Gå til innhold

Søker den kaldeste CPU på markedet

Ni kon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som noen andre her, anbefaler jeg AMD XP-M også...

Grunnen til at jeg anbefaler den, er at den er veldig kald og den bruker lite strøm.

Jeg ser det er veldig mange som anbefaler AMD-løsninger her. AMD har jo vel og bra produkter som gir høy ytelse og bruker lite strøm (=kjølig).

MEN, poenget mitt er at Pentium-M gir ennå litt høyere ytelse og har ennå litt lavere strømbruk (=ennå litt kjøligere). Det er det mange som overser når de kommer med anbefalinger.

Kort oppsummert:

Athlon XP-M 2400+ Mobile = bra

Athlon 64-M og Opteron HE = ennå bedre

Pentium-M dothan = best

Men det avhenger selvfølgelig at man finner passende hovedkort som man kan kjøre de på. Det med tilgjengelighet og utvalg på hovedkort til Pentium-M er nok den største svakheten. Finner man først et bra hovedkort så er det definitivt den foretrukne løsningen.

Edit: Sorry, jeg så ikke den siste posten din før nå Øyvind.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har allerde en HTPC med Athlon XP-m 2400+ prosessor og selv om jeg stort sett er fornøyd, er det ingen tvil om at Dothan er drømmen. Å finne et hovedkort til denne prosessoren kan nok bli litt av en hodepine, men en HTPC med Dothan prosessor vil jo også bli et langt mer spennende prosjekt enn en "standard" Athlon XP-m.

Hvis du finner et bra hovedkort, vil det vel også være mulig å overtale en norsk nettbutikk om å begynne å kjøpe inn dette? Det finnes sikkert mange på forumet som sikler etter den ultimate HTPCen.

Her er forresten en artikkel om Dothan. Spennende prossesor! :dribble:

Lenke til kommentar
Ser at itbutikken også tar inn A64-M nå

Tror dette er

A64 XP3000+ 35W

Oj! Dette er en seriøs dothan-utfordrer. :thumbup:

Edit: Hvis det stemmer at dette er low power mobile-utgaven med 35W.

Model: AMD3000BQX4AX

AM: Mobile AMD Athlon™ 64 Processor

D: 35 Watt

3000: Modelnummeret

B: 754 pins

Q: 1,20 Volt

4: 512 KB level 2 cache

AX: Rev CG i B2 pakning

Dette ser lovende ut :-) sett denne på et M-atx nforce3 hovedkort med Cool'n Quiet, så har du den perfekte HTPC som kan stå på 24/7

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar
vet ikke så mye om HTPC, men ville ikke en mac (vet ikke om jeg banner i kjerka nå?) klart biffen bedre enn de fleste PC'er..? vet at de kansje er litt dyre, men herjer i bilde/lyd

eller......?

Selv om Mac har vært ledende innen bilde/lyd produksjon så er nok utvalget av programmer/spill og HTPC tilpasset programvare best på PC.

Lenke til kommentar
vet ikke så mye om HTPC, men ville ikke en mac (vet ikke om jeg banner i kjerka nå?) klart biffen bedre enn de fleste PC'er..? vet at de kansje er litt dyre, men herjer i bilde/lyd

eller......?

HTPC=hjemmebygd eller spesialtilpasset PC for "stuebruk" DVD/musikk, osv. Da dette først og fremst er noe man bygger selv. Ihvertfall folk her på forumet, blir Mac en dårlig kanditdat, da man ikke akkurat kan kjøpe inn en Mac i deler og tilpasse selv.

Dessuten det speedster nevner om programtilgjengelighet. det hadde blitt litt tungvint å kjøre en Mac som HTPC med utallige Windows-tilpassede film-kodeker og HTPC-programmer.

Lenke til kommentar

Dothan er meget bra cpuer, litt verre med hovedkort ja...

Men dette løses dette også...

Neste generasjon centrino blir jo tilpasset Intel 915/925 baserte hovedkort som utnytter dette centrino cpuene bedre enn dagens 855PM/GME

Pci express, ddr2 ram osv kommer som sagt også tilpasset bærbare..

Når man attpåtil at dagens raskeste 2 Ghz Dothan har en tilnærmet samme ytelse eller bedre på mange områder som P4 3.2Ghz eller AMD 64 3000+ så lover det godt for neste generasjon som kommer over nyttår.

Endret av tintin77
Lenke til kommentar
Selv om Mac har vært ledende innen bilde/lyd produksjon så er nok utvalget av programmer/spill og HTPC tilpasset programvare best på PC.

HTPC=hjemmebygd eller spesialtilpasset PC for "stuebruk" DVD/musikk, osv. Da dette først og fremst er noe man bygger selv. Ihvertfall folk her på forumet, blir Mac en dårlig kanditdat, da man ikke akkurat kan kjøpe inn en Mac i deler og tilpasse selv.

Dessuten det speedster nevner om programtilgjengelighet. det hadde blitt litt tungvint å kjøre en Mac som HTPC med utallige Windows-tilpassede film-kodeker og HTPC-programmer.

kan ikke si jeg ventet meg så sæli positiv respons det var bare en tanke jeg måtte ha ut, hadde nok heller aldri gjordt det samme selv...

men Mac er i hvertfall svært pene maskiner da, det kan vel ingen si noe på

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

en xp-m 2400+ burde du klare å klokke til p4 3ghz ytelse og fremdeles holde den stillegående uten større problemer. og så kan du jo velge å vrake i hk til den også

skulle du derimot komme over et hk til en Pentium-M dothan som du liker så er det jo ikke noe å diskutere

amd 64-m var jo billig da... :roll: du kan jo kjøpe et socket a dual hk + to xp-m'er for prisen av bare amd64-m'en alene. vil det funke tro :hmm:

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

hvorfor skal du ha så sjuk hw til å dekode film? Den blir jo uansett aldri brukt, kjøp heller ett dekoderkort for mpeg2 (dvd) divx xvid etc så har du det i boks og de formatene boksen ikke takler lar du boksen sin cpu ta. Det trengs ikke det kraftigste utstyret så spar pengene og kjøp billig, og helst bruk det du har.

Det eneste som uansett er lurt å kjøpe hvis du ikke har, er en stillegående samsung/seagate harddisk.

Det beste hadde vært å bruke ett minnekort til å ha programvaren på og viftefri cpu. Som sagt er det bequiet stilen du er ute etter så det å ha 3ghz pc med ht stående i stua til å dekode film er bare tull.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

projektor fordrer ofte at man mater den med signaler i sin native oppløsning. Dette fordi at htpc veldig ofte gruser den interne prosesseringen i projektoren.

Men... dette krever ren og skjær kraft av htpcen.

Øyvind må ta et valg: Enten går man for en heftig htpc som klarer å gjøre alt, eller så går man for en ren avspillerenhet (som også i mange tilfeller blir meget bra, må sies!)

Dersom han velger sistnevnte, xp-m way to go!

DrE

Lenke til kommentar
Ser at itbutikken også tar inn A64-M nå

Tror dette er

A64 XP3000+ 35W

Oj! Dette er en seriøs dothan-utfordrer. :thumbup:

Edit: Hvis det stemmer at dette er low power mobile-utgaven med 35W.

Model: AMD3000BQX4AX

AM: Mobile AMD Athlon™ 64 Processor

D: 35 Watt

3000: Modelnummeret

B: 754 pins

Q: 1,20 Volt

4: 512 KB level 2 cache

AX: Rev CG i B2 pakning

Dette ser lovende ut :-) sett denne på et M-atx nforce3 hovedkort med Cool'n Quiet, så har du den perfekte HTPC som kan stå på 24/7

Ja, det er utvilsomt en low-power Mobile Athlon 64 3000+ som har et effektforbruk på maks 31W. Hvis man har et hovedkort som kan stille volt ned til 0.9V så er dette en genial løsning.

Lenke til kommentar
MEN, poenget mitt er at Pentium-M gir ennå litt høyere ytelse og har ennå litt lavere strømbruk (=ennå litt kjøligere). Det er det mange som overser når de kommer med anbefalinger.

Kort oppsummert:

Athlon XP-M 2400+ Mobile = bra

Athlon 64-M og Opteron HE = ennå bedre

Pentium-M dothan = best

Pentium-M "Dothan" har riktignok lavere strømforbruk enn low-power Mobile Athlon 64, men den er langtifra kald. Under last blir den godt over 70 grader celcius, sammenlignet med under 50 grader celcius for low-power Mobile Athlon 64. Jeg anbefaler sistnevnte hvis man finner et hovedkort som er kompatibelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...