Gå til innhold

Pc låser seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært borti samme problem på mange PC'er. Da er det som oftest hovedkortet som har blitt ødelagt.

 

Hvis du ikke har lagt inn noen nye drivere e.l. som fucker opp operativsystemet ditt da.....

 

Sjekk om kondensatorene på hovedkortet ditt ikke har en "kul" på toppen (de sylinderformede som står på høykant i nærheten av CPU-sokkelen). Hvis de buler, er de defekt og er årsaken til problemene dine.

 

Uansett er beste feilsøkingsmetode å finne ut hva du har gjort med PC/software mellom den tiden den fungerte fint og nå som den ikke virker så bra. Har du ikke gjort noe som helst, er det sannsynligvis hardware (hovedkort f.eks).

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg hadde akkurat det problemet på mitt gamle socket-A hovedkort (asus a7v8x-x), men KUN da jeg kjørte 2x512MB twinmos-brikker. Det funka med 1 minnebrikke om gangen, men ikke 2 (ja, jeg prøvde alle slotene :p).

Nå har jeg fått nytt hovedkort+CPU (socket 939, abit AV8 & 3500+), og det virker som om det har ordna seg nå.

 

Jeg vil anbefale deg å prøve med kun 1 minnebrikke (prøv begge). Du har corsair, så en skulle vel tro at disse brikkene ikke har det samme problemet som mine hadde, men kan jo være hovedkortet også som ikke liker 2 brikker (defekt?).

Lenke til kommentar

Kondensatorene er ikke sprukne eller blåst opp, dette har hendt før. det varierer hele veien, av og til kan den stå på 80 timer uten å lage problem av og til bare 20 min.

 

 

 

Jeg merker ikke disse feilene med en gang, må jeg reinstalere xp før jeg feilsøker ramen?

 

Det skjer ofte med umulig å forhånd spå det er problemmet.

 

Jeg fikk et tips før om å sjekke i loggen til windows, før stod problemmet der, men nå er det ingenting, så jeg vet at ikke det var den tingen, men det hender uansett om jeg formaterer, hver eneste gang.

Endret av Kizzaz
Lenke til kommentar
Jeg må si at det er irriterende og ikke kunne få pcen på lengre en 6 timer, uten at den stopper, er det ingen andre som vet hva som er galt?

 

Jeg tror enda det er PSU'en

Prøv med kun 1 RAM-brikke om gangen.

Kjør med 1 brikke i en uke ellerno (eller til pc'en låser seg igjen), og skift til den andre brikka og gjør det samme med den.

Hvis PC'en låser seg med kun 1 av brikkene, er det antageligvis den brikka som ikke er god.

Låser ikke PC'en seg når du bruker noen av dem, så er det sikkert no problemer med at hovedkortet ikke takler 2 minnebrikker ellerno (mitt gamle hovedkort var slik).

Lenke til kommentar
Jeg må si at det er irriterende og ikke kunne få pcen på lengre en 6 timer, uten at den stopper, er det ingen andre som vet hva som er galt?

 

Jeg tror enda det er PSU'en

Lån en PSU fra en kompis da...

 

 

Jeg hadde også problemer med at maskinen låste seg før (etter mye OC og alt for mange HD'er ;) )

 

Jeg byttet til en større og kraftigere av kjent merke, og alt løste seg...

Lenke til kommentar
Jeg har startet og teste nå, og den den første, og allerede på 2 timer har den låst seg 3 ganger, er det vits og teste mer da egentlig (altså teste ram brikke nr. 1)?

Når PC'en har låst seg 3 ganger på 2 timer, så tror jeg nok du kan gå videre til neste brikke ja :p

 

Er den like ille med neste brikke, så antar jeg at RAM'en ikke er problemet.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg et større problem, nemelig etter jeg byttet brikke så kom det en feilmelding (blå) at windows ikke ville starte på grunn av noe med boot, jeg trodde det var ramen å jeg prvøde å ta an ut og sette den inn men utennytte.

 

Men så plutselig vil ikke pc'en starte en gang, jeg vet at hovedkortet får støm fordi nettverksporten lyser, men den vil ikke starte eller nor, forslag??

Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg et større problem, nemelig etter jeg byttet brikke så kom det en feilmelding (blå) at windows ikke ville starte på grunn av noe med boot, jeg trodde det var ramen å jeg prvøde å ta an ut og sette den inn men utennytte.

 

Men så plutselig vil ikke pc'en starte en gang, jeg vet at hovedkortet får støm fordi nettverksporten lyser, men den vil ikke starte eller nor, forslag??

Selv om hovedkortet får standbyspenning, betyr ikke at PSU'en er i orden.

Du bør nok sjekke PSU'en (flytte den over til en annen PC eller flytte en annen PSU til din PC).

Lenke til kommentar
Ok, prøvd psu i denne pc'en, hd'en og cpu viften starter og noen av de andre kortene lyser men hovedkortet starter ikke.

 

Hva er galt? er det PSU'en eller, blir frustrert når alt går galt

Hvis du har prøvd en annen PSU som du VET funker, så er det nok ikke den som er feilen.

Ta ut alle kort du ikke trenger for å starte PC'en (lydkort, nettverkskort +++).

Har du tilgang på en annen CPU, så bør du absolutt prøve denne også.

 

Jeg synes det høres ut som problemer med CPU'en (har sett dette før, PC'en starter (vifter går, harddiskene starter) men ikkeno bilde eller noe annen aktivitet.

Hvis du ser at harddisken jobber og slikt, så tipper jeg på skjermkortet.

 

Hvis du får bekrefta at det ikke er noen av disse tingene, så vil jeg tro det er hovedkortet som har gått dukken.

Lenke til kommentar

Det med viften og slikt var den andre pc'en som jeg sitter på nå, den som ikke starter lenger bare får nettverkskortet(integrert) til å lyse, alt annet er av.

 

Skiftet port, da gikk det, men tror dere at den førsteminnesloten er kortsluttet ?

Endret av Kizzaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...