Gå til innhold

Søker den kaldeste CPU på markedet

Ni kon

Anbefalte innlegg

Pentium-M "Dothan" har riktignok lavere strømforbruk enn low-power Mobile Athlon 64, men den er langtifra kald. Under last blir den godt over 70 grader celcius, sammenlignet med under 50 grader celcius for low-power Mobile Athlon 64.

Målt under like forhold? Samme kabinett? Samme kjøler? Samme rpm på vifta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pentium-M "Dothan" har riktignok lavere strømforbruk enn low-power Mobile Athlon 64, men den er langtifra kald.  Under last blir den godt over 70 grader celcius, sammenlignet med under 50 grader celcius for low-power Mobile Athlon 64.

Enig!

Jeg går ut fra at snorreh har gjort to svært vanlige forenklinger:

Sier "strømforbruk" når man mener "effektforbruk"

Sier "temperatur" når man mener "varmeutvikling"

Hvis snorreh har gjort dette og kjølt CPU'ene helt identisk, så strider uttalelsen hans med naturloven "energibevaring".

31W elektrisk effekt inn må nødvendigvis bli 31W varmeeffekt ut (Athlon64)

21W elektrisk effekt inn må nødvendigvis bli 21W varmeeffekt ut (Pentium-M)

Dermed vil Pentium-M'en både bruke mindre strøm og utvikle mindre varme.

Lenke til kommentar
Men det avhenger selvfølgelig at man finner passende hovedkort som man kan kjøre de på. Det med tilgjengelighet og utvalg på hovedkort til Pentium-M er nok den største svakheten. Finner man først et bra hovedkort så er det definitivt den foretrukne løsningen.

Pentium M kan i mange tilfeller kjøres på 478 Socket. (Sikter ikke til Dothan her).

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Men det avhenger selvfølgelig at man finner passende hovedkort som man kan kjøre de på. Det med tilgjengelighet og utvalg på hovedkort til Pentium-M er nok den største svakheten. Finner man først et bra hovedkort så er det definitivt den foretrukne løsningen.

Pentium M kan i mange tilfeller kjøres på 478 Socket. (Sikter ikke til Dothan her).

Jaha? Noen linker/info som viser hvordan det skulle gå til ?

Lenke til kommentar
MEN, poenget mitt er at Pentium-M gir ennå litt høyere ytelse og har ennå litt lavere strømbruk (=ennå litt kjøligere). Det er det mange som overser når de kommer med anbefalinger.

Kort oppsummert:

Athlon XP-M 2400+ Mobile = bra

Athlon 64-M og Opteron HE = ennå bedre

Pentium-M dothan = best

Pentium-M "Dothan" har riktignok lavere strømforbruk enn low-power Mobile Athlon 64, men den er langtifra kald. Under last blir den godt over 70 grader celcius, sammenlignet med under 50 grader celcius for low-power Mobile Athlon 64. Jeg anbefaler sistnevnte hvis man finner et hovedkort som er kompatibelt.

Du vet linke godt som alle andre her på forumet, at man ikke kan oppgi antall grader en CPU-kjerne vil ha ved full jobbing. Temperaturen er det kjøleløsningen som tar seg av.

CPU-kjerna derimot, utvikler x WATT med varme. En 1 Watts CPU kan godt ha 150grader, hvis den kjøles tilstrekkelig dårlig nok.

Lenke til kommentar
projektor fordrer ofte at man mater den med signaler i sin native oppløsning. Dette fordi at htpc veldig ofte gruser den interne prosesseringen i projektoren.

Men... dette krever ren og skjær kraft av htpcen.

Øyvind må ta et valg: Enten går man for en heftig htpc som klarer å gjøre alt, eller så går man for en ren avspillerenhet (som også i mange tilfeller blir meget bra, må sies!)

Dersom han velger sistnevnte, xp-m way to go!

DrE

tar nok sistnevnte.

skal lage et system som kommer andre tilgode her også.

Slik det ser ut nå vil den vanlige mann i gata få et tilbud på 25k for et anlegg. Da bundles tesvinner prosjektoren Benq , lerret og HTPC.

Jobber med saken her.

Lenke til kommentar
tar nok sistnevnte.

skal lage et system som kommer andre tilgode her også.

Slik det ser ut nå vil den vanlige mann i gata få et tilbud på 25k for et anlegg. Da bundles tesvinner prosjektoren Benq , lerret og HTPC.

Jobber med saken her.

Vet det sansynligvis kan oppfattes feil at jeg hinter til et annen forum, men når du planlegger en bundle med en webshop nå, så vil jeg anbefale at du tar kontakt per PM til "Mastiff" på www.avforum.no

Han kan gi verdifulle innspill på hva som passer best opp mot BenQ 7800 (regner med det er 7800 du mener)

DrE

Lenke til kommentar
Slik som dette f.eks. 478 pins prosessor Pentium M.

https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_pic....prodid=S1123666

Det du linker der er en Pentium4-M. Det er en veldig forskjellig prosessor fra Pentium-M. Den kan f.eks ikke sammenlignes i det hele tatt med Pentium-M på hverken ytelse, effektforbruk eller varmeutvikling.

Uansett: Athlon XP-M er nok et godt valg. (riktignok ikke det jeg ville foretrukket med hensyn på ytelse/watt, men glimrende på ytelse/krone og grei varmeutvikling.)

Lenke til kommentar
Pentium-M "Dothan" har riktignok lavere strømforbruk enn low-power Mobile Athlon 64, men den er langtifra kald.  Under last blir den godt over 70 grader celcius, sammenlignet med under 50 grader celcius for low-power Mobile Athlon 64.

Ja, f.eks. Acer Travelmate 8005LMi (Dothan 1.8GHz) og Acer Ferrari 3200 (Low-power Mobile Athlon 64 2800+ 1.8GHz) har samme kabinett og kjølesystem og temperaturforskjellene er 20 grader forskjell under last i Dothan sin disfavør.

Lenke til kommentar
Enig!

Jeg går ut fra at snorreh har gjort to svært vanlige forenklinger:

Sier "strømforbruk" når man mener "effektforbruk"

Sier "temperatur" når man mener "varmeutvikling"

Hvis snorreh har gjort dette og kjølt CPU'ene helt identisk, så strider uttalelsen hans med naturloven "energibevaring".

Flisespikkeri ;)

31W elektrisk effekt inn må nødvendigvis bli 31W varmeeffekt ut (Athlon64)

21W elektrisk effekt inn må nødvendigvis bli 21W varmeeffekt ut (Pentium-M)

Dermed vil Pentium-M'en både bruke mindre strøm og utvikle mindre varme.

Intel har ikke offentligjort max TDP på Dothan, bare typical power usage på 21.5W. For hele low-power Mobile Athlon 64 serien så er max TDP 35W, med en min TDP på 12W, typical TDP på 26W... Hvordan det i realiteten er vet jeg ikke, men under last så blir faktisk Dothan rundt 20 grader varmere under ellers like forhold.

Lenke til kommentar
Ja, det er utvilsomt en low-power Mobile Athlon 64 3000+ som har et effektforbruk på maks 31W.  Hvis man har et hovedkort som kan stille volt ned til 0.9V så er dette en genial løsning.

Hvor kommer 31W tallet fra?

http://news.com.com/AMD+enters+the+90-nano...ml?tag=nefd.top

The first wave of mobile Athlon 64 chips, which are based on a processor core code-named Oakville, use the process to reduce power consumption. A source familiar with the chips said they will average about 31 watts, a reduction of about 10 percent from AMD's existing low-power mobile Athlon 64s.
Lenke til kommentar
Yes Simen1, det er jeg klar over - derfor sa jeg i min første post at jeg ikke refererte til bla. Dothan.

Ønsket bare å få frem at Intel har Mobile prosessorer som går på 478 pins.

Joda, men det er stor forskjell på Pentium4-M og PentiumM selv om begge bruker Socket 478. (Jepp, de bruker samme sokkel selv om det er to forskjellige CPU'er inni. De er designet for å kunne bruke samme FSB og samme brikkesett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...