NormanWhiteside Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Har et lite fotospørsmål ang. det å ta bilder i sollys med Nikon D70. Når det er mye lys har jeg forstått at en må bruke liten blender for at ikke alt skal bli utbrent (eventuellt rask lukker?). Problemet er da at hvis det er noe i forgrunnen som er i skyggen så blir dette veldig mørkt, så derfor lurer jeg på om noen har noen tips her? Jeg vil tro en løsning er å bruke blitz? men den har jo begrenset rekkevidde.... eller har det rett og slett noe med innstillingene for lysmåling å gjøre? Bildene jeg tok i går ble tatt med punktmåling, jeg burde kanskje ha brukt 3d matrix farge (som etter som jeg forstår måler lyset i hele bildet, ikke bare et punkt eller deler av det)? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Har et lite fotospørsmål ang. det å ta bilder i sollys med Nikon D70. Når det er mye lys har jeg forstått at en må bruke liten blender for at ikke alt skal bli utbrent (eventuellt rask lukker?). Problemet er da at hvis det er noe i forgrunnen som er i skyggen så blir dette veldig mørkt, så derfor lurer jeg på om noen har noen tips her? Jeg vil tro en løsning er å bruke blitz? men den har jo begrenset rekkevidde.... eller har det rett og slett noe med innstillingene for lysmåling å gjøre? Bildene jeg tok i går ble tatt med punktmåling, jeg burde kanskje ha brukt 3d matrix farge (som etter som jeg forstår måler lyset i hele bildet, ikke bare et punkt eller deler av det)? Å fotografere i sterkt sollys er ikke så lett. Det blir fort store kontraster, og da blir enten det lyse "utbrent" eller det mørke "gjengrodd". Hovedhjelpemidlene: - prøv å ta bildene med sola - ikke mot sola. Altså: Prøv å unngå motlys! - bruk gjerne blitz hvis du må ta bilder i motlys eller med sterk sol fra siden. - undereksponer gjerne litt, spesielt hvis det f.eks. er hvite hus eller noe annet lyst med på bildene. Da jeg tok bilder på sørlandet i sommer brukte jeg stort sett -0.7 eller -0.3 eksponeringskompensasjon. Motlys kan av og til gi en fin effekt på portretter, men det forutsetter at selve sola ikke er i sikte. Å ta bilde av et tre når sola er bak treet vil derimot lett gi et bilde med store utbrente områder. Hvis du f.eks. skal ta bilde av en svane i sterk sol, som er noe mange har trøbbel med, vil det være veldig effektivt å undereksponere. Hvis du ikke gjør det kan hele svanen bli kritthvit uten detaljer, avhengig av hvor mye lysmåleren i kameraet blir "lurt". Selv synes jeg lysmåleren på D70 gjør en god jobb, men den takler ikke alltid enorme kontraster. Dette er en av ulempene med digitale bildebrikker.. På kameraets bildevisning har du en funksjon kalt "highlights". Klikk deg inn for å se på et bilde, deretter trykker du to ganger til høyre. Så begynner alle utbrente områder ("høylys") å blinke. Dette, sammen med histogrammet, kan du bruke for å finne ut om du har eksponert bildet riktig. Helst vil jeg ikke ha noen utbrente områder i et bilde, men på bilder av hvite hus (f.eks. i Risør) eller en svane vil det være vanskelig å unngå helt. Jeg har et bilde der jeg klarte det ganske bra, og der undereksponerte jeg ca -0.7. Se her: http://foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=128548 (se versjon 3). Ikke noe superspennende bilde, ganske ordinært, men det illustrerer ihvertfall saken Endret 28. september 2004 av anderfo Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) En annen mulighet er å ta to eksponeringer - én der du eksponerer de lyse partiene riktig, og en der du eksponerer skyggene riktig. Deretter setter du disse sammen i Photoshop. Framgangsmåten der er jeg ikke mester i, men du kan legge bildene som to layere, og bruke ulike former for "blending mode" på disse. PS. Dette krever stativ for å få to bilder med identisk utsnitt. Endret 28. september 2004 av anderfo Lenke til kommentar
2roll Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hvis du må velge mellom over- og undereksponering så velger du undereksponering. I skyggepartiene ligger det ofte mye informasjon som du kan hente fram senere i et redigeringsprogram. I utbrente områder er det ingen info. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 Hvis du må velge mellom over- og undereksponering så velger du undereksponering. I skyggepartiene ligger det ofte mye informasjon som du kan hente fram senere i et redigeringsprogram. I utbrente områder er det ingen info. Dessuten, dersom du undereksponerer, får du ofte en fordel ved at du har kortere lukkertid og dermed mindre bevegelse;) Men altså, om det er mye sol og skygge anbefaler jeg heller to eksponeringer, som kan settes sammen ("Blending") i photoshop med bra resultat... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå