Gå til innhold

Hvilket fomat på minnekort?

Anbefalte innlegg

Jeg skal nå kjøpe meg mitt første dSLR kamera og i den sammenheng tenkte jeg og anskaffe meg en del minne. Kamreaet det gjelder er Canon EOS 20D og den nye linsen til Canon 17-85mm som jeg tror skal være en god kombinasjon. (etter det jeg har hørt og lest..)

Problemstillingen er da som følger. Skal jeg anskaffe meg en Micro Drive eller et normalt CF? Og funker det fortsatt og strippe en mp3 spiller som har en Micro Drive eller har alle kommet med slike søte små sperrer for bruk i kameraer? For det blir jo drøyt billigere...

Fått også høre litt om at de Micro Drivene ikke tåler allverdens av påkjenninger og slikt. Men hva sier dere? Jeg har ingen anelse på hva som er best her. Tenker også på ytelse når det blir litt kaldt ute. Kommer til å ha med kameraet på fjellet på vinteren..

Ytelse har også noe og si og jeg kommer nok til og anskaffe meg en ekstern kortleser om det er mye raskere enn kameraet men det får jeg se på. For om det ikke tar "mange" minuttene og overføre bildene fra kameraet kan jeg jo alltids slenge meg på soffaen og se litt på tv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det største ankepunktet til MicroDrive er nok strømforbruket, de suuuger strøm. Skal du ta en del bilder ute, bør du også tenke på batteriet, det tappes ekstra fort når det er kaldt, og får du en MicroDrive på toppen, så...

Det safeste på alle måter er nok flere kort på 512/1024, så mister du heller ikke alt om noe skulle ryke!

Personlig hadde jeg aldri tatt sjansen på å putte alle bildene fra ferien på en enslig 4 Giga brikke(MicroDrive eller annet)

Lenke til kommentar

Ok, dette høres rimelig ut. Tenkte på og kanskje anskaffe meg et sandisk ultra II. Men jeg så også noe annet morsomt. På mpx har de noen mp3 spillere med innebygget 9-i-en kortleser og harddisk på opptil 80GB. Noem som vet hvordan de er? Koster ikke så mye så man kan jo kanskje betvile kvaliteten litt men det er jo verd og tenke på. Du går litt rundt og hører på noen mp3'er mens du tar noen bilder og når minnekortet begynner og bli fullt kan man bare stoppe musikken(vet ikke om man trenger og gjøre det en gang) slenge bildene inn på det og vips så kan man knipse videre..

Bare en tanke..

Lenke til kommentar
Bare en tanke..

Det er jo ikke en tanke, det er jo det produktet gjør og er ment å gjøre. Og for det funker det meget bra.

Brukte noe lignende da vi var tre kammerater i Tokyo. Vi var mest nervøse for å faktisk miste den disken, eller at den skulle krasje. Man vet aldri..og da hadde alle bildene vært tapt for godt.

Så lenge man reiser i land med rimelig god infrastruktur og teknologi, så kan det være fint å stoppe på nettkaffeer og brenne ut en CD med bildene tatt så langt.

AKIRA

Lenke til kommentar

Så dere mener at dette kan være en helt grei løsnig?

Det går ann og få kjøpt bare enheten uten en hdd så da er det fritt villt med hvilke harddisker jeg vil slenge inn i den så da kan jeg f.eks ta en fra hitachi som er et velkjent merke. Hva syntes dere? Trygt nok eller farligfarlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...