stor skuffelse. 3,75Ghz er jo veldig vanlig på f.eks 3,0 Nw bare med høyere fsb som gir økt ytelse.

Dessuten din påstand om strøm til cpu på et P4C hk til asus er feil. Kjører min 2,8 M0 på 4,1Ghz nå med 1,75Volt og volten dropper litt men dette er normalt på de fleste hk. Kan dropmodde det men da mister man jo garanti.

Edit; Dette tyder jo på at det er prossessoren som ikke går noe serlig lenger.

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...