tigergutten Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Lager en post her med håp om at det finnes noen ekte musikk freaker med peiling her ute. Har dette; -Proson RV-1800 DTS (surround forsterker) -Denon PMA 715R (koblet som effekt forsterker på VS`ene) -2 * Cervin Vega VS 12 (front høytalere) -Proson V series bakhøytalere -Jamo 5 CEN senter høytaler med cd-spiller og dvd-spiller så spørsmålet: Er ikke fornøyd med kvaliteten på surround forsterkeren, og vurderer sterkt å skifte, hva bør jeg legge lista på her?? Var veldig fornøyd med anlegget som et stereo annlegg, men ikke fornøyd etter at jeg oppgraderte til surround. Før trøkket det som pokker i den lille leiligheten min, men nå er jeg som sagt langt ifra fornøyd. En annen side av saken er at sikkert 80% av problemet er at jeg kobler pc`en til anlegget, og at den (nå) bare kjører på et elendig lydkort, noen som har noe å anbefale?? (jeg bruker nå et Creative Soundcard SB Live 5.1 Digital FG, og det skurrer noe SYKT i høytalerne). Så da kommer spørsmålet; er det egentlig forsterkeren som sinker meg / ødelegger lydopplevelsen min? Hva bør skiftes (lydkort, forsterker, effektforsterker eller hele driten)? Når det gjelder prisklasse så sier egentlig det jeg har hvor jeg har tenkt å legge meg prismessig (snakker ikke om en forsterker til 10k her). Ville satt utrolig pris på kommentar fra folk som mener de har peiling på området Vurderer også å gå til anskaffelse av en aktiv sub, men ser ikke helt poenget så lenge fronthøytalerne har såpass mye å gå på trøkk-messig. Som sagt så sliter jeg i motbakke her... Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Hvis jeg skjønner deg rett,så har du brukt C-V høyttalerne og Denon forsterkeren som stereoanlegg tidligere og da var du fornøyd med lyden? Du skal jo egentlig ha mer trykk nå siden du har en surroundreciver og 3 høyttalere i tillegg.Hvis det er slik at du har mye mindre trykk nå,så har du garantert gjort noen gale innstillinger på reciveren.Hvis du skal ha en mest mulig troverdig surroundlyd,må senterhøyttaleren være fra samme produsent som fronthøyttalerne.Dette er viktig,ellers vil du få klangforskjell på høyttalerne.Egentlig bør alle høyttalerne være fra samme produsenten for å få en mest mulig troverdig surroundlyd. Endret 28. september 2004 av Morten K Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hvis jeg skal anbefale deg en surroundreciver som er kraftig og som koster lite,så er denne et god valg. Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Takker for seriøst svar morten. Det stemmer at jeg brukte anlegget som stereo før, og var veldig fornøyd med lyden. Men etter innkjøp av den "nye" reciveren så ble jeg kort sagt skuffet. Er fullt mulig at innstillingene ikke er på topp, men føler alikevel at surround-reciveren (proson) er flaskehalsen min (ikke gir nok effekt) Nad forsterkeren ja, jeg har selv kikket og vurdert den. Har desverre enda ikke fått kommet meg inn på senteret og hørt den live enda Senterhøytaleren er jeg veldig fornøyd med, kostet skjorta men spiller veldig bra. Så den blir nok ikke skiftet ut.. Jeg har vurdert om jeg skal selge proson`en OG denon`en, og legge ut litt mer gryn i en sterk surround forsterker. Problemet der er at jeg ikke føler jeg får igjen noe særlig for den litt eldre utgaven min fra denon, mens jeg fortsatt føler den spiller bra. Hvordan er det egentlig å bruke en slik vanlig stereoforsterker som effektforsterker?? Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Hvis ikke jeg husker helt feil,så er Denon forsterkeren din på 2*65 watt i 8 ohm.Det er nok i minste laget til de store høyttalerne dine.Jeg tror helt sikkert at du blir mye mer fornøyd hvis du bytter til en stor surroundreciver som kan drive alle høyttalerne dine uten problem.Hvis du skal ha en bra reciver så er det 3 merker du bør se på og som passer veldig bra til dine høyttalere,Nad,Harman/Kardon og Yamaha.Nadreciverne er kraftige,men brukervennligheten og design er ikke akkurat på topp.Lydkvaliteten er også lavest av de 3.Harman/Kardon er også kraftige recivere,har høy brukervennlighet og (i mine øyne) et tøft design,men de er dyrere enn Nad.Harman har bra lydkvalitet,med tøff lyd og høy partyfaktor.Yamaha reciverne oppgir skrytewatt,men har høyst brukervennlighet og bra design.Yamahaen er ekstremt enkel å sette opp.Du trenger bare plugge i målemikrofonen,trykke på et par knapper,så gjør reciveren alle justeringene selv.Yamaha har nok den beste lydkvaliteten,men har ikke samme trykket og partyfaktoren som de 2 andre.Jeg har hatt både Yamaha og Nad,men har nå en Harman/Kardon som er min favoritt blant disse 3. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Her er 3 recivere som er bra: Harman/Kardon AVR 430 til 9975 kr. Yamaha RXV 1400 til 8195 kr. NAD T753 til 5998 kr. Jeg kan forresten legge til at de nye Denon reciverne har gjort det meget bra i tester,så du kan jo se på Denon AVR 2805 til 8498 kr.Den har også den samme høye brukervennligheten og lydkvalitet som Yamaha,men er nok ikke like strømsterk som Nad og H/K. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 La meg se om jeg forstår deg rett.. Du brukte en Denon PMA715R som forsterker før, og bruker den som effekt-trinn nå? Så du bruker lavnivå-utgangene på Proson'en koblet rett til en av inngangene på Denon'en? Og styrer volumet på fronthøyttalerene BÅDE med Proson'en og med Denon'en? Hvis det stemmer høres det litt sprøtt ut. Ville nok heller gått for en dedikert effektforsterker og ikke brukt en integrert en til å gjøre samme jobben. Ang. støyen du får fra pc'en - det er nok verken lydkortet eller annlegget ditt som er problemet. Kan høres ut som at kabelen er gåen, eller at kun en av sidene (pc'en eller annlegget) er jordet. Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 30. september 2004 Forfatter Del Skrevet 30. september 2004 Takker igjen for innsatsen morten, har også god erfaring med nad fra tidligere anlegg. Så intressante ut de andre to også, men litt dyre. Skal sjekke litt opp hva jeg kan få for den gamle denon`en min. Fullt mulig at du har rett på statsene på den gamle forsterkeren, husker ikke dette i farten. Og var nok mer og gå på på høytalerne, men spilte utrolig bra den forsterkeren når den bare stod alene. H/K må jeg ærlig innrømme at jeg har 0 erfaring med, spennende med noe nytt. Skal ta meg en tur innom Hi-Fi-klubben så kjapt som mulig å få høre NAD`en, tror den er mest aktuell da jeg har dritlyst på en aktiv sub også (og må spare der det spares kan) Silver: takker for innspill. Du forstod meg helt rett når det gjalt stereoforsterkeren. Er klar over at dette ikke er optimalt slik jeg har hatt det, men det ble en gjør-best-mulig-ut-av-det-løsnin. Er nok iallefall ikke noe med jordingen (er elektriker og har jordet det som kan jordes ). Kunne kanskje hatt en bedre signalkabel fra pc til anlegg... er over et 6-7meter langt strekk. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 Er ikke det PRE OUT på Denon forsterkeren og MAIN IN på Proson reciveren? Hvis det er det kan du koble slik at du styrer volumet på Denon forserkeren fra reciveren. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. september 2004 Del Skrevet 30. september 2004 (endret) Sjekk også demosalget på Norsk Audioteknikk, der er det muligens noe for deg, byggesettene fra LC Audio er også meget gode. Ring og hør på pris og hva som passer for deg så har du enda fler muligheter Endret 30. september 2004 av Jalla Lenke til kommentar
tigergutten Skrevet 23. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2004 Da ble det NAD forsterkeren, var ikke pre-out på denon-forsterkeren i samme prisklasse. Men nå er det over på neste problem. Lydkortet jeg har er et Creative Live 5.1, så har jeg planer om å bruke digital utgangen på dette kortet, og selvsagt inngangen på NAD`en. Problemet er at det er INGEN butikker i området som har en så lang optisk kabel som jeg trenger (10m)... noen som har et tips? I "pc-enden" er det en vanlig jack-optisk plugg (husker ikke betegnelsen lenger), mens inn i anlegget er det en slik 4kantet-standard-optisk plugg. All hjelp hadde vært perfekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå