Gå til innhold

DivX/Xvid fra Moviemaker?

Anbefalte innlegg

Hei

Har såvidt begynt å redigere litt video med Windows Movie Maker (ver 5.1)

Jeg synes det ferdige resultatet er lite komprimert. Kan jeg komprimere til DivX eller Xvid, eller et annet format som lar meg brenne f.eks. 1,5 time i vhs/svhs-kvalitet på en cd, slik jeg kan med DivX og Xvid?

Jeg har en dvd-spiller som spiller divx, men hvilket format skal jeg bruke om jeg skal lage film som andre skal kunne se på "vanlige" dvd-spillere, dvs de som på papiret/i annonsen tar "alt", men som ikke tar divx/xvid?

Hvor mye film får jeg omtrentlig på en cd da?

mvh

Christian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha noe som "alle" DVD-spillere takler, og innspilt på vanlig CD, må du antagelig satse på VCD, som er basert på MPEG-1 og har kvalitet omtrent som middels VHS. Da får du plass til like mye som det står oppgitt på CD-en, f.eks. 80 minutter på en 700 meg CD og drøyt 90 minutter på en 800 meg CD.

Men VCD-kvaliteten er heller dårlig sammenlignet med DivX/XviD, hvor du kan få minst tre timer inn på en 700 meg CD - med langt bedre kvalitet. Forhåpentlig blir DivX/XviD-kapable DVD-spillere snart allemannseie, nå som de kan kjøpes for 450 kroner og oppover.

Dessverre kan ikke Windows Movie Maker lagre direkte i VCD-formatet.

Lenke til kommentar

ville heller gått for svcd hvis jeg skulle hatt en noen lunde kompitabel løsning for "alle" dvd spillere. Har ikke vært borti en eneste dvdspiller som ikke takler svcd (...eller jo, foresten, en gammel phillips). Mye bedre kvalitet enn vcd.

Kanskje du heller burde satse på pinnacle studio 8/9 hvis du skal ha et enkelt redigeringsprogram? Movie maker har sine begrensninger

Lenke til kommentar
Jeg tok utgangspunkt i at ChrM gjerne ville få inn 1,5 time på en CD, og det kan man ikke med SVCD. Ellers er jeg selvsagt enig i at SVCD er langt bedre enn VCD. Min to år gamle Sony DVD takler forresten ikke SVCD...

OK. Har du prøvt å oppgradere firmwaren på sonyspilleren din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...