Gå til innhold

Lære å programmere i C/C++

Anbefalte innlegg

Et godt valg(jada - lad opp flammekasterene folkens) :-)

For å lære deg C foreslår jeg at du bestemmer deg for et relativt trivielt prosjekt du vil gjøre. Så finner du kildekode for prosjeter som inkluderer funksjonaliteten du er ute etter og studerer denne. På denne måten vil du også kunne lære deg å lese andres kode(en essensiell egenskap).

Start med noe enkelt - lag f.eks. din egen lille 'ls'. Da må du finne ut av hvilke kall og datatyper som trengs for å hente ut informasjon fra filsystemet i et unix miljø - en utfordring i seg selv for en som er vant med javadoc :-D Kluet her er å sjekke mansider/headerfiler og sjekke ut kode som gjør liknende ting(ls kildekode finner en typisk i coreutils pakken).

Men aller først må du skaffe deg grunnleggende kunnskap om C. F.eks. bør du sette deg inn i:

- preprossesering/kompilering/linking

- bruk av headerfiler(preprossesering igjen), libc og hvordan en finner info om disse

- pekeraritmetikk og minnebehandling!! (og forsåvidt "strenger")

- datatyper(bruk av strukter/unioner osv.)

- arrayer i C

...og masse mer :-) Et initielt "Hello world" program hvor du vet hva hver linje gjør er et sted å starte.

...vel - ble litt rotete dette. Uansett - stå på, C er fest og morro :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et godt valg(jada - lad opp flammekasterene folkens) :-)

For å lære deg C foreslår jeg at du bestemmer deg for et relativt trivielt prosjekt du vil gjøre. Så finner du kildekode for prosjeter som inkluderer funksjonaliteten du er ute etter og studerer denne. På denne måten vil du også kunne lære deg å lese andres kode(en essensiell egenskap).

Start med noe enkelt - lag f.eks. din egen lille 'ls'. Da må du finne ut av hvilke kall og datatyper som trengs for å hente ut informasjon fra filsystemet i et unix miljø - en utfordring i seg selv for en som er vant med javadoc :-D Kluet her er å sjekke mansider/headerfiler og sjekke ut kode som gjør liknende ting(ls kildekode finner en typisk i coreutils pakken).

Men aller først må du skaffe deg grunnleggende kunnskap om C. F.eks. bør du sette deg inn i:

- preprossesering/kompilering/linking

- bruk av headerfiler(preprossesering igjen), libc og hvordan en finner info om disse

- pekeraritmetikk og minnebehandling!! (og forsåvidt "strenger")

- datatyper(bruk av strukter/unioner osv.)

- arrayer i C

...og masse mer :-) Et initielt "Hello world" program hvor du vet hva hver linje gjør er et sted å starte.

...vel - ble litt rotete dette. Uansett - stå på, C er fest og morro :p

Tips til gode C nybegynnerbøker? Har også lyst til å lære meg C etterhvert, og en god innføringsbok kan sikkert være praktisk å ha med seg. Det finnes jo så mye litteratur der ute at det er vanskelig å velge! :dontgetit: Har drevet en del med Java, men det er vel like greit å starte fra bånn med C tror jeg. :roll:

Lenke til kommentar

Nja... eneste C bøkene jeg har er Brian Kernighan(med flere) sin "C Programming language" og o'reillys C pocket reference. Sistnevnte er meget hendig - men ingen av dem kan IMO sies å være lærebøker...

Skal jeg tippe så vil jeg si at Practical C fra o'reilly sikkert er et ok sted å starte - men andre har sikkert bedre tips å komme med? Jeg brukte iallfall den mere pratiske måten som nevnt i forrige post :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...