Gå til innhold

Overklokking av 3200XL RAM

FuglFøniks

Anbefalte innlegg

Jeg har lite peiling på overklokking, og null peiling ang. OC av RAM.

Jeg har MSI K8N Neo Platinum @ 1,4 BIOS, Corsair TWINX 3200XL 2 x 512MB RAM & AMD Athlon 64 3200+ 2,2GHz (Boxed :thumbdown: )

Har en dårlig følese av at jeg kunne ha hatt en _GOD_ mer ytelse ved RAM OC, så kan noen hjelpe meg med dette? Hjelp til CPU OC er heller ikke å forakte :)

pain. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. hvor skal jeg starte?..

Ved overklokking så øker man hastigheten på ting, som oftest helt til noe setter begrensninger. Det er mange ting som kan sette begrensninger, så detgjelder å gå fram litt systematisk og teste grensene på en og en ting avgangen. Det gjør man ved å stille alle andre ting til veldig "sikre" innstillinger og klokke maks på den ene tingen. Til slutt sitter man igjen med et bilde av hva hver enkelt begrensning klarer og kan sette alle hastighetene slik at de passer best mulig til hverandre.

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar

Alle de innstillingene jeg prater om er:

Ram MHz

Ram timinger

Ram spenning

HTT "FSB" MHz

HTT spenning

CPU multiplier

CPU MHz

CPU spenning

AGP MHz

PCI MHz

AGP og PCI MHz ønsker man å ha så orginalt som mulig, og bruker derfor AGP/PCI -lås for å låse de fast på orginal hastighet. Hvis ikke hovedkortet har slik lås kan det bli problemer med mye rart. Man får heller ikke noe økt ytelse av overklokking av PCI/AGP.

Alle MHz-innstillinger og multiplier ønsker man selvfølgelig så høyt som mulig. Spenning og ram timinger ønsker man så lavt som mulig.

Jeg vil foreslå og starte med å klokke ned alt utenom en ting: HHT-bussen. Dette gjør man ved å senke multiplier på CPU'en (dette skal går an enten i bios eller med programvare, husker ikke helt hva programmet heter). Så setter man ned ram-hastighet til f.eks 166MHz. Så kan man begynne å overklokke HTT-bussen uten fare for at noen av de andre tingene skal sette en stopper for overklokkinga. Man klokker så langt man kommer stabilt. Hvis man har mulighet til å velge HTT-spenninga i bios så øker man den ett hakk og prøver igjen. Denne gangen skal man komme litt lengre. Så fortsetter man med litt høyere hastighet og litt høyere spenning inntil man når ca 20% for høy spenning. Husk å kjenn med fingeren på chipsettkjøleren og stopp overklokkinga dersom den blir for varm (for varm = brenner seg når man trykker fingeren på den i over 1-2 sekunder) Ha fingeren lengst mulig ned på kjøleribba og ikke oppå toppen eller på vifta. For hver ny spenning/hastighet man tester så kjører man et testprogram for å steste stabilitet. Det holder med 1-2 minutter med SuperPi eller Prime95 for hver gang. Noter hver eneste hastighet som går stabilt og hvilken spenning du kjører da.

Ok, nå har du funnet ut hvor langt HTT-bussen lar seg klokke. Nå skal du teste andre ting uten at HTT-bussen er helt på vippen av det den klarer. Da må du først klokke ned HTT-bussen til orginal hastighet.

Så setter du opp multiplier til orginalt. (Dette er max av det man klarer å stille i både bios og med programmer). Så klokker du opp HTT-bussen på samme måte som i sted, men måler CPU-temp i stedet for chipset-temp for hver gang. Spenningen på HTT øker du på samme måte som i sted. (husk notatene fra i sted) Ram'en skal fortsatt være lavt klokket. Test stabiliteten på samme måte som i sted. CPU-spenninga bør aldri gå over 1,7V (på 130nm CPU'er). Temperaturen på CPU bør ikke passere 65°C når du tester stabiliteten. CPU'en vil trolig begrense overklokkingen lenge før du når den maksimale HTT-hastigheten fra forrige testing.

Nå skal du ha funnet ut den maksimale hastigheten CPU'en lar seg klokke til, så er det på tide å teste ram'en.

Da klokker du ned CPU'en med multiplier igjen, setter ram = 200MHz og gjør samme prosedyre med ram'en. Hvis du ikke kommer lengre så må du enten sette opp spenninga på ram eller sette dårligere timings. F.eks 2-3-3-8 eller 2,5-3-3-10 og prøve igjen. Husk å teste stabilitet hver gang og noter resultatet.

Til slutt sitter du igjen med ett fullstendig bilde av hvor mye hver enkelt komponent klarer. Da kan du sette alle innstillingene optimalt i forhold til hverandre, slik at alle er tynt godt. (NB. Det kan være lurt å holde hastigheten på alle tingene litt under det absolutt maksimale slik at det er litt sikkerhetsmarginer. Det kan jo hende at rompermperaturen er 5°C varmere enn normalt en dag og da vil du neppe ha kræsj på grunn av det.)

Lenke til kommentar

Har samme kort som deg og "dårligere" ram .

Sett vcore i cell meny til 1.55 (volten var litt lav i cpuz)

Sett dram volten til 2.8v

Etter dette tar du save exit og går inn i bios pånytt .

Sett deretter under "cell menu".

Spread spectrum til disabled.

Dynamic overclocking til disabled

Aggressive memory timings til disabled.

Trykk deretter deg inn på dram timings fra cell meny

endre alle auto:

max mem freq til 200mhz

command rate/CMD til 1T

cas til 2.5

trcd til 3

trp til 3

tras til 7 (slik får minnet litt rom til å presse frekvensen på de)

Lagre dette med save/exit

Gå inn i bios igjen og endre fsb fra 200 og oppover (5mhz av gangen til å begynne med er fint)

Htt multiplier kan være på 4x helt opp til fsb'n er 250 .

Settes fsb til 220 med dette oppsettet har du cpu på 2.4ghz

og minnet på 220mhz/440mhzDDR

Noe store overklokkinger særlig mere enn rundt 2400-2480mhz tror

jeg ikke du kan vente er stabilt med boxed kjøler under heavy load .

Du får prøve og se hvor langt du kommer .

Bakdelen med å gjøre det slik som dette er at du ikke vet om det er cpu eller minnet som er ustabil klokk på når det stopper .

Da må andre metoder brukes , samt blyant og papir.

Finne max minne frekvens = lav multiplier , lav cpu frekvens , høy fsb ,

lav htt multiplier(2x eller 3x)

Test dette med økning/endring av cas ras trp tras timinger 1T/2Tog volt .

Finne max cpu frekvens = max memory frekvens på 166mhz , htt multiplier= 3x , høy fsb .

Og så må du stabilitets teste de oppsettene med prime95 f.eks det du mener er høyest cpu frekvens og høyest minnefrekvens.

Etter dette vet du sannsynligvis hva max cpu frekvens for din 3200+ er.

Samt hvor mye minnet kan overklokkes .

På MSI kortet bør man sette AGP frequency til 67 eller 68 for å være 100% sikker på at agp/pci låsen funker/slår inn når fsb økes fra 200 og oppover.

Lenke til kommentar
Simen1:

Siden du skrev et så velfylt svar, stemmer det at 2-2-2-7 er bedre enn 2-2-2-11 ?

Har nemlig lest på et annet forum at det var like bra med 11 og f.eks. 2-4.

Jeg testet med

2.5-3-3-6 1T (minste jeg klarer med 222)

2.5-3-3-7 1T

2.5-3-3-8 1T

2.5-3-3-9 1T

2.5-3-3-10 1T

2.5-3-3-11 1T

2.5-3-3-8 1T ga best memory bandwith

Det skal også nevnes at i spd data for ddr400 bruk er tras også 8 .

Det med tras til 11 tror er er og var et nforce2 fenomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...