Gå til innhold

Tegnebrett. Er det tingen?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med tegnebrett?

Jeg innbiller meg at ett tegnebrett må være tingen når man skal lage nøyaktige masker og markeringer i feks photoshop.

Før jeg eventuellt kjøper noe jeg senere vil angre på, hadde det vert fint å fått høre fra noen som vet litt om dette. Hvis tegnebrett er tingen, hvor mye penger skal man legge i det. Ser det finnes en masse å velge i mellom til under tusenlappen. Det trenger ikke å være trådløst, og er kun til hobbybruk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste tegnebrett foruten Wacom sine er ekstremt dårlig!

Thrust f.eks er bare å holde seg langt unna.

For under tusen kroner kan man kjøpe et brukt Wacom...

Tegnebrett er veldig kjekt i visse situsjoner, men du skal ha et dyrt for at det

blir like nøyaktig som en mus. Et billig brett er ubrukelig til maskering.

For de som tegner og maler digitalt er brett genialt

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Nå spørs det jo helt hvordan man jobber. Men for min del bruker jeg tegnebrett mest for å male. når jeg lager masker så liker jeg bedre en mus for å klikke meg punkt for punkt frem.

Du bør også advares at i starten vil et tegnebrett virke VELDIG lite intuitivt. Man tenker at det vil være på samme måte som man tegner med penn og papir, men det er mange ting som skiller seg.

1. Du tenger ned, men ser opp. Det tar tid å venne seg til.

2. Friksjonen er annerledes, et tegnebrett er som regel en del glattere, og man får ikke den responsen mann er vant til

3. Oppløsnings uavhengig. Mange tenker de må ha A4 brett for å tegne A4 tegninger. Ikke tilfellet. Man skal ha veldig unike behov for å trenge et brett større enn A5. Sjansen for "musesyken" er også større med større brett pga stor arm bruk.

Men når du først har kommet over de hinderene så er et Wacom brett gude sendt og man kan lage utrolig flott ting.

AKIRA

Lenke til kommentar

Jeg har et Wacom A6 brett, ikke mye brukt enda (er vel egentlig en gave til

lillebror) - det er relativt vanskelig å bruke i starten, men blir lettere etter

hvert.

Jeg trodde det skulle bli virkelig nøyaktige greier i starten, - men det er ikke

så veeeldig stor forskjell, er ikke som å tegne på papir. - Det er noe helt eget å

lære seg å tegne med tegnebrett :) Men det er morro, - selv om jeg ennå ikke

har roen. Blir nok bare kjekkere og kjekkere jo bedre du blir.

(mitt Graphire 3 A6 kosta 1200kr forressten)

Lenke til kommentar

Tusen takk for interessante svar.

Lest i bladet "digital Foto" at tegnebrett var et godt hjelmemiddel til å gjøre gjøre nøyaktige markeringer i photoshop.

Nå har dere som har prøvd dette, delt av deres erfaringer, og det stoler jeg mer på enn det som står i disse bladene.

Ser at det finnes et brukt et til salgs her: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=13764542

Kan det være noe å øve seg med mon tro?

Uansett, blir nok å flytte tegnebrettet litt lenger ned på ønskelista nå.

Lenke til kommentar
Tusen takk for interessante svar.

Lest i bladet "digital Foto" at tegnebrett var et godt hjelmemiddel til å gjøre gjøre nøyaktige markeringer i photoshop.

Nå har dere som har prøvd dette, delt av deres erfaringer, og det stoler jeg mer på enn det som står i disse bladene.

Ser at det finnes et brukt et til salgs her: http://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?IDI=13764542

Kan det være noe å øve seg med mon tro?

Uansett, blir nok å flytte tegnebrettet litt lenger ned på ønskelista nå.

Vi har et slikt liggende på jobb. Bare noe skit!!

Heller ei god gammel kulemus enn den søpla der.

Wacom er tingen når det gjeldet tegnebrett. Må opp i over 3 store for et bra A5-brett, men dette er også veldig bra saker å jobbe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...