TeddyErt Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det er sånn jeg ble lært å gjøre det i java for å hente ut eller sette variablene. Da har du bedre sikkerhet, og kan f.eks. validere det varibelen ble satt til Lenke til kommentar
saboi Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 jaja gjør som du vil. jeg syns bare det tar vekk hele meningen med private. du har like stor tilgang, du bruker bare andre navn. Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det er ikke helt riktig. Ved å ikke sette private på variabelen kan du sette verdien uten å kalle på metoden. Da kan du sette inn ugyldige verdier uten at du får sjekket det. Hvis du setter metoden til private får du kompileringsfeil hvis du prøver å sette verdien uten å kalle på metoden. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 ja å sjekke verdier er vel eneste grunnen til at set-metoder kan være bra. men hvis du ikke trenger å sjekke verdier syns jeg designet ditt er feil hvis du har tonnevis av set/get Lenke til kommentar
TeddyErt Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Det har også noe med sikkerhet å gjøre, men jeg orker ikke diskutere mer om dette nå. Og jeg har aldri sagt at man skal ha set/get metoder for alle variablene! Uansett så er jeg enig i at det ble veldig mye set/get metoder i dette programmet, men det var sikker får å lære seg det. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Hva med subklasser av disse da? F.eks hvis du har et attributt "alder" i en slik klasse så kan du ikke vite at eventuelle underklasser ikke ønsker å beregne den utifra f.eks fødselsdato, det vil ikke være mulig. Gjør man implementasjonen synlig ved å gjøre et attributt "public" har man låst seg til en implementasjon for alle underklasser også, ergo: lite innkapsling og dårlig programeringskikk. Godt design skal fokusere på grensesnitt og overlate detaljer i implementasjonen til hver enkelt klasse. En annen ting er at etter Java Beans spesifikasjonen skal alle attributter ha tilsvarende get/set metoder, så "public" attributter vil blandt annet bli usynlige for J2EE applikasjoner og andre rammeverk som kan håndtere generiske bønner. Å lære seg til å gjøre det fra starten av er bare en fordel. Lenke til kommentar
anderlin Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Synes det er mye smartere med get/set-metoder. Selv om han ikke sjekker for feil nå, skal det jo veldig små endringer til for å legge til den funksjonaliteten senere. Hadde han ikke brukt get/set, ville det blitt mye mer arbeid i et stort program. Lenke til kommentar
Kenti Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Fant du ut hvordan du bruker JOptionPane? Kan uansett poste et par tips til deg: Først må du importere klassen som JOptionPane ligger i. Skriv dette på toppen av Klassen: import javax.swing.*; Skal du f.eks. gjøre en innlesning skriver du: String input = JOptionPane.showInputDialog( null, "Skriv inn tekst"); I input lagres teksen som du skriver inn, og programmet tolker det som tekst/String. Innlesning av tall: int input2 = Integer.parseInt( JOptionPane.showInputDialog( null, "Tast inn tall") ); Dette er nesten likt, men her ser du at det står Integer.parseInt foran JOptionPane setningen. Det er fordi at tallet (som java i utgangspunktet ser på som er String) leses inn skal konverteres til en int (heltalsl) - verdi. Obs! Ikke tast andre tegn enn tall på siste innlesning, da vil du få en NumberFormatException. Du kan så klart teste på dette, men det går jeg ikke inn på nå. Du har sikkert nok å tenkte på uansett Lenke til kommentar
ED209 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Hehe, ja du kan tro jeg har nok å tenke på. Sitter å leser som en gal i boka for å prøve ut hvordan ting fungerer pluss at jeg bruker eks. til boka (som oxo ligger på nett: http://www2.tisip.no/boker/java/EksFraBoka/ ) Bruker Eclipse som jeg limer inn i og kjører dem med. Da får jeg et lite innblikk i hvordan det blir seende ut samtidig som jeg henter ideer på hvordan det skal gjøres. Akkurat funnet dette ut, så nå håper jeg på å finne ut av dette. Har nettopp fått en matte oblig som skal leveres neste mandag, så tiden renner fort ut nå for meg nå (ups). Setter stor pris på at det var så mange som ville være med på å hjelpe meg, virkelig flott. Ps. Obligen i programmering skal leveres inn den 15. Håper jeg blir ferdig til da. Endret 3. oktober 2004 av Rattata[No] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå