Blib Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Har arvet en Ford Taunus 1971-modell, og håper nå da først og fremst på at den faktisk funker. Men hvis det viser seg at den faktisk er brukbar, har jeg nemlig ett til problem: Det finnes ikke CD-spiller, radio eller langt mindre høytalere i bilen. I tillegg kan jeg 'NULL' om biler. Så, hvor vanskelig er det å montere et bil-anlegg i en slik bil? Finnes det noen guider jeg kan se på, tekniske spesifikasjoner eller noe som helst? Siden det ikke er høyttalere i bilen er det vel da sikkert ikke lagt opp til det heller, så ledningene må kanskje strekkes opp på merkelige plasser eller noe? Har et par folk som jeg kan spørre om hjelp til ting nå og da, men jeg kan nok ikke legge hovedvekten min der. Noen her som har noen tips? Forresten, hvor mye vil det koste å la et verksted gjøre jobben tror dere? Lenke til kommentar
Frostax Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 hehe. du setter ikke bilen på verksted for å få lagt opp ledninger! det er bare å vite hva du skal gjøre, så er det bare en lek. Du må først og fremst ha strøm til spilleren. små ledninger fra batteriet. derifra må du ha kabler til høyttalere i dørene/frontsettet ditt. hviss du skal ha sub i kofferten må du legge phono kabler fra spilleren og bakover. dette kan legges forskjellige steder, men jeg pleier å legge slikt langs sida på bilen under lister og matter og slikt. etterpå legger du pluss kabelen fra batteriet på motsatt side av bilen som phono kabelen og bak i kofferten. så er det bare til å koble alt opp baki der. og til eventuelt hattehyllehøyttalere/6x9 signalstrømkabelen pleier å ligge mellom phonokablene. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 Heh, jeg vet faktisk ikke hvordan jeg kobler noe til et bilbatteri, legger kabler eller hva phono-kabler er. Har du noe bilder kanskje, og som nevnt: En sårt trengt guide? Lenke til kommentar
Frostax Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 hmm.. vet ikke om noe guide desverre, men det er ikke store saken... Ledningene skrur man fast til polen på batteriet, sender de gjennom torpedoveggen (plata mellom motoren og insiden av bilen) er alltids ett eller annet hull der. og skrir de inn i en sukkerbit eller no på baksiden av spilleren. phonokabel er signalkabel som kun sender signaler. (kan ikke koble disse direkte til vanlige høyttalere. kabler legger man under lister og gjemmer de litt slik at de ikke syntes. Men hviss du skal ha skikkelig hjelp bør du heller stikke innom en bilstereobutikk. de kan nok hjelpe deg mer tenker jeg.. Lenke til kommentar
Mr. ve Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Kan ingenting selv, men her er at par guider jeg har komt over: http://www.bassbrothers.no/byggetips/monte...erker/index.htm http://www.bassbrothers.no/byggetips/monte...iller/index.htm http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=10&ids=artID Håper det hjelper. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Et godt tips er vel å alliere seg med en kamerat som vet forskjell på minus/pluss pol og få han til å hjelpe deg Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 (endret) Eit godt tips er å alliere seg med ein kompis som har peiling. Så kanskje du lærer litt også. Husk bare at dersom du skal ha forsterker så legg opp kraftige ledninger til spiller og forsterker. Det som står her forklarer ting greit. Vil tru dei monterer ting og tang til deg dersom du trenger det. Edit: Lag ein workloog av det så får du hjelp heile veien. Endret 29. september 2004 av Ulvestad Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 29. september 2004 Del Skrevet 29. september 2004 Edit: Lag ein workloog av det så får du hjelp heile veien. Det var egentlig en knallide, så kunne vi andre få muligheten til å lære noe. Men det blir kanskje litt stress for stakkars Blib. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 29. september 2004 Forfatter Del Skrevet 29. september 2004 Heh, jeg skal se hva det blir til. Henter bilen på tors/fre/lør ca, så får vi se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå