v0iDDr0iD Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Hei, jeg kjøpte nylig en WD 250gb S-ATA disk fra PS Data, og har hatt all verdens problemer siden.. Hadde originalt tenkt å sette den i RAID0 sammen med en lignende jeg har fra før, men ble overtalt av en kompis om å heller bare bruke windows sin software raid - altså "striped" volumes i Disk Management - som visstnok skulle være tilnærmet like effektivt. Etter mange timer med formatering og flytting av filer fram og tilbake, trodde jeg alt var i orden med 5 striped partisjoner til progs, downloads, video, arkiv og swap-fila, + en 20 gig vanlig på hver til system+backup. Heldigvis lot jeg musikken ligge i fred på en gammel 120giger.. Problemene oppstod rimelig raskt. Ved utpakking av et .rar arkiv fikk jeg feilmeldinger (corrupt volume), til tross for at jeg har pakket ut det samme tidligere (gamle savegames). Ca 80% av alle filmer/videoer var herpa i ulik grad, noen klarte fortsatt å spilles, men de fleste .avi'ene hadde fått nok feil til å være totalt ødelagte. Ved disk-sjekking kom det stadig nye feil i filstrukturer, indexer osv. Ved et tilfelle ble jeg nektet tilgang til hele video-mappa med beskjed om at hele greia var korrupt.. for å si det sånn; det var ingen tvil om at noe var seriøst galt Nye ting lastet ned fra nett var stort sett ødelagte innen nedlastningen var ferdig, og sånn kan man jo ikke ha det, så med hat i blikket slettet jeg alt som var ødelagt, flyttet, formaterte og reorganiserte volumene tilbake til vanlig en-disk partisjoner - overbevist om at dette måtte være på grunn av elendig windows kontroll av delte volumer. Det var jo kun to ting som var forandret siden problemene oppstod - testing av dette, og en ny disk installert. Dager senere har jeg fortsatt de samme problemene - men kun på den nye disken (som derfor står tom atm)! Jeg antar derfor at det er denne - helt nye - disken som har vært problemet hele tiden, men før jeg eventuelt sender den inn til PS data ville jeg bare høre om disse symptomene matcher diagnosen "herpa disk on arrival". Jeg har nemlig vært såpass heldig at jeg ikke har opplevd noen særlig problemer med diskene mine tidligere, og liker ikke tanken på å betale dobbel porto og "service-gebyr" eller whatever fordi disken egentlig var ok & jeg burde skjønt at det var noe heelt annet som var feil oppsettet mitt: Abit nf7-s v2.0, xp2600, geil golden dragon 2*512mb SATA1: WDC WD2500JD SATA2: WDC WD2500PD IDE1: ST3120023A (seagate barracuda 120gb) (system disk) IDE2: DRW-1S81 DVD-RW -nyeste drivere, SI3112 SATAraid controller, MS windows IDE controller ..ironisk nok kjøpte jeg da 250 gig ekstra fordi jeg trengte mer plass til nedlastninger - nå har jeg plutselig 450 gig ledig istedet.. -Andreas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå