Gå til innhold

Ødelagt min Windows-partisjon. Kan Linux hjelpe?

salah

Anbefalte innlegg

Hallo.

Ja. Egentlig trenger jeg ikke å si så mye enn litt info. Windows har mista en fil og vil ikke starte opp.

Jeg har ca. 100 GB med filmer, musikk, dokumenter og andre viktige ting jeg gjerne vil redde. Å brenne ut 100 GB på CD-R og disketter er kostbart - for å ikk snakke tida!

Derfor trenger jeg hjelp til en løsning. Jeg har to harddisker.1x 160 GB, med en herpa Windowspartisjon. Den har 60 GB ledig.

Jeg har også 1x 40 GB partisjon brukt av Linux SuSE 9.1 Personal.

Jeg bruker Windows XP

Vil noen hjelpe meg med en løsning?? Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller fått noen på windows forumet til å hjelpe til med å reinstallere windows uten å formatere, det er fullt mulig det.

Men når du først spør:

Dersom du har nok ledig plass til å føre over alt du vil ta vare på så kan du boote inn i linux, mounte harddiskene det er snakk om og kopiere fra den "ødelagte" over på de andre. Dette er absolutt ikke vanskelig. (En live-cd kan også benyttes til dette.) Dette vil ikke fungere dersom partisjonene du skal kopiere _til_ er NTFS, eller filsystemet på windows-partisjonen på noen måte er korrupt.

Om det er noe særlig poeng i å gjøre dette er jeg ikke helt sikker på, det er som sagt ikke nødvendig å formatere bare fordi windows ikke vil boote opp, en reinstallering kan fint gjøres mens det ligger filer på partisjonen fra før.

Lenke til kommentar

Det beste hadde jo vært om du hadde konvertert helt og fullt til linux, så slipper du slike probelemer i fremtida også. (Du er på linux-forumet så den må du tåle. ;))

Uansett, som flere har påpekt har windows en "reparer ekisterende installasjon"-funksjon, og da repareres installasjonen uten å ødelegge noe annet.

Et tips forresten: ikke oppbevar system-urelaterte filer på samme partisjon som et operativsystem.

Jeg har to harddisker, på den ene har jeg operativsystemene og programmene, den andre er arkiv med filmer, musikk og diverse.

At jeg har to harddisker skyldes ikke at jeg er så paranoid at jeg vil holde dem på forskjellige harddisker, bare det at jeg hadde en, så kjøpte jeg en til, det blir det samme om man har en harddisk. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...