smy Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 hm rart du ikke får nytt kort på grunn av varm av psdata har selv opplevt at kort svirs på grunn av varm (hadde et 9800pro der vften stopp) du brud får nytt kort Lenke til kommentar
torsvb Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hvilket skjermkort er dette? Lenke til kommentar
wotg Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg må bare si til alle dere som hevder at han ikke har noen garanti sak hvis kortet har stått i et trangt kabinett eller hatt et PCI kort i nærmeste PCI spor. Hvis kortet i så fall ikke tåler dette er det jo en svakhet ved designet, altså Asus sin feil. Når produsentene legger ut produkter for salg regner jeg med at de har gjort tilstrekkelig research slik at produktet vil være kompatibelt med alt annet utstyr som følger industristandarer. Så hvis de bruke plastikk som smelter ved 60C så er ikke det kundens problem. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Syar2003 : Du har rett i at det er refleksjon på bildet, men hvis du ser på bildet som jeg la fram noen poster tilbake (bruk zoom) så kan man tydelig se at det er en knekk i området som jeg har sirklet rundt. På ditt bildet så er det motsatt side du må se på, og det er litt vanskelig å se pga refleksen men jeg kan fortsatt se knekken. Trolig at det som kan ha skjedd var det som psdata har skrevet , at kjøleren har fått seg en knekk under montering og at dette har hindret viften i å fungere optimalt og dermed at plasten har smeltet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg synes ikke det så ut som knekk (og ja jeg zoomet ikke bare på det ene bildet , men alle) . Og synes lyseblå kanten som sees der du har satt en rød ring ser ut som en refleksjon relatert til refleksjonen der den svarte pilen peker. Jeg velger å la tvilen komme powerpc tilgode. Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Skal ikke si noe om årsaken til at dette kortet er ødelagt (brukerfeil eller produksjonsfeil). Men dersom et produkt går i stykker under "normal bruk" er det helt klart ikke en brukerfeil. Normal bruk for et skjermkort er i et hvilket som helst PC-kabinett med et korrekt montert system, uten overklokking (dersom ikke annet er spesifisert fra produsent). Det vil si: Bruker er ikke påkrevd å ha noen som helst form for ekstremkjøling, vannkjøling eller lignende installert. Han er heller ikke pålagt å ha en drøss med kabinettvifter. Nøyaktig hvor mange/kraftige kabinettvifter som bør være installert er jo vanskelig å si, men poenget i denne saken er at så lenge Asus ikke spesifiserer noen kjølekrav kan de heller ikke komme i etterkant og si at PCen hadde for dårlig kjøling. Nå er det jo heller ikke det som har skjedd i dette tilfellet (derimot påstår leverandør brekkasjeskade), men jeg snakker på et generelt grunnlag som svar på en del av postene i denne tråden. Dessuten: Slike skjermkort installeres i mange produsent-PCer (HP, Dell etc.) uten at slike problemer oppstår, og disse har som regel mindre kabinetter og dårligere luftgjennomstrømning enn et selvbygger-system. På et generelt grunnlag kan man si at de nyeste GPUene (X800, 6800 etc.) har en svært kraftig varmeutvikling. Dette krever også kraftige og holdbare kjøleløsninger fra produsentene. Det virker dessverre som om mange produsenter ikke tar denne jobben alvorlig nok. Skrikende vifter på flere tusen rpm garanterer ikke god kjøling over lengre tid. Kjøleløsningene må også ha kvalitet. Jeg har selv opplevd at vifter på (tidligere tiders) hi-end skjermkort har klikket etter ett års tid, noe som er helt uakseptabelt. Skulle jeg kjøpt et nytt hi-end skjermkort i dag hadde jeg byttet ut retail-kjøleren med det samme og montert en skikkelig kvalitetskjøler. Dette burde dog ikke være nødvendig, da det er produsentenes ansvar å sørge for gode og holdbare kjøleløsninger på kortene sine. Til trådstarter: Dersom du vet at du ikke har skadet kortet (brekkasje eller gal montering av kort) så er det bare å stå på sitt. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hva som har skjedd her skal ikke jeg si , men reg at psdata sier det er ne knekk i kortet og er det en knekk der så er det en brukerfeil , mest sannsynelig . Dette betyr dog ikke at det er gjordt med vilje , men uhell kan skje for oss alle . Nå er det vel bare trådstarter som kan bekrefte om det er en knekk der eller ikke og han har vi ikke hørt noe fra . Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Hva som har skjedd her skal ikke jeg si , men reg at psdata sier det er ne knekk i kortet og er det en knekk der så er det en brukerfeil , mest sannsynelig . Dette betyr dog ikke at det er gjordt med vilje , men uhell kan skje for oss alle . Nå er det vel bare trådstarter som kan bekrefte om det er en knekk der eller ikke og han har vi ikke hørt noe fra . Trådstarter: Men en annen ting, de sier at kjøleribba er bøyd i kommentaren, den er jo ikke det. det er plastikken oppå som er blitt forvarm. DrE Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Hva som har skjedd her skal ikke jeg si , men reg at psdata sier det er ne knekk i kortet og er det en knekk der så er det en brukerfeil , mest sannsynelig . Dette betyr dog ikke at det er gjordt med vilje , men uhell kan skje for oss alle . Nå er det vel bare trådstarter som kan bekrefte om det er en knekk der eller ikke og han har vi ikke hørt noe fra . Trådstarter: Men en annen ting, de sier at kjøleribba er bøyd i kommentaren, den er jo ikke det. det er plastikken oppå som er blitt forvarm. DrE Jo ,men var det ikke snakk om " brekasjeskader dekkes ikke av garanti" derfor lurer jeg er det en brekasje eller ikke . Uansett tror jeg dette ordner seg om det ikke er noen fysisk skade på kortet . Endret 28. september 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 28. september 2004 Forfatter Del Skrevet 28. september 2004 Ja nå har jeg pratet med Psdata, de er faktisk litt uening selv hva som har skjedd, etter det jeg skjønte på Bjørn hos psdata er saken tatt videre innternt hos dem siden de har forskjellige meninger om hva som har skjedd Så jeg skal ringe de imorgen for og høre hva sjefen til Bjørn mener. Så jeg får bare håpe de kommer til en enighet. Noen av de på Psdata mener at kjøleribba er bøyd som resulterte i at vifta stoppa og plastikken smeltet. Men hvor er den bøyde kjleribba? Det er det saken eer pr. idag.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Ja nå har jeg pratet med Psdata, de er faktisk litt uening selv hva som har skjedd,etter det jeg skjønte på Bjørn hos psdata er saken tatt videre innternt hos dem siden de har forskjellige meninger om hva som har skjedd Så jeg skal ringe de imorgen for og høre hva sjefen til Bjørn mener. Så jeg får bare håpe de kommer til en enighet. Noen av de på Psdata mener at kjøleribba er bøyd som resulterte i at vifta stoppa og plastikken smeltet. Men hvor er den bøyde kjleribba? Det er det saken eer pr. idag.. Høres iallefall fint ut at dere er i dialog , tror det kommer til å ordne seg jeg Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg håper nå det ordner seg for din del da, siden det for meg ikke ser ut som om det er gjort noe feil (ser ut som om plastikken har bøyd seg ETTER at vifta har stoppa etter det jeg greier å se, skulle nå helst ha sett på kortet for å uttale meg sikkert, men det virker som det for meg) Får håpe på det beste da -Lock-Aze- Lenke til kommentar
1955 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Blir mye slikt nå som grafikkort og annen hardw. er så hissige på effekt . Skal dette unngåes helt må plaststoffene i stor grad erstattes av metall/keramiske-legeriger , det medfører igjen økt vekt , dyrere lager og høyere priser . Den rimeligste løsningen er at de "uheldige" får varen erstattet . Den dyreste og dårligste løsningen vil være om "byggeren" må senke temperaturen i boksen ved hjelp av økt luftgjennomstrømming. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 1955: Jeg er forsåvidt enig, men er ikke den enkleste løsningen at vi forbrukere styrer unna varmeovnene og satse på noe som utvikler mindre varme? Personlig styrer jeg konstant unna high-end kortene, ikke bare på grunn av pris men også på grunn av varmeutvikling og krav til PSU. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Jepp, her er rom for forbedringer på kortene , men her er også rom for ettertanke for oss som monterer disse . Husk vi kjøper stadig heftigere kort og cpuèr + masse disker , det som blir mindre prioritert er kjøling . En av grunnene er jo at vi skal ha det heftigste utstyret , men det skal være støyfritt , noe som vanskelig lar seg kombinere med mindre en bruker en heftig vannkjøling i kombinasjon med lufting aav kab . Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Det aller heftigste utstyret med mest krav til sine omgivelser (behandling, montering og forholdet til fellow mates i kassen) burde nesten kreves et eller annet "sertifikat" for å få kjøpes. En kjennsgjerning at kombinasjonen shuttle, viftestyring (pot/rheo), raptor og GF6800u har større potensiale for feil enn andre kombinasjoner. Problemet er at når det blir solgt til mannen i gata, og reglene for forbrukerkjøp er som de er så må websjappene bare innse at returene kommer. Enten får de bare være greie og snille på retur, ellers så får de finne en jævlig god løsning på å opplyse om komponentenes krav. Kunder kan spille "dum nordmann" i det uendelige med reglene som er nå, og det eneste webshoppene kan gjøre er å enten godta "dum nordmann" kundene, eller opplyse dem. (må bare si at jeg IKKE mener at hverken trådstarter eller andre i tråden er dumme) DrE Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Det aller heftigste utstyret med mest krav til sine omgivelser (behandling, montering og forholdet til fellow mates i kassen) burde nesten kreves et eller annet "sertifikat" for å få kjøpes. En kjennsgjerning at kombinasjonen shuttle, viftestyring (pot/rheo), raptor og GF6800u har større potensiale for feil enn andre kombinasjoner. Problemet er at når det blir solgt til mannen i gata, og reglene for forbrukerkjøp er som de er så må websjappene bare innse at returene kommer. Enten får de bare være greie og snille på retur, ellers så får de finne en jævlig god løsning på å opplyse om komponentenes krav. Kunder kan spille "dum nordmann" i det uendelige med reglene som er nå, og det eneste webshoppene kan gjøre er å enten godta "dum nordmann" kundene, eller opplyse dem. (må bare si at jeg IKKE mener at hverken trådstarter eller andre i tråden er dumme) DrE Vi er vel temmelig enige der ja , produsent burde legge ved en sikkelig advarsel i esken og det burde være en innretning på slike kort så at de blokkerte min en pci plass gjerne to . Lenke til kommentar
1955 Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 (endret) Kan bli litt vel søkt å gjøre som meg , konsekvent bruke standard 9600 . Spore opp AMD-64 1MB fordi den kjører 200 lavere , bruke Samsung disker selv om de stopper på 160 bare av den grunn at de gir minst varme. Aldri kjøpe hk med påmontert vifte da disse sikkert avgir mer varme . Cool & Quiet er vel mer fornuft og i "Snekker'n" og "Simen 1" sin løype , ser da det. Kunne tenkt meg X800 uten behov for propell eller monsterkjøling . Da kunne "Powerpc'n" skifte logo til "Silence is Golden" og undommen slapp unna sine tvister med Hatelco og Norek . Som bonus kunne "55 modellen" kappkjøre med Solberg i en oppløsning og billedkvalitet som høver seg en LCD 20 . Endret 29. september 2004 av 1955 Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Vi er vel temmelig enige der ja , produsent burde legge ved en sikkelig advarsel i esken og det burde være en innretning på slike kort så at de blokkerte min en pci plass gjerne to . Dæven døtte ska sei, nå er vi jaggu enige også! DrE Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. september 2004 Del Skrevet 28. september 2004 Vi er vel temmelig enige der ja , produsent burde legge ved en sikkelig advarsel i esken og det burde være en innretning på slike kort så at de blokkerte min en pci plass gjerne to . Dæven døtte ska sei, nå er vi jaggu enige også! DrE Jepp, hvorfor ikke , greit å ha en diskusjon og være uenige også greit å bli enige . Det viktigste er uansett at men ikke drar ting med seg til neste diskusjon , men der starter med blanke ark . Kan godt diskutere flere saker med en person der en er enige som bare det i noen saker men dyp uenig i andre . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå