Gå til innhold

Prosjekt Stille PC

Anbefalte innlegg

EDIT: Ser at det var noen fine tips i sticky-trådene. Dere trenger selvfølgelig ikke å svare på alt det som er helt basic, når det står der. Men trenger fortsatt tips til et system tilpasset mine behov/pc-deler.

Hei.

Jeg er interessert i å ha vannkjøling på en ny maskin jeg skal bygge.

Hvis dere trenger å vite det, skal den skal være noe i retning av nforce2 hovedkort, amd barton xp2500 prosessor, ati radeon 9600 skjermkort.

Har overhodet ikke peiling på vannkjøling, men tar det som en utfordring.

Trenger å vite alt som en newbie trenger å vite (se nederst).

Vil gjerne kjøpe et komplett sett, men kom med forslag hvis ikke det er bra nok.

Hovedgrunnen til at jeg vil ha vannkjøling, men ikke overklokke, er at han jeg skal bygge for vil ha en meget støysvak pc, og er villig til å betale en del for det.

Har inntrykk av at vannkjøling er nettopp det. Vil da gjerne ha vannkjølingen på flest mulig steder (CPU, hovedkort, grafikkort). Kjøper en støysvak PSU, og kanskje en rolig kabinettvifte hvis det er nødvendig.

Så, for å oppsummere, dette lurer jeg på:

-Først og fremst, er dette noe å satse på for å få det stille? Vil pumpen, viftene til vannkjølinga etc gjøre det betydelig roligere enn vanlig oppsett med kun vifter?

-Hvilket kabinett? Trenger jeg et spesalkabinett?

-Hvordan montere?

-Hva trenger jeg å vite om sikkerhetstiltak/lekkasjer osv? Husk, er helt newbie.

-Og sist men ikke minst, trenger konkrete forslag til handleliste :love:

-Noe ellers?

Takk!

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat det med handleliste bør du spørre om i forumet "Hjelp, jeg skal ha ny pc" - ligger under hardware. Bruk forum jump-boksen nede til høyre her for å komme dit enkelt.

Hvis du pakker inn pumpen, vil det som oftest ikke være mulig å høre den. Det er også en annen type støy fra pumper enn vifter, mer behagelig brumming :)

Trenger ikke noe spesialkabinett, men det er en fordel å ha et med stor plass. Jo større radiator, jo kaldere vann. Har du stor nok radiator, trenger du ikke en eneste vifte! :)

Lenke til kommentar

Hallais.

Jeg har selv det samme prosjekt som deg stadig pågående...:)

Har en Zalman Reserator 1, som kjøler CPU, GPU og Chipset. Denne er helt genial. Totalt lydløs dersom man plasserer den på noe som fanger opp vibrasjoner (f.eks et tilpasset "sitteunderlag" for skogsturer osv.)

Reseratoren er utrolig enkel å installere for en nybegynner.

Kabinettet mitt er et Antec BQE, som fungerer bra som utgangspunkt for en stille pc. God luftgjennomstrømning er viktig!

Med dette oppsettet er det nok for meg å ha PSU som eneste vifte, uten å få spesielt høye temperaturer. Har et par til jeg kan skru av og på.

Glem å sløyfe vifte i psu, den er viktig. Eventuelt kan den byttes ut med en annen som er mer stillegående, men den må for all del flytte nok luft til å kjøle.

Anbefaler å lese Silentpcreview for seriøse tester med fokus på lydnivå.

...håper det hjalp ;)

Edit: link

Endret av erik blodøks
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...