Gå til innhold

Klarer ikke å starte/hva skal jeg nå?(red hat)

e321

Anbefalte innlegg

La inn red hat på en (veldig) gammel maskin jeg har stående...Alt starter å jeg kommer til der jeg skal logge på. Skriver bruker navn og passord å det kommer opp noe last logg in å en dato. Etterpå kommer noe som ser sånn ut:

[brukernavn@massetull]

jeg skriver help av gammel vane å det kommer komandoer opp. Men hva skal jeg nå egentlig??

det står bare der å går... har aldri prøvd linux før så kan ingen ting om linux...

Jeg bruker gammel red hat på gammel maskin(skal laste ned ny når jeg får bredbånd om noen uker).

skulle ikke linux ha ett skrivebord da?? :(

:cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da startet x. Men det er enda bare ett vindu og der er komandolinjen.

Jeg vil starte ting...f.eks skrive program eller nettleser?? hvordan kan jeg se hvilke "program"(eller pakker er det vel) som er installert?

kan ingen ting om linux... skylder på at jeg er 14år å aldri har prøvd Linux før da :p

hvordan får jeg startet ting? er vel start(navn på program) men hvordan kan jeg se navnet på alle pakkene?

Lenke til kommentar

nå skal jeg ikke påstå at jeg er spesielt bevandret i redhat, så ta det jeg skriver med ei teskje sukker...

pakkesystemet til redhat heter rpm.

for å lære deg det (på den tungvinne måten) skriver du "man rpm" i kommandolinjen...

hvilken versjon av redhat har du innstallert?

ville nå anbefalt å legge inn gnome eller kde når du først innstallerte. Se om du kan kjøre kommandoen startkde istedenfor startx...

Lenke til kommentar

hehe får ikke adsl før i oktober :cry: får en 1024/256linje holder denne til dette?

men,men skal prøve å legge inn en versjon av mandrake som jeg har liggende...funket ikke det der kde greiene, men hva skal jeg velge av gnome og kde? hva er de for noe?

Lenke til kommentar
hehe får ikke adsl før i oktober :cry: får en 1024/256linje holder denne til dette?

Du trenger jo ikke akkurat en bestemt minimumshastighet på linja di for å kunne installere fra nett. Tar bare litt lengre tid med treigere linje.

Men har du 9600 baud modem ville jeg nok anbefalt å kjøpe en cd-rom isteden :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...