lord_n Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Plukker med verdier fra et textfelt og da bruker jeg "navnpåfelt.value" men hvordan skal jeg plukke med verdien fra en drop down meny på samme måten?? Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 navnpåfelt.options[navnpåfelt.selectedIndex].value ...tror jeg trallala...tror jeg trallala... Lenke til kommentar
lord_n Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 det fungerte desverre ikke, får ikke med verdien men får heller ikke noen feilmelding på koden $gruppe_sql = "SELECT * FROM Gruppe ORDER by gruppe"; $gruppe_query = mysql_query($gruppe_sql); echo '<select name="gruppe" size="1" class="lavtextbox"> <option selected>'.$gruppe.'</option>'; while ($gruppe_row = mysql_fetch_array($gruppe_query)) { $gruppe= $gruppe_row['gruppe']; echo "<OPTION >$gruppe</OPTION>"; } echo "</SELECT>"; Viser koden som danner drop down menyen. Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 javascript: function getVar(temp_var) { var slct_option = formname.gruppe.options[temp_var.selectedIndex].value; } <form name="formname" action="script.php" method="post"> <select name="gruppe" size="1" class="lavtextbox" onclick="javascript:getVar(this)"> ... </select> </form> ..dette funker i et av mine script. Skal du hente variabelen når skjemaet sendes? eller når valget i dropdown menyen er valgt? Lenke til kommentar
lord_n Skrevet 27. september 2004 Forfatter Del Skrevet 27. september 2004 bruker en egen knapp for å kalle opp en funksjon som skal benytte verdien som drop down menyen har, drop down menyen er bygget opp med php og det kan jeg ikke endre. Lenke til kommentar
Inge_P Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) bruker en egen knapp for å kalle opp en funksjon som skal benytte verdien som drop down menyen har, drop down menyen er bygget opp med php og det kan jeg ikke endre. At det er bygd opp med php og "ikke" html har ingenting å si. Du må bare forandre hva php scriptet skriver ut så det ser slik ut: <script LANGUAGE="JavaScript"> function getVar() { var slct_option = formname.gruppe.options[document.formname.gruppe.selectedIndex].value; alert("slct_option+" ble valgt"); } </SCRIPT> <form name="formname" action="script.php" method="post"> <select name="gruppe" size="1" class="lavtextbox"> <option value="1" selected=selected>test</option> <option value="2">test2</option> </select> <input type="button" onclick="getVar()"> </form> Men for å trekke ut nøyaktig det du spurte om: var slct_option = formname.gruppe.options[document.formname.gruppe.selectedIndex].value; ...dette henter verdien på det som er valgt i dropdown box'n Endret 27. september 2004 av need4sms Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå