Gå til innhold

Fra 12V til 5V

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

_StatuS_ skrev (2002-05-13 10:45):

Hvor mange Ohm må motstanden ha for å senke spenningen fra 12v til 5v? Takker for alle svar :smile:

det kommer ann på hvor mye støm som går der. Hva er det du skal senke spenningen på?

Lenke til kommentar

ikke hent spenning til voltmetret fra kilden du skal måle.. da kan verdien (5v) din variere etter strømmen gjennom "måleobjektet". hent ut 5v fra.. tja.. vet ikke jeg.. lag noe mer avansert enn en motstand, tror jeg.

Lenke til kommentar

Quote:

_StatuS_ skrev (2002-05-13 10:56):

Et voltmeter som skal monteres i bil (veit det ikke er data). Verdien den skal måle, er jo 12v +-, men selve voltmeteret trenger 5v for å kunne lyse opp talla osv. Så det er vel ikke snakk om mer enn 5-600mA?

bruk en fast regulator. siden du er usikker på strømforbruket (er det lcd eller led display?) kan det være greit å ta en som takler mye. 7805 ISOWATT220 tåler mye (1.5A) http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/20/2020163.htm

Lenke til kommentar

Siden tallene klarer å lyse av seg selv, er det vel snakk om led. En kammerat av meg har noen faste motstander montert på viftene i pc'n sin, som han skal ta av. Går det ann å bruke de? Mener de er fra 12v til 5v, og en vifte må da trekke mer strøm enn det displayet? Strømforbruket kan jeg finne ut etterpå idag, har multimeter hjemme.

Lenke til kommentar

Quote:

_StatuS_ skrev (2002-05-13 12:32):

Siden tallene klarer å lyse av seg selv, er det vel snakk om led. En kammerat av meg har noen faste motstander montert på viftene i pc'n sin, som han skal ta av. Går det ann å bruke de? Mener de er fra 12v til 5v, og en vifte må da trekke mer strøm enn det displayet? Strømforbruket kan jeg finne ut etterpå idag, har multimeter hjemme.

Vanskelig å si. Kommer jo helt an på hva slags motstander det er. Hvis du tror de trekekr nok og du tror de er fra 12 til 5V synes jeg det begynner å bli mange "tror". Dessuten; selvom motstanden regulerer ned vifta til 5V er jo dette basert på strømmen gjennom vift/motstanden og det er dermed ikke sikert at det vil regulere displayforsyninga ned til 5V.

En annen ting er at et slikt voltmeter har flere komponenter og en slik modul opfører seg anderledes enn en enkel diode som man bare kobler en motstand i serie for å regulere spenningen til. Modulen har antakelig en driver-krets som trenger 5V spenningsforsyning for å drive riktig på utgangene. Å bare koble en motstand mellom 12V og Vcc på denne driverkretsen og anta at det blir riktig høres for meg ut som noe som er dømt til å misslykkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...