Flakkmeister Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hei! Jeg har nå to harddisker som står over hverandre med et "fint" mellomrom slik at ikke varmen fra den underste skal varme opp den øverste disken. I tillegg er det 2 80mm vifter som står foran diskene og kjøler og sørger for en jevn luftstrøm i mellom diskene. Nå har jeg planer om å kjøpe meg enda en disk, men da har jeg ikke andre muligheter enn å sette denne imellom de 2 som allerede er der, slik at det store mellomrommet forsvinner, men det vil fortsatt være avstand mellom diskene på ca en halv cm. Tror dere jeg kommer til å få problemer med varme osv når de står såpass nærme eller at viftene foran vil klare å blåse vekk varmen godt nok tross for at det ikke er så stor avstand lenger? Alle diskene er Seagate, og den nye blir oxo en Seagate. De er vel ikke de værste innen varmeutvikling heller (?). Hva mener dere? Takker for svar! Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Skulle ikke være noe problem siden du har to vifter som kjøler diskene. XenZor Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Så lenge de ikke har fysisk kontakt og det faktisk er noen millimeters 'luft' mellom dem så burde det ikke være noe problem siden du har vifter i tillegg som flytter på luften. Lenke til kommentar
Vectrex Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Har akkurat samme oppsett som deg med 3 disker som er montert over hverandre like bak 2 kabinett vifter. Diskene er kjølige å ta på de! Nemo problemo! Endret 28. september 2004 av Vectrex Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg har samme problemm. Tenker på å kjøpe meg en harddisk til og da må jeg ha to disker tett sammen, forskjell på meg og Flakkman er at jeg har ingen vifter som kjøler harddiskene mine. Kan det være et problem? Hvis ja, hva vil dere anbefale? (Hvor skal jeg sette viftene og type vifter) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Flakkman: Du har jo vifter, da skal det gå helt fint. prostoman: Jeg vil anbefale vifter ja. Men de trenger ikke være noen voldsomme da hver harddisk bare utvikler 10-15 W ved normal jobbing. Sammenlign det med GPU'er på 80+W og CPU'er på 100+W så ser du at det ikke kreves noe voldsomt til kjøling. Jeg regner med at en stillegående 80mm-vifte vil være perfekt til formålet. Lenke til kommentar
Vod kaNockers Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 prostoman: Jeg vil anbefale vifter ja. Men de trenger ikke være noen voldsomme da hver harddisk bare utvikler 10-15 W ved normal jobbing. Sammenlign det med GPU'er på 80+W og CPU'er på 100+W så ser du at det ikke kreves noe voldsomt til kjøling. Jeg regner med at en stillegående 80mm-vifte vil være perfekt til formålet. Har ikke mye peiling på vifter. Er det noen du vil specielt anbefale? Og hvor skal jeg feste en sånn inne i kabinettet mitt? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Har ikke mye peiling på vifter. Er det noen du vil specielt anbefale? Og hvor skal jeg feste en sånn inne i kabinettet mitt? Jeg har heller ikke peiling på viftemerker og sånn. Men jeg tror ikke du kan velge særlig galt om du velger en med lav rpm (kanske rundt 2000rpm), en i størrelseklassen 80mm, og med en strømplugg som passer enten på hovedkortet eller i en ledig molexplugg. Det står sikkert noe i spesifikajsonene om støy også. Bare å velge og vrake. Ang. plassering, så finner du sikkert ut noe ved hjelp av egen intuisjon. Kabinetter er veldig forskjellige så det blir vanskelig å gi noen detaljer. Men plasser den sånn at den blåser fint på alle diskene uten store hindringer i luftstrømmen hverken forran eller bak vifta. Ang. festemetode så er det bare å ty til intuisjonen der også. Alt mulig er lov: skruer, strikk, tape, borrelås, taustomper, en hjemmelaget festebrakett eller hva som helst. Lenke til kommentar
Ygdrazil Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hva med en papst på 12 eller 19db? får kjøpt dem på komplett og microplex hvertfall.. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Flakkman: Du har jo vifter, da skal det gå helt fint.prostoman: Jeg vil anbefale vifter ja. Men de trenger ikke være noen voldsomme da hver harddisk bare utvikler 10-15 W ved normal jobbing. Sammenlign det med GPU'er på 80+W og CPU'er på 100+W så ser du at det ikke kreves noe voldsomt til kjøling. Jeg regner med at en stillegående 80mm-vifte vil være perfekt til formålet. Er 10-15 tallet ett estimat eller sikker viten, driver å skal bygget ett harddisk-kabinett (lenke til tråden), og har tatt utgangspunkt i 7-8 watt som jeg leste på WD sine sider en ang. AtW Endret 28. september 2004 av ATWindsor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Et estimat. Jeg gadd ikke sjekke specs på noen harddisker, men har gjort det før. Jeg sjekker nå for sikkerhetsskyld: WD Raptor 74GB: seek 8,4W, spinup=? Seagate barracuda 7200.7 200GB SATA: seek 13,5W, max(=spinup?) 33,6W Hitachi deskstar 7K250 250GB: seek 5,0-7,6W, spinup=25W Samsung P80 160GB SATA: seek: 9,5W spinup 31,1W Det ser ut som gjennomsnittet ligger på rundt 10W ved søk, 25-30W ved spinup, også la jeg merke til at det ligger på rundt 5W på alle sammen ved idle. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Et estimat. Jeg gadd ikke sjekke specs på noen harddisker, men har gjort det før. Jeg sjekker nå for sikkerhetsskyld: WD Raptor 74GB: seek 8,4W, spinup=? Seagate barracuda 7200.7 200GB SATA: seek 13,5W, max(=spinup?) 33,6W Hitachi deskstar 7K250 250GB: seek 5,0-7,6W, spinup=25W Samsung P80 160GB SATA: seek: 9,5W spinup 31,1W Det ser ut som gjennomsnittet ligger på rundt 10W ved søk, 25-30W ved spinup, også la jeg merke til at det ligger på rundt 5W på alle sammen ved idle. Ok, såpass ja, da må jeg nok regne med å koblesammen ett par strømforsyninger i det kabinettet. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hvis du har SCSI så kan du konfigurere hver enkelt disk i SCSI-biosen til å ha "delayed spinup" slik at ikke alle diskene skal bruke max effekt akkurat samtidig. Jeg har vært borti hovedkort der man kan gjøre dette på vanlig ATA også, men det tror jeg hører med til skjeldenhetene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hvis du har SCSI så kan du konfigurere hver enkelt disk i SCSI-biosen til å ha "delayed spinup" slik at ikke alle diskene skal bruke max effekt akkurat samtidig. Jeg har vært borti hovedkort der man kan gjøre dette på vanlig ATA også, men det tror jeg hører med til skjeldenhetene. Hmm, høres ikke så dumt ut, desverre er det ett "fattigmannsprosjekt" fra min side, har bare en gammel p3 med "normalt" hovedkort. Hvis diskene bruker mest ved spinup, så er det vel 12 V som får den største "smellen"? (går ikke motoren på 12V?) AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Det stemmer. Det som sto i spesifikasjonene var rundt regnet i underkant av 1A på 5V og i overkant av 2A på 12V. Altså rundt 5W på 5V og rundt 24W på 12V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå