Gå til innhold

Annbefaling av lydutstyr til "musikk pc"

Anbefalte innlegg

Skal bygge pc til en som skal lage musikk.

Hva bør han ha av lydkort og høytalere?

Han spiller: div gitar.keyboard og trommer.

Har kikket på HW.no annbefaling av "musikkmaskin",

er denne god nok? (tenker da på lyddelen)

Tror ikke prisen bør være over 3500-4000.-(lydkort/høytalere)

Er helt "grønn" på dette området så all hjelp er velkommen og mottas med takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det Audiophile kortet er av de bedre allround kortene ihvertfall. Har du ekstern mikser ville jeg kanskje sett litt på Delta serien til Midiman også. Så kommer det litt an på hva slags musikk du lager da. (elektronisk, eller akustiske opptak)

Jeg har så vidt fått prøve et Delta 66 på en 20 kanals Berhinger med Alesis moduler og en 'radio' mic (husker ikke merke, men den var _dyr_, av den store typen), da begynner man å nærme seg proffesjonell kvalitet.

Husk nå på at god mixer/mic/kabler er like viktig som fancy lydkort.

Lenke til kommentar

Det meste du snakker om er gresk for meg, men jeg regner med at keybordet er digital og gitarene analoge.

Det er altså ikke ett dårlig valg med det lydkortet?

Har som sagt ikke peiling på musikkutstyr på dette nivået. men jeg tror ikke det stilles så store krav fra bruker nå, fordi han er ganske fersk på PC-fronten.

Skal prøve å matche en pris han har fått av et firma, og det er ikke vanskelig.

Det som lå i dette tilbudet var et Creative Audigy Platinium, og er vel ikke akkurat beregnet for musikk?

Lenke til kommentar

Dette er sansynligvis kortet vi velger, men du snakker om ekstern mixer og div annet utstyr.

Kan du være vennlig å spessifisere dette noe mere.

Ev komme med annbefaling på annet kort/utstyr og programvare som er en fordel å ha.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Har hørt en del positive ting om det lydkortet der, så jeg tror det er vel verdt pengene. Ett av de beste billig kortene på markedet.Softwaren som følger med er også helt topp, særlig hvis du bruker den sammen med EXS24(softsampler). Ellers er det også mange som liker Cubase.

Når du skal velge høytalere bør du velge noen med rettest mulig frekvensgang.(Veldig viktig!) Du vil ha mest mulig nøytrale høytalere for at musikken skal høres bra ut på andres anlegg også, ikke sant?

(Genelec 1030A er nærmest en studio standard i Norge, de koster derimot en del, men hvis man er litt seriøs er de absolutt vel verdt investeringen.)

Av miksere vil jeg anbefale deg Behringers Eurorack MX 820A (På procom.no sine studiosider.) Den skal være støysvak og er helt grei til det meste pluss at den er billig. Grunnen til at du i hovedsak trenger en mikser, er pga preampene, for å få best mulig lyd og minst mulig støy inn i maskina. Lillebroren til den miksern duger også, men den er litt stusselig

Nautrix lager kvalitets kontakter til kabler.

Men jeg er ikke helt enig i den maskin anbefalingen.

Jeg ville heller gått for Abit sitt TH7 II-RAID hovedkort, 1.6 GHz Northwood prossesor, 512 MB MERKERAM(VEELDIG VIKTIG!!) og spart inn penger på resten av delene. Matrox kortet er forsåvidt ett godt valg, men bulk versjonen av G450 16MB Dual Head duger i massevis, er billigere og er det kortet alle vil ha i musikk PC'ne sine. Det er kult med to skjermer, tro meg:)

Pass på å ha raske disker, RAID er et hett tips (derav mitt valg av hovedkort.) Omtrent alle seqencere anbefaler at du har to disker, en til programmer og en til å ta opp audio for å unngå at audioen skriver over områdene til Windows eller Logic/Cubase/Sonar. Hvis du ikke får råd, så sett ihvertfall opp to partisjoner og vær litt streng på hva de skal brukes til.

Ghost er et program du absolutt bør bruke. Det vil spare den stakkars kompisen din for masse problemer og frustrasjon. Ta bilde av systemdisken med en gang du har installert all programvaren og enda ett etter du har tweeket systemet.

Håper du liker lange svar :smile:

Lykke til!

BTW: Audigy Platinum har dårlige drivere. IKKE kjøp det.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er glad i lange svar når det er seriøst.

Takk så mye.

Har bestemt meg for et Intelsystem uten raid (Ønsker dette men pengene bestemmer).

256mb PC2700 ram

1.6 Nortwood

Asus P4S533

Seagate Baracuda IV 80 GB 7200rpm

Skal tenke på G450 kortet, koster under 100.- mere enn kyro2 64mb.

Er unektelig bra å ha muligheten for 2 skjermer

Er litt usikker på om det er nødvendig med det andre utstyret du nevner, siden han ikke har peiling på data på nåværende tidspunkt.

Hvis interessen viser seg å vedvare vil han sikkert oppgradere uansett.

Lager oppsettet etter dine anbefalinger, med flere partisjoner og Ghost.(har det liggende i 2002 versjon)

Hvilke høytalere vil du annbefale til 1000.- +++

(vær litt snill nå, tenk penger)

På forhånd takk!!!!!!!

Ps! Kjøper Audiophile kortet.

[ Denne Melding var redigert av: Dataante på 2002-05-21 18:11 ]

Lenke til kommentar

Sirocco Spirit, http://www.videologic.com/Products/VL-6039...roduct=VL-60394 , tror jeg er bra men det ser ikke ut til at man får kjøpt dem i noen norske webshopper. (Må evt. spesialbestilles.)

Alternativet er Creative's Sound Works Digital til 735,- hos Komplett. Det er de jeg selv har hatt i oppsettet mitt i over 2 år. De duger, men mangler litt diskant. Bare pass på å skru ned bassen på subwoofer'n endel, lyden på fjernkontollen masse og lyden inne i maskina sånn middels når du/dere mikser låtene. Det er ikke de helt store miksene man får gjort på dem, men det er uansett vanskelig på alle høytalere i denne prisklassen. Men jeg ville gått for disse høytalerne og lagt de pengene jeg sparte i litt mer ram. For du bør uansett oppgradere rammen til 512MB så snart du har mulighet til det.

Når det gjelder det ekstra utstyret jeg nevnte, vil jeg bare si at no' mer software trenger dere ikke å tenke på, men en ekstern mikser, (Behringer Eurorack MX 820A,) bør du vurdere om ikke så alt for lenge. Det er nemlig ingen pre-amper på Audiophile kortet så du får ikke hevet lydsignalet på veien inn. Eurorack MX 620A koster litt mindre, 975,- , og er egenlig alt du trenger på dette tidspunktet. Men for all del, test ut hvordan det fungerer uten først. :smile:

En generell regel når man kjøper utstyr er alltid: "Shit in, shit out." Er man flink og har gode ideér får man bra ting ut av dårlig utsyr. (Dype ord fra Da Puhman..)

Btw: Jeg kjøpte Kyro II kortet til maskina mi for ikke så lenge siden, det er helt ok, men neste gang skal jeg definitivt satse på ett Matrox dual head kort.

Nok et langt svar fra Da Puhman. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-24 13:22, Winnie Da Puhman skrev:

Alternativet er Creative's Sound Works Digital til 735,- hos Komplett.

eh... trepunkts høytalere til musikk?!? er ikke det litt veldig fy? (Ikke akkurat 'rett frekvensgang' der nei) Hadde forgjengeren til det anlegget til det forrige oppsettet mitt, men de havnet fort tilbake i esken igjen.

Hvis du er litt interessert i musikk har du sannsynlygvis allerede et stereoanlegg i rommet, da er det bare å kjøpe kabler å koble til. Typiske pc-høytalere vil aldri kunne måle seg med selv et middelmådig stereoanlegg.

Lenke til kommentar

Høytalerne i stereoanlegg er ikke det helt store å jobbe på det heller. De "pynter" så veldig på lyden. Da er du jo nesten garantert at det du mikser høres dårlig ut på andre anlegg. Har noen venner som gjør det inntil videre, men er det anbefalt...hmm.... Nei, folk får gjøre som de vil. Jeg skal ha meg Genelec 1030A ihvertfall! (Med enten RME DSP system. echo laya 24 eller echo mona, DET blir bra det!!)

Her er en link til tweeking av XP for musikk:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...um=79&replies=3

Lenke til kommentar

Skal man ha høyttalere som ikke pynter på lyden er Creative det siste man bør se på... :smile: fullstendig blottet for mellomtone ihvertfall.

Har man ikke råd til studio-monitorer er et par greie 3-veis stereohøytalere det nærmeste man kommer.

Lenke til kommentar

Det lureste er egentlig bare å ta seg en runde rundt i forskjellige butikker med en cd og høre på forskjellige monitorer, se litt på spec'ene og velge seg ut det man syns gjør jobben best. Fant en hi-fi butikk i torgata som hadde ganske gode priser på noen helt greie høytalere. Mellom 1000,- og 2000,-

Det jeg synes er verst med Creative høytalerne er at man mister så masse overtoner...Hadde mikset en låt på dem og tok den med til et studio for å mastre den, og OI...der var det plutselig en helt annen del av låta som jeg aldri hadde hørt før.. :smile: Artig..

Men det meste duger når man bare skal prøve litt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-24 13:47, Winnie Da Puhman skrev:

(Med enten RME DSP system. echo laya 24 eller echo mona, DET blir bra det!!)

Jeg har et RME Digi9636 Hammerfall, klart å anbefale! Bruker det i kombinasjon med en Midiman Superdac d/a. Kan tenke meg at DSP er enda litt bedre dog, i alle fall hvis du trenger mange i/o og muligens TotalMix.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler M-Audio Delta1010 hvis det er snakk om trommer pga. 8+2 inputs. Recorder selv masse trommer med mitt kort, og da trengs det 7-8 mic'er for å få hver tromme på eget spor.

Ellers bør du holde deg unna bra pc høyttalere. De er ikke laget for slikt bruk. Sjekk ut nærfeltsmonitorer på f.eks. Norsk Musikk (Bjølsen, Oslo), prolyd (oslo) eller andre lign. butikker der du bor.

En bra mikser håper jeg han har for preamps er nesten alt når det gjelder hvor bra lyd du oppnår... Kan anbefale Soundcraft Spirit M8/M12 (som jeg tilfeldigvis har :smile:) Han må jo også ha 5-8 mikrofoner og kabler + stativ... bare mikrofonutstyret kommer jo på mange tusen...

Synth går rett inn i kortet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...