Gå til innhold

Kan hovedkort generere minnefeil i memtest86?

Seymore

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt ny maskin:

MSI K8N nForce3 NEO PLATINUM

Corsair Value 512MB 3200

Problemet er at jeg får bluescreens hele tia, og memtest viser at det er feil på minnet.

Nå har jeg byttet minne til identisk minnebrikke, men feilen kommer igjen (på "samme" sted tror jeg for 000000010 går igjen på en av kolonnene lengst til høyre) Gjør jeg noe galt når jeg setter ned minnet (er det mulig?) og kan jeg ha ødelagt hovedkortet slik at det generer minnefeil?

Kan jeg evt. bytte slotter på minnet? eller vil det bare bli krøll (at hk ikke leter om den ikke finner på første slot)

Jeg holder på å bli gal, har ikke hatt skikkelig maskin på 8 år og gleder meg som et lite barn, men dette er jo bare tul.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil i Memtest86 trenger ikke å bety at det faktisk er feil på minnet, men dersom du får feil, så indikerer det at noe er galt.

Har selv vært gjennom tre utgaver av samme minnebrikker før jeg fant ut at brikkene var inkompatible med hovedkortet. (Selv om all tilgjengelig offisiell informasjon tilsa at det skulle fungere).

MVH Audun

Lenke til kommentar

(Seymore Cray?)

Ja, minnebussen er den del av hovedkortet og den kan generere feil. Men jeg har ingen peiling på om hvor ofte det forekommer i forhold til feil på selve ram'en. Jeg vil gjette på at det er svært skjeldent.

Jeg ville nok ha byttet på minneslot'er ja, og kanskje endret timings på minnet.

Oppdatering av bios kan også hjelpe.

Lenke til kommentar

I tilegg til det Syar2003 sier så kan du jo prøve å justere litt på volten til minnet, Corsair trives et sted mellom 2.6 til 2.8 og ved 2.5 så kan man i noen tilfeller få problemer. Hjelper det ikke med volten så prøver du med å slakke på timingsene oppover, hvis standard er 2-3-3-6 så prøv med 3-5-5-8.

Prøv også å oppdatere bios og se om det hjelper.

Edit: Simen1 Var raskere enn meg goddamnit :whistle:

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dette var nesten mystisk raskt :) Dere ruler

Dette med å oppdatere bios har jeg tenkt på, og jeg har lastet ned alt som trengs for det. Problemet er at jeg ikke er sikker på om jeg tør. Maskinen rebooter tilfeldig ved minnebruk over 150MB og med xp går det relativt fort. Om den skulle reboote under bios oppdatering vet jeg ikke om det er så heldig.

Hvor ofte er det feil på minner? Kan jeg ha hatt uflaks to ganger på rad?

Lenke til kommentar

Du må IKKE finne på å oppdatere bios med et ustabilt system .

Resultatet kan veldig godt bli korrupt bios og dødt hovedkort .

Konsentrer deg om å stabilisere oppsettet med biosen du har for øyeblikket .

Gå inn i bios og sett minnets egenskaper manuellt og volt som foreslått .

Begynn der .

Lenke til kommentar

Hvis du allikevel finner ut at en BIOS flash er siste utvei kan du slakke timings til det ytterste (3-7-7-15) og sette FSB/HTT til 100MHz og skjekke om systemet er stabilt når du går inn i Windows. Om det er stabilt etter noen timer med Prime95 eller du ikke får noen feil etter noen timer med Memtest86 så vil jeg si at det er trygt å flashe BIOS.

Lenke til kommentar

Prøvde minneslot 2, fikk samme feil samme sted.

Skal gjøre om timings, men det står bare auto på alle, så jeg vet ikke hva som er riktig. Kan jeg gjøre noe galt her?

Og: Om jeg skal slakke på timingsene går ikke det ut over ytelse?

Bør jeg i alle tilfeller returnere hovedkortet og be om noe som virker, eller er dette slikt som skjer med alle og ikke noe å bry seg om?

Lenke til kommentar
Prøvde minneslot 2, fikk samme feil samme sted.

Skal gjøre om timings, men det står bare auto på alle, så jeg vet ikke hva som er riktig. Kan jeg gjøre noe galt her?

Og: Om jeg skal slakke på timingsene går ikke det ut over ytelse?

Bør jeg i alle tilfeller returnere hovedkortet og be om noe som virker, eller er dette slikt som skjer med alle og ikke noe å bry seg om?

Når du slakker (øker) timingsene blir ytelsen lavere, men dette er en måte å (muligens) få systemet stabilt siden RAM'en (og HK) må stresse mindre.

Du kan jo også prøve å øke spenningen på minnet (vDimm) til f.eks 2,7V og skjekke om det blir stabilt da (tror garantien holder opp til 2,8V).

Lenke til kommentar
Så nå at på memtest86 står det (etter at jeg gjorde om CAS fra auto til det det stod på komplett og satte ned hastighet til 100Mhz):

Settings: RAM : 100 Mhz (DDR201) / CAS : 2.5-2-2-5 / Single Channel (64 bits)

Er ikke dette veldig lavt?

Fikk du noen feil da du kjørte med disse innstillingene??

2,5-2-2-5 er ikke std. for Corsair Value S. 2,5-3-3-7 er vel et mer realistisk tall.

Lenke til kommentar

Sjekket bare memtest fram til 100% så begynte den på nytt igjen, (eller med en ny test hva vet jeg) men da hadde den holdt på laaangt over der det var 2000000 feil før, så da regnet jeg med at det var bra. Sjekker windows nå og den ser ut til å kjøre feilfritt, bruker alt jeg makter av systemet.

Om det er feiltfritt når jeg begynner å bruke swap, da kjører jeg bios update

Men er ikke 3200 400Mhz? Jeg kan da ikke være fornøyd med å kjøre på 200 engang? og det er liksom det høyste det går på bios tror jeg.

Lenke til kommentar
Så nå at på memtest86 står det (etter at jeg gjorde om CAS fra auto til det det stod på komplett og satte ned hastighet til 100Mhz):

Settings: RAM : 100 Mhz (DDR201) / CAS : 2.5-2-2-5 / Single Channel (64 bits)

Er ikke dette veldig lavt?

Fikk du noen feil da du kjørte med disse innstillingene??

2,5-2-2-5 er ikke std. for Corsair Value S. 2,5-3-3-7 er vel et mer realistisk tall.

Grunnen til at han kan kjøre så lave timings er at minnet er klokket ned.

Lenke til kommentar
Sjekket bare memtest fram til 100% så begynte den på nytt igjen, (eller med en ny test hva vet jeg) men da hadde den holdt på laaangt over der det var 2000000 feil før, så da regnet jeg med at det var bra. Sjekker windows nå og den ser ut til å kjøre feilfritt, bruker alt jeg makter av systemet.

Om det er feiltfritt når jeg begynner å bruke swap, da kjører jeg bios update

Men er ikke 3200 400Mhz? Jeg kan da ikke være fornøyd med å kjøre på 200 engang? og det er liksom det høyste det går på bios tror jeg.

PC3200 er 200MHz DDR (dvs med to dataoverføringer per Hz) altså i praksis 400 "MHz"... Regner med at de fleste seriøse programmer viser frekvensen slik den er, og ikke datarate.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...