Gå til innhold

Glemte å skru på vannpumpa...Reserator 1

Anbefalte innlegg

At det går an.. :wallbash:

Skrudde på pc'n i dag ettemiddag, sjekket e-post og surfet litt, gikk så for å lage middag.. Kom tilbake 30 min (!) etterpå, da luktet det svidd i hele rommet..

I det jeg bøyer meg den for å lukte bak kassa, skrur maskinen seg automatisk av.

Da hadde maskinen stått på i ca 40 min. :ohmy: Jeg ser tusenlappene passere i revy.

Under over alle undre; har ikke funnet noe feil på den enda. Den booter normalt, alt ser greit ut.

Men jeg lurer på om det jeg burde skru av vannblokkene og legge på ny goop?

(Cpu, NB & GPU)

Kan det komme 'sen-skader' som ikke synes enda?

mvh roger

P.S. Aldri så galt; nå vet jeg iallefall hvor lenge en pc kan stå på uten kjøling :whistle:

greit å vite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør i alle fall sørge for å tilrettelegge tingene på en slik måte at pumpa starter samtidig med maskinen!

Ser ingen grunn til at du skal legge på ny goop, medmindre du har fått påtagelig høyere temperaturer enn tidligere da?

Tror neppe at "varmkjøringa" vil gi noen konsekvenser over tid. Har noe fått skade, så hadde det nok vist seg allerede!

Btw; Gå inn i BIOS og sjekk temperatursettingen for auto shut-off. Den står kanskje litt høyt, ettersom det luktet svidd?

Lenke til kommentar
Du bør i alle fall sørge for å tilrettelegge tingene på en slik måte at pumpa starter samtidig med maskinen!

Ser ingen grunn til at du skal legge på ny goop, medmindre du har fått påtagelig høyere temperaturer enn tidligere da?

Tror neppe at "varmkjøringa" vil gi noen konsekvenser over tid. Har noe fått skade, så hadde det nok vist seg allerede!

Btw; Gå inn i BIOS og sjekk temperatursettingen for auto shut-off. Den står kanskje litt høyt, ettersom det luktet svidd?

Jepp helt riktig(?)

Lenke til kommentar

Med Reseratoren (går på nettstrøm) må pumpen startes manuelt (med mindre man fikler til noe opplegg selv da).

Har egentlig ventet på at jeg skulle glemme å skru den på. Men 40 minutter uten sirkulasjon, må ha hatt gullbukser på i dag. Skal gjøre som det blir sagt; å sette ned tempen for auto-shut-off, ikke sikkert dette er siste gang :cry:

Uansett, trodde alt skulle være svidd til h***** etter så lang tid, er egentlig litt imponert her :)

Men jeg har sett en slik adapter-sak som kan settes mellom lendingen og selve psu ( til et annen vannkjøling) som sender avgårde strøm til vannpumpa når pc'n skrus på.

Noen som har sett denne, tror det var på et Asetek sett ?

Edit: Skrue: temperaturene er det som som før det lille 'uhellet'.

Endret av roger_h99
Lenke til kommentar

Det var jo bra, da er det ingen grunn til å demontere for ny goop! Faktisk så er det slik at det ofte kan ta noe tid før denne "setter seg" for optimal varmeoverføring, og prosessen går gjerne litt raskere når temperaturen går til værs. Aldri så galt, så er det godt for noe vettu! :yes:

Om du ikke vil mekke til noen form for styring av vannpumpa fra maskinen, så kan du jo bare henge begge deler på en forgrener m. bryter, som da styrer strømtilførselen til både maskin og pumpe. En slik forgrener får du for en billig penge hos Biltema, Clas Ohlsson eller Ikea.

Litt tungvint vil kanskje noen si, men det er nå en grei forsikring!

Lenke til kommentar

Du kan jo feks bruke en strømfelle med flere uttak + bryter så setter du kontakt til både pc og pumpe i denne , for å slå av pumpen MÅ du dermed bryte strømmen til PC og for å slå på pc så , Ja riktig må det også komme strøm til pumpen .

Skrue , var vi likt eller :D Tenkte vi likt eller :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Takk for innspill, blir nok tur til Clas'ern i morra .

Skrue: Goopen har nok fått mulighet til å 'sette seg' skikkelig her ja :!:

Tror du jeg scorer høyere på 3Dmark ?! (just kidding)

Off-topic: siden det skal mekkes her allikevel + at jeg har 'spart'*) noen tusen i kveld ..så har jeg besilt denne http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PC6277B]Lian Li[/url]

tro det blir bra, skal snart bytte til ordentlig vannkjøling.

*)dama syntes ikke arumentet var like bra som meg da.. ;)

Lenke til kommentar

Hadde lignende tilfelle med reseratoren min..

hadde rota rundt i kabinettet, og krøsta pc'n inn i hølet sitt igjen. etterhvert luktet det svidd, og pc'n skrudde seg av. starta opp igjen og gikk inn i bois der det stod at cpu hadde 89 grader..

hehe.

krøsta nok det tower litt langt inn ja.. slangene fikk knekk på seg intill veggen..

men 2700+ cpu'n er like god den.. ingen skade skjedd her hvertfall :D

Lenke til kommentar
Hadde lignende tilfelle med reseratoren min..

hadde rota rundt i kabinettet, og krøsta pc'n inn i hølet sitt igjen. etterhvert luktet det svidd, og pc'n skrudde seg av. starta opp igjen og gikk inn i bois der det stod at cpu hadde 89 grader..

hehe.

krøsta nok det tower litt langt inn ja.. slangene fikk knekk på seg intill veggen..

men 2700+ cpu'n er like god den.. ingen skade skjedd her hvertfall :D

Dette har jeg også klart, men da hadde jeg Motherboard Monitor oppe, så fikk melding før det begynte å lukte svidd..

Lenke til kommentar
http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PRSKIT

Kan man ikke mekke på en sånn en da?

Du må bare ikke glemme og sette inn ledningen.

Du får nå en ledning til vannpumpa og en til PC'n.

Den beste,billigste og den farligste løsningen er og åpne PSU lodde på ledningen til vannpumpa der 230volten kommer inn i PSU.

Dette blir da også før bryteren på PSU.

Ledningen føres ut sammen med alle de andre ledningene fra PSU.

Da sitter ledningen fast hele tiden og vannpumpa går når ledningen står i.

PC'n kan gjøres spenningsløs med og slå av bryteren.

For og slå av alt, plugges ledningen inn i en stikk. padde med av/på bryter.

OBS. grantien rykker på PSU.

Endret av bluesman
Lenke til kommentar
Du kan jo feks bruke en strømfelle med flere uttak + bryter så setter du kontakt til både pc og pumpe i denne , for å slå av pumpen MÅ du dermed bryte strømmen til PC og for å slå på pc så , Ja riktig må det også komme strøm til pumpen.

Jepp, dette er den beste og enkleste løsningen - har det sånn selv jeg :D

Og hvis du har andre ting på samme uttak (som du bruker selv om PC'en ikke står på) så gjør det ikke noe at pumpa står og går - de er jo laget for å gå døgnet rundt i årevis alikevel, så å skru den av og på har lite for seg.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...