Gå til innhold

Altfor varm boxed P4 Prescott @3.0ghz

hwarild

Anbefalte innlegg

Er relativt fersk når det gjelder fiksing av cpu/HK selv, så mye av dette er sikkert elementært, men syns det er betryggende å få litt innspill. Oppgraderte til [email protected] (Prescott) og Abit IS7-E2 mobo nylig, men jeg syns cpuen blir altfor lett varm.

Den idler på rundt 50 grader, men fyker LETT opp til 60-70 grader bare jeg kjører en moderat krevende applikasjon, og gjerne over 70 grader hvis jeg kjører spill, så det er nesten så jeg ikke tør. Tempen generelt i kabinettet er på rundt 26-30 grader, og rundt hovedkortet er det rundt 35-45 grader.

Har satt warning grensa for cpu på 80 grader, og shutdown grensa på 85 grader. Har kabinettet åpent for å få inn luft, men virker ikke som om dette hjelper nevneverdig. Bruker bare den Thermal Pad saken som fulgte med boxed cpuen, og medfølgende kjøler/vifte. I tillegg har jeg en kabinettvifte som blåser luft ut av kabinettet.

Programmet jeg har brukt til å avlese temperatur er Abit-EQ som fulgte med hovedkortet, men jeg vet ikke om dette er nøyaktig nok. Skal oppgradere bios nå snart og se om målingene endrer seg (har lest noen steder at enkelte mobo-/cpu-sensorer kan vise så mye som 10-15 grader feil).

Lurer også litt på hvorfor ikke cpu-vifta jobber hardere når tempen stiger, virker som den ligger konstant på rundt 2600-3000 rpm.

Noen som har noen bra tips? Er det sjans for at noe er montert feil, eller er bare boxed vifta dritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prescott er ganske varme, det er ikke å komme fra.

Men det er flere ting du kan tenke litt over.

Abit kort er kjent for å "ta litt vel hardt i" når det gjelder å vise temperaturer.

Har selv hatt IC7 Max3 kort, og det var høye temperaturer i følge sensorene selv med vannkjøling (P4 2,6)

Kjører nå med ett Asus P4C800-e Deluxe kort, og det er motsatt av abit, viser alt for lave temperaturer.

Har testet med samme prosessor som deg, og da kom jeg over 50 grader, med vannkjøling :cry: så det var sikkert varmere enn det.

Når det kommer til asus / abit temperaturer, vil jeg anbefale deg å lese litt mer her : http://www.bleedinedge.com/reviews/abit_as...s_temps_01.html

Det du i første omgang kan gjøre for å "forbedre" systemet er å få på litt Arctic Silver på kjøleblokken istedet for den originale thermalpaden.

Videre ville jeg vurdert å bytte ut boxed kjøleren med noe som klarer å ta unna litt mer varme.

Prescott tåler en god del varme ut fra det jeg har lest, så om ikke systemet ditt er ustabilt trenger du neppe å bekymre deg så veldig mye.

EDIT : Velkommen til forumet :w00t:

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...