Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Utendørs webcam, oppsett og bygging

Anbefalte innlegg

Usikker på hvor en slik tråd skal plasseres, moderatorer oppfordres til å flytte tråden hvis det finnes bedre plasser for den.

Jeg planlegger å bygge to utendørs webcam. Det er mulig at både cam og maskin skal stå utendørs, men dette er ikke helt brakt på det rene ennå. Cam og/eller maskin skal stå i en kasse. Uansett vil samme prinsipp for kassen antakelig måtte benyttes, uansett om cam og maskin skal stå i samme kasse eller ikke.

Her er noen viktige punkt som jeg gjerne vil ha innspill på:

1. Kassen må være vanntett.

2. Kassen er tenkt/beregnet å skulle stå ute i flere år med minst mulig tilsyn, derfor må utvendig finish være så værbestanding som mulig, og det må være minimal risiko for desintegrasjon.

3. Jeg tenkte å bruke plexiglass/akrylglass som "vindu", vil vanlig glass egne seg bedre? Hva med kondensering, her vil man jo få en klassisk "varm fuktig luft på kald overflate" situasjon, noe som vil forringe bildekvaliteten sterkt, hvis det blir for galt. Kan dette løses ved å f.eks. peke utblåsningen fra PSU mot vinduet?

4. Hvilket materiale skal jeg satse på? Jeg tenkte en ramme i passe tynne bjelker, og så bordekke, i god norsk tradisjon. Andre alternativer er f.eks. kryssfinér, uten bordekking. Kryssfiner vil definitivt gi minst jobb.

5. Kassen må være isolert og utluftet (for å unngå dogg). Selv tenkte jeg at veggene innvendig kunne dekkes med glava, og så stifte fast plast utenpå glavaen igjen. Noen som er gode i bygningskonstruksjon som kan komme med et estimat på ideell isolasjonstykkelse? Se forøvrig punkt 7.

6. Kassen må kunne enkelt transporteres, og åpnes, men den må være solid nok til at innbrudd eller transportering av uvedkommende vanskeliggjøres.

7. Løsningen må tåle kulde like godt som varme. Maskinen som er tenkt brukt vil antakelig være på rundt 300Mhz, med liten varmeutvikling.

8. Ledning/kabelinntak må løses på en slik måte at standard strømkabel og Eth eller tlf kabel enkelt kan kobles til/fra, uten at det er risiko for vannlekkasje o.l gjennom inntaket. Det hadde også vært særdeles ideelt med uttak for skjerm og mus/tastatur. Disse kan f.eks. gjemmes bak et deksel?

Forslag til løsninger på disse punktene mottas med stor takk! Linker til websider med lignende prosjekter er også interessant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir bare litt nysgjerrig.. Hvorfor/hvor skal du ha dette?

Ellers så tror jeg nesten at jeg hadde plassert pc'en innendørs.. Dersom noen ser at det står en pc i en kasse, vil de nok ikke bry seg om de ødelegger kassen for å få tak i pc'en.

Endret av eirikjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...