Gå til innhold

Scanning av gamle negativer

Anbefalte innlegg

Har noen tusen gamle negativer liggende, og jeg vurderer å kjøpe en scanner for å få digitalisert disse. Det er snakk om "vanlig film"(35mm?), og noen gamle greier, tror de heter 110 og 126.

Regner med jeg må ha en dedikert filmscanner for å få skikkelig kvalitet på bildene, men hittil har jeg ikke funnet noen som klarer all tre formatene.

Er det noen kloke hoder her??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvor vidt jeg er et klokt hode eller ei, ja se det, der strides de lærde, men jeg har i alle fall scannet 126-film med min Scan Dual III. http://akam.no/art.php?artikkelid=1336

126-filmrutene er kvadratiske med perforering bare på den ene siden, og med bare et hull for hver bilderute. Bredden på denne filmen, eller negativet om du vil, er den samme som bredden på 135-film, så den passer akkurat i filmholderen.

Problemet er at filmruten ikke passer til filmholderens filmruter i lengderetningen, 126-filmrutene er som sagt kvadratiske, og blir dermed kortere. Du kan imidlertid anpasse filmen i holderen slik at du kan skanne 2 bilder før du må ut med holderen og foreta justering for de to siste filmrutene. Du vil da få med en del av de andre filrutene, men det beskjærer du i etterkant. Som du forstår vil det bli en nokså langtekkelig jobb hvis du har mange negativer. 126-filmen ble brukt i Instamatic-kameraene, og objektivet på disse kameraene var som den berømte bunnen i colaflaska, og det ferdigscannede bildet blir deretter.

For 135-film, dias og negativer, gjør imidlertid scanneren en svært bra jobb, men er det mye støv og riper på neg/diasene, ja da får du en masse etterarbeide, for verken Scan Dual III eller den nye modellen, Scan Dual IV, har den såkalte ICE-funksjonen. Selv har jeg lastet ned Polaroid Dust and Scratch Removal som etter min mening fungerer svært bra og er myyyyye raskere enn om du selv skal sitte å ”kludre” med kloneverktøyet i ettertid. Programmet er gratis og finnes her. http://www.polaroid.com/global/detail.jsp?...64393&PRDREG=nu

Når det gjelder 110-filmen vet jeg ikke om dette går, selve filmruten på den er

13 * 17mm, men hvor stor selve filmen er med performeringskanten og kanten på øvre side vet jeg ikke, men mener at den totalt også er mye mindre -(har aldri hatt slik film) – men du kan jo sammenligne med din 126-film. Hvor vidt det er filmholdere å få kjøpt for 110 og 126-film vet jeg ikke, jeg har i hvert fall ikke sett eller hørt noe om det. Hører du med Minolta eller Nikon, så skulle vel de vite det.

Når du har flere tusen 135-film negativer liggende, og tenker å scanne disse, så tenk ikke tanken engang på en ”flatbedscanner”. Her må du gå for en filmscanner,

er økonomien ”trang” gå for Scan Dual IV, den duger i massevis, har du flust, så tar du Nikon LS50.

Mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Takker for et utfyllende svar!

Snakket akkurat med en fotoforretning, og han mente at en dedikert filkscanner ikke var nødvendig, men at en Canon CanoScan 9900F skulle gjøre jobben greit. I følge han skulle kvaliteten bli like bra på Canon-saken, hvor my jobb det er med en flatbed-scanner ble ikke diskutert.

Et spørsmål siden du tydeligvis vet hvordan dette funker: Går ut i fra at negativene festes i en slags "ramme", brukes hullene i filmstripen, eller blir kanten på negativet "klemt" fast på et vis??

Sitter fortsatt og klør meg i hodet...

Lenke til kommentar
Snakket akkurat med en fotoforretning, og han mente at en dedikert filkscanner ikke var nødvendig, men at en Canon CanoScan 9900F skulle gjøre jobben greit. I følge han skulle kvaliteten bli like bra på Canon-saken,

Dette er dessverre helt feil. Det blir helt klar forskjell i detaljeringen, og du kan aldri få like sylskarpe bilder med en planscanner. Ønsker du god kvalitet, er det en filmscanner som er det eneste fornuftige valget.

Lenke til kommentar

Hei!

Nei, hullene eller perforeringene brukes ikke. Negativremsen legges ned i et spor i filmholderen og klemmes fast av et lokk eller hva jeg nå skal kalle det.

Det er en egen holder for dias i rammer så en slipper å ta disse ut av rammene, en stikker bare diasene inn i spalter på holderen. (Scan Dual III).

Nei nei og atter nei, selv om 9900F er en god bildescanner http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=3401 kommer den sørgelig til kort mot en filmscanner når det gjelder scanning av neg/dias.

Jeg vil påstå at den personen du snakket med ganske enkelt ikke har peiling på scanning.

Selv gamle utgåtte modeller av filmscannere, som f.eks LS 30 og LS 40, er bedre en dagens beste flatbed kombiscannere.

Skal du først satse på en flatbedscanner så er Epson 4870 et mye bedre valg enn

CanoScan 9900F, men den koster da også 4200 kr.(produktguiden) Men selv den har ikke større dynamisk omfang enn 3,8 Dmax,

Mvh

s-ki

Lenke til kommentar

Her var det tydeligvis folk med peiling! Takker!

Dedikerte filmscannere er altså bedre enn flatbad - egentlig logisk!

Hvis jeg har forstått dette rett: Så lenge jeg klarer å feste negativet i ramma, spiller det ingen rolle hva størrelsen på det er?

Det vil si at med 35mm negativ kan jeg scanne så mange det er hull til i ramma, men om negativet er mindre vil jeg kunne scanne to og to med rett plassering?

Det ble mye masing dette her, men er som sagt helt blank på området... :blush:

Hvis det jeg har tenkt ut her stemmer, så blir det nok en Nikon Coolscan LS-50 ED! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei!

Nå er det nok bare 2 typer negativ du kan feste i filmholderen, 135-film og 126-film.

Den totale bredden på disse er som sagt den samme, og passer dermed i sporets bredde. Men selve filmruten på 126-filmen er litt bredere en filmruten til 135-film. Du vil dermed få en beskjæring av det scannede bildet fra 126-filmen, beskjæringen blir på motsatt side av der (hullene) perforeringen er, dvs. på bildets øvre side.. Av alle de 126-bildene jeg har scannet har imidlertid ikke dette ført til noe problem, det har vært så mye ”luft” over motivene at ikke et eneste har blitt skjemmende beskjært. Men ta en sjekk før du eventuelt går til innkjøp, selve filmruten på 135-filmen har en bredde på 24mm (lengden er 36, altså 24*36) mens bredden på selve filmruten til 126-filmen er ca. 28mm. Her vil du få en beskjæring på ca 4mm i bildets øvre del. Ta tommestokken og gå over en del av de 126-negativene du har, trekk 4 mm fra bildets øvre del, (motsatt side av der hullene er) og se om beskjæringen blir ødeleggende. Din siste antagelse er riktig, du kan plassere 126-negativremsen slik at du kan scanne to bilder før du må ut med rammen og justere for de to siste.

Slik kan det altså gjøres på Dimage Scan Dual III og IV. Regner med at det er samme systemet på LS50, men ta med en negativremse og prøv om den passer før du kjøper.

Til slutt, du er helt sikker på at det er 126-film du har? Negativets totale bredde skal da være 35mm og selve filmruten er kvadratisk, ca 28*28mm!

Mvh

s-ki

Lenke til kommentar
Til slutt, du er helt sikker på at det er 126-film du har?

Tror det ja, målene stemmer omtrent med de du sa, selve filmen kom i sin tid i en hel kasett med begge spolene innebygd.

Da blir det fram med Visa'n en av de første dagene!

Takker for alle gode svar!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da ligger 1 stk. Nikon Coolscan LS-50 ED på postkontoret og venter på henting! Fant et bra tilbud hos Oslo Kameraservice, 5500,-.

Skal avlegge rapport når den er behørig testet!!

Det er en meget god scanner, her skulle du får glimrende resultater!

Gratulere med ny scanner, og lykke til!

Husk disse tingene når du scanner;

Enkelte filmtyper krever egne icc profiler for et godt resultat, spesielt noe

FujiFilm og kodak filmer. En icc-profil til Agfa RDP vil hjelpe deg langt, den tar

det meste av filmer med godt resultat, men som sgat enkelte filmtyper er

vanskelig.

Scan i RGP -> Adobe RGB, da sikrer du at ingen farger forsvinner.

Du kan også scanne i RAW, da må du legge til fargeprofil i f,eks Photoshop,

dette er det klart beste.

All form for USM ( Unsharp Mask) må være slått av under scanning.

Bruk høy nok dpi.. Lurt å sikre seg for tenkelig etterbruk.

Det var noen av de vanligste feilene som gjøres under scanning.

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere er dette upløyd mark for meg, så alle tips mottas med takk!

Jeg skal scanne mine negativer og kanskje litt for familie og venner, deretter blir den nok solgt. Derfor blir nok det aller meste scannet med forholdsvis stor oppløsning(litt avhengig av motiv da). Oppløsningen skal ihvertfall være såpass høy at jeg ikke angrer i etterkant.

Gleder meg til å få begynne om et par dager!!

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også å kjøpe en filmscanner for å scanne inn alle lysbildene mine (eller iallefall en stor del). Jeg har en del bilder, så for meg er hastigheten på prosessen av betydning, og at det går mest mulig automatisk. Jeg kjøpte meg en Canon Scan FS4000, men angrer på kjøpet da jeg ikke har funnet noen metode for batch-scanning, så da tar det alt for lang tid å få jobben gjort. Noen som har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Jeg tenkte også å kjøpe en filmscanner for å scanne inn alle lysbildene mine (eller iallefall en stor del). Jeg har en del bilder, så for meg er hastigheten på prosessen av betydning, og at det går mest mulig automatisk. Jeg kjøpte meg en Canon Scan FS4000, men angrer på kjøpet da jeg ikke har funnet noen metode for batch-scanning, så da tar det alt for lang tid å få jobben gjort. Noen som har noen anbefalinger?

Lysbilder er som regel et og et bilde, disse må du som oftes sette inn et og et

mens du scanner, på noen kan man montere 4 og 4 dias.

Det beste vil være å scanne fra hele filmrullen, men da må du få filmrullen

uklippet fra lab.

Vi bruker en stor flatbed (50cm x 50cm) denne kan man fylle hele scannerflaten

på , etterpå setter du opp batch i scanner software. du må selvsagt markere

ut et og et bilde i denne prosessen. Og alle bildene må inn i et billedbehandlings-

program for skarping etc.

Batch scanning avgjøres i software, så kan være her du har problem, scanner

software som er med scannere er som regel litt crappy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...