Gå til innhold

Server programvare ...

bjornpv

Anbefalte innlegg

Noken som kan anbefalt meg os til server som skal vere fildeling, vil ikkje ha noke med windows servere programvare. veit noken om kor eg kan sakffe meg det og gjerne brukermanual eller liknande.

Og veit noken korleis eg kan dedikere bandbrede til ip telefoni så den har bandbrede uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til server bruker jeg aldri noe annet enn Debian. "apt-cache search whatever" og "apt-get install pakkenavn" for å søke/innstalere ting. Under innstalasjonen kan du også velge å ikke innstalere noe gui.

Gentoo har en lignende funksjon men der må du compile alt fra source, så med mindre du har ganske sprek hardware så kan det ta meget lang tid å komme i gang. Gentoo er også veldig vanskelig å innstalere for en som ikke har noe erfaring med Linux fra før.

Du finner Debian på www.debian.org. Den beste måten å innstalere Debian på er å laste ned et net-install image og innstalere testing versjonen "sarge" (http://www.debian.org/devel/debian-installer/). Denne er basert på den nye debian-installeren som er vesentlig bedre enn installeren for stable versjonen "woody".

google har all info du måtte trenge.

(Ikke la deg skremme av testing/stable forskjellen. Testing er meget stabil, langt fra noen beta)

Lenke til kommentar

jeg synes debian er den greieste linux-distroen

freebsd er helt klart verdt å se på , er også veldig bra til server, men mangler vel en del på desktop-siden (om du ikke skal konfigurere alt selv da), om det skulle være aktuelt

bandwidthshaping skjer jo i en router, og går fint an å få til med linux om man er litt tålmodig og lærevillig og har tilgang til google

hvis du har en adsl-router av noe slag, går det muligens an å få til bandwidth shaping med den, så du slipper å sette serverboksen opp som router

Lenke til kommentar

Vist du vil ha en enkel distro for å kjøre som server er jo clarkconnect greit. Distro bygget for nettopp å være en enkel ruter/gateway. Brukt denne i ca 3-4 år nå og er meget fornøyd. Lærte faktisk linux på denne. Bygger på RedHat eller fedora i 3.0 som kommer snart.

Lenke til kommentar
Bygger på RedHat eller fedora i 3.0 som kommer snart.

Hvordan kan den bygge på noe som ikke er ferdig?

--

Corpus

mange eksempler på det i opensource-verdenen da!

et jeg husker i farta, er phpgroupware, som alltid har gitt ut betaer, så ble noen lei lagde forken egroupware, jobba litt med det som var stable i phpgroupware, og gav ut en 1.0 stable

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...