Gå til innhold

Trenger hjelp fort, formaterings problemer

shaho

Anbefalte innlegg

På min gammle pc har den ikke en vanelig bios, altså man kan ikke stille inn noe på biosen. Jeg skulle lære min far og mine søsken hvordan man formatere og legger inn windows. osv..

Da starter hele marerittet :( Jeg hadde glemt at den ikke bootet fra cd-en, så da tok jeg inn en gammel windows 95 cd for å slette partisjonen windows var på ( C:), etter at det var gjort og jeg hadde skapt partisjonen på nytt.. sto om at jeg skulle starte maskina på nytt.. og da står det bare missing OS. Selv om jeg har i win xp cd-en nekter den å boote :wallbash:

Noen som vet hvordan jeg kan løse det? Gjerne i kveld :)

:wallbash:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan installere XP fra floppy, trenger 6 disketter.

http://www.microsoft.com/downloads/details...B7-4FED408EA73F

Du kan installere XP fra floppy, trenger 6 disketter.

Jeg skal innstalere XP på nytt, windows finner ikke config fila ved oppstart, og alt er bare klikk, den klarer ikke å boote fra cd`en slik at jeg ikke får lagt inn windows på nytt, er de 6 disketene alt jeg trenger da? eller må jeg ha noe dos diskett greier også? i så fall, hva er det jeg trenger da?

Lenke til kommentar
På min gammle pc har den ikke en vanelig bios, altså man kan ikke stille inn noe på biosen. Jeg skulle lære min far og mine søsken hvordan man formatere og legger inn windows. osv..

Da starter hele marerittet :( Jeg hadde glemt at den ikke bootet fra cd-en, så da tok jeg inn en gammel windows 95 cd for å slette partisjonen windows var på ( C:), etter at det var gjort og jeg hadde skapt partisjonen på nytt.. sto om at jeg skulle starte maskina på nytt.. og da står det bare missing OS. Selv om jeg har i win xp cd-en nekter den å boote :wallbash:

Det skall gå an og velge bot reke følge i alle bios bare at det ikke er så lett og skjøne...

Lenke til kommentar

Det skall gå an og velge bot reke følge i alle bios bare at det ikke er så lett og skjøne...

har satt bootrekkefølgen slik at den skal boote fra CD`en først, men det virker ikke.

Lenke til kommentar

hei. jeg lurer bare litt på hvorfor du skal lære dine søsken å formatere en pc. er det noe vits?

uannsett. sikker på at cd`en din faktisk er bootbar da? dvs. XP plata di, jeg lurer litt på at cd`en din ikke er bootbar siden du ikke får startet pc`en din med den.

sjekke om den er bootbar først.

Lenke til kommentar

søskene mine er flinke til å ødelegge pc-en ;) Gidder ikke å formatere så ofte for dem som jeg gjorde før, de kan de meste. Så hvorfor ikke lære dem dette også? Altså dem har lært det nå ;) Da slippr jeg massssss :p Det er nytting å kunne sånt faktisk

Jeg har løst problemene mine! Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...