Gå til innhold

Fra slave til master

Anbefalte innlegg

Har en gammel harddisk på 18GB som sitter i PCen. Så kjøpte jeg en WD 160GB harddisk og brukte den som en ekstern harddisk. Nå vil jeg gjerne skifte plassen på de to, at den på 160GB blir i PCen og den 18 GB som ekstern. Jeg har windows XP pro som er instalert på den 18GB disken, og mange andre programmer som jeg vil gjerne beholde, så har jeg noen spill og filmer på den store. Hvordan gjør jeg det?, skal jeg bare kopiere alle windows filene over fra den 18GB til den store så kan jeg da bytte dem med plass? Eller hvis jeg bare setter den store disken istedenfor den småen og instalerer Windows, blir alle filene som er på den slettet da? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekke helt sikker på om det funker men.. Opprett en partisjon på 160gb disken på lik størrelse som den på 18gb disken i Partition Magic, så bruker du Norton Ghost og Cloner partisjonen på 18gb'en til den nye partisjonen på 160gb disken. Som sagt hakke testa dette selv, men det burde funker ;) Lykke til...

Lenke til kommentar

Det enkleste er å installere Windows på den store disken. Bare sørg for å velge rett valg under installasjonen ("Leave current file system as it is" tror jeg valget heter). Da forblir de kjære filmene og spillene dine intakt. Men du må belage deg på å reinstallere spill og programmer som du måtte ha på 160 GB-disken for at de skal funke, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Hvis jeg instalerer windows på den 160GB disken (som blir da master), og kobler den 18GB disken som slave, hva skjer med windows filene på den 18GBdisken? Skal ikke PCen prøve å kjøre windows fra den småen?sammen med windows fra den store? Hvordan blir det?

Og jeg bruker mye Outlook Express, er det noe måtte å flytte over hele programmen sammen med alle brevene?

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Opprett ein partisjon på nye disken som er tom. Helst i starten på disken. Dette gjer du med det oppsettet du har i dag.

Sett inn den nye disken som Master. installer windows på den nye disken.

Kobl til den gamle disken som slave og hent dei filene som du treng der før du evt. formaterer den. Windows vil ikkje starte opp med den gamle installasjonen dersom du gjer dette.

P.S Tvilsomt at du vil finne heile disken på 160 GB før du har lagt inn (Sp1 eller Sp2).

Lenke til kommentar

Som standard i Windows XP ligger Outlook Express sin mail her:

c:\Documents and Settings\<bruker>\Local Settings\Application Data\Identities\{7F1DB1C3-5F4B-4ED0-9D6B-************}\Microsoft\Outlook Express\

Filene i denne mappa inneholder all eposten din. Du kan sikkerhetskopiere dem om du vil, men det er ikke nødvendig siden du skal installere Windows på den andre disken. Trekk ut IDE-kabelen til den gamle disken før du starter installasjonen, så slipper du stresset med at den store disken din ikke blir hetende C: (om du vil det da).

Når du har installert Windows, sett i den gamle disken igjen, start Outlook og velg File -> Import -> Messages -> Microsoft Outlook Express 6 -> 'Import mail from an OE6 Identity', merk av for 'Main Identity' -> Bla deg frem til mappen hvor eposten din er -> Importér alle mappene du vil beholde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...