Gå til innhold

Nektet Retur av PsData


Anbefalte innlegg

Så vidt jeg vet så er ASUS nødt til å forholde seg til norske lover for å selge varene sine i Norge. Og ASUS blir kontaktet av PSdata når det er reklamasjonsrettsak, da ASUS må godkjenne slikt. Så hva ASUS sier om saken har faktisk en god del å si.

Asus er ikke nødt til å forholde seg til forbrukerkjøpsloven, Psdata derrimot må forholde seg til Norsklovgivning. Avtalen mellom produsent og leverandør/detaljist har ingenting med deg som kunde å gjøre.

 

Dette burde du som selger? i en av Europas største elektrokjeder vite ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå kan jeg ikke hardtslående slå fast at dette er en reklamasjonssak da jeg ikke vet hva trådstartarter har gjort med kortet. Men i denne saken er det deler på skjermkortet som har smeltet, dette kan ikke alene skyldes høy varme i kabinettet, da jeg betviler at noen har systemtemperatur på over 90 grader. Når trådstarter også har et relativt romslig kabinett med tre kabinettsvifter, så tyder mye på at dette var en svakhet på produket. Med mindre trådstarter selv har tatt av kjølern og feilmontert den på ny.

 

Det er akkurat her poenget ligger , for du trenger ikke en systemp på 90 grader for at dette skal skje . for om ikke kortet klarer å fjerne varmen pga at det feks er for trangt rundt det , ja da bygger tempraturen seg opp på og rundt kortet , dette kan føre til at det blir så varmt at viften stopper og en smelteprosess starter .

 

Noen som er uenig i det?

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

er det ikke et 9800XT, hvis du får bytta det spørr å mye du skal ha i mellom legg til et bedre kort feks 6800GT eller x800XT eller no sånn, vært borti folk som har fått byttet til den prises de betalte for sitt kort som i ditt tilfelle altså er 4500 :) å det 9800XT kortet er kanskje verd 2000. MAX!

Lenke til kommentar
Men det er jo opp til PSdata å bevise at kortet har vært plassert for varmt/trangt. Dette er umulig å bevise, og de kan ikke si : "Vi tror kansje muligenes kortet har stått for trangt, derfor har du desverre ikke reklamasjonsrett".

For det første er det temp som er årsaken tror jeg han får nytt kort ,

men de kan jo også sende det inn til Asus for testing kommer de så til den konklusjon at det er ytre varme som har påvirket kortet kan saken bli en annen .

 

Nå spissformulerer jeg bare for å vise at det er mulig .

Lenke til kommentar
er det ikke et 9800XT, hvis du får bytta det spørr å mye du skal ha i mellom legg til et bedre kort feks 6800GT eller x800XT eller no sånn, vært borti folk som har fått byttet til den prises de betalte for sitt kort som i ditt tilfelle altså er 4500 :) å det 9800XT kortet er kanskje verd 2000. MAX!

Du får nok et tilsvarende kort , skulle de ikke ha det får du godskrevet hva et slikt koster i dag , ikke hva det kostet når du kjøpte det .

Vet at webbutikker er blitt veldig forsiktig med å la kunden få "oppgradere" ved å betale et mellomlegg , dette fordi det desverre er de som spekulerer i dette og slik at deres kort plutselig dør når det kommer noe bedre på makede .

Dette har ingenting med denne saken å gjøre , bare så det er sagt .

Lenke til kommentar

Etter at jeg har studert bildene som Powerpc har lagt ut stusser jeg på noen små ting :

 

*I området som er "smeltet" så går det en liten strek ut, ser faktisk ut som en liten knekk eller noe.

*Teoretisk hvis kortet hadde utviklet mye varme så burde jo plastikken være bøyd nedover, noe den ikke gjør, ser nesten ut som den bare har blitt varmet opp.

*Varmen er også veldig lokalisert på 2 punkter, den ene rett over streken og den andre over et litt større område.

 

Dette får meg til å tenke at brukeren har ved et monteringsuhell fått et knekk i plastikken på kortet (eventuelt skadet kortet mer) og har prøvd å reparere dette med å varme opp plastikken på en eller annen måte for å smelte den sammen (og i samme slengen ta knekken på kortet) noe som ikke gikk bra.

 

Dette er bare ren teori fra min side, men til syvende og sist så må Powerpc levere fra seg kortet enten til Psdata eller til Asus før han får et nytt kort og har han da urent mel i posen så blir det nok oppdaget.

 

Er det derimot en fabrikasjonsfeil som gjorde at en av viftene stoppet å virke så er jo saken klar, powerpc burde da få et nytt kort.

Lenke til kommentar

 

Nå kan jeg ikke hardtslående slå fast at dette er en reklamasjonssak da jeg ikke vet hva trådstartarter har gjort med kortet. Men i denne saken er det deler på skjermkortet som har smeltet, dette kan ikke alene skyldes høy varme i kabinettet, da jeg betviler at noen har systemtemperatur på over 90 grader. Når trådstarter også har et relativt romslig kabinett med tre kabinettsvifter, så tyder mye på at dette var en svakhet på produket. Med mindre trådstarter selv har tatt av kjølern og feilmontert den på ny.

 

Det er akkurat her poenget ligger , for du trenger ikke en systemp på 90 grader for at dette skal skje . for om ikke kortet klarer å fjerne varmen pga at det feks er for trangt rundt det , ja da bygger tempraturen seg opp på og rundt kortet , dette kan føre til at det blir så varmt at viften stopper og en smelteprosess starter .

 

Noen som er uenig i det?

Skjønner jo dette, men med mindre Asus faktisk skriver at du ikke må ha et pci kort i sporet like under agp porten i brukermanualen, så er dette en reklamasjonssak! Dette er nemlig noe "mannen i gata" ikke vet.

Endret av zaico
Lenke til kommentar

 

Nå kan jeg ikke hardtslående slå fast at dette er en reklamasjonssak da jeg ikke vet hva trådstartarter har gjort med kortet. Men i denne saken er det deler på skjermkortet som har smeltet, dette kan ikke alene skyldes høy varme i kabinettet, da jeg betviler at noen har systemtemperatur på over 90 grader. Når trådstarter også har et relativt romslig kabinett med tre kabinettsvifter, så tyder mye på at dette var en svakhet på produket. Med mindre trådstarter selv har tatt av kjølern og feilmontert den på ny.

 

Det er akkurat her poenget ligger , for du trenger ikke en systemp på 90 grader for at dette skal skje . for om ikke kortet klarer å fjerne varmen pga at det feks er for trangt rundt det , ja da bygger tempraturen seg opp på og rundt kortet , dette kan føre til at det blir så varmt at viften stopper og en smelteprosess starter .

 

Noen som er uenig i det?

Skjønner jo dette, men med mindre Asus faktisk skriver at du ikke må ha et pci kort i sporet like under agp porten i brukermanualen, så er dette en reklamasjonssak! Dette er nemlig noe "mannen i gata" ikke vet.

Det tror jeg ikke de er forpliktet til , en autorisert person bør montere delene og vite hva som er rett .

Tror ikke de er pliktig til å legge ved detaljert beskrivelse om slikt .

Lenke til kommentar
Etter at jeg har studert bildene som Powerpc har lagt ut stusser jeg på noen små ting :

 

*I området som er "smeltet" så går det en liten strek ut, ser faktisk ut som en liten knekk eller noe.

*Teoretisk hvis kortet hadde utviklet mye varme så burde jo plastikken være bøyd nedover, noe den ikke gjør, ser nesten ut som den bare har blitt varmet opp.

*Varmen er også veldig lokalisert på 2 punkter, den ene rett over streken og den andre over et litt større område.

 

Dette får meg til å tenke at brukeren har ved et monteringsuhell fått et knekk i plastikken på kortet (eventuelt skadet kortet mer) og har prøvd å reparere dette med å varme opp plastikken på en eller annen måte for å smelte den sammen (og i samme slengen ta knekken på kortet) noe som ikke gikk bra.

 

Dette er bare ren teori fra min side, men til syvende og sist så må Powerpc levere fra seg kortet enten til Psdata eller til Asus før han får et nytt kort og har han da urent mel i posen så blir det nok oppdaget.

 

Er det derimot en fabrikasjonsfeil som gjorde at en av viftene stoppet å virke så er jo saken klar, powerpc burde da få et nytt kort.

Vel er der noen form for brekasjeskade på kortet er saken klar , da er både garant og reklamasjon borte .

Lenke til kommentar

 

Nå kan jeg ikke hardtslående slå fast at dette er en reklamasjonssak da jeg ikke vet hva trådstartarter har gjort med kortet. Men i denne saken er det deler på skjermkortet som har smeltet, dette kan ikke alene skyldes høy varme i kabinettet, da jeg betviler at noen har systemtemperatur på over 90 grader. Når trådstarter også har et relativt romslig kabinett med tre kabinettsvifter, så tyder mye på at dette var en svakhet på produket. Med mindre trådstarter selv har tatt av kjølern og feilmontert den på ny.

 

Det er akkurat her poenget ligger , for du trenger ikke en systemp på 90 grader for at dette skal skje . for om ikke kortet klarer å fjerne varmen pga at det feks er for trangt rundt det , ja da bygger tempraturen seg opp på og rundt kortet , dette kan føre til at det blir så varmt at viften stopper og en smelteprosess starter .

 

Noen som er uenig i det?

Skjønner jo dette, men med mindre Asus faktisk skriver at du ikke må ha et pci kort i sporet like under agp porten i brukermanualen, så er dette en reklamasjonssak! Dette er nemlig noe "mannen i gata" ikke vet.

Det tror jeg ikke de er forpliktet til , en autorisert person bør montere delene og vite hva som er rett .

Tror ikke de er pliktig til å legge ved detaljert beskrivelse om slikt .

De er faktisk tom. nødt til å skrive i brukerhandboken: "Dette produktet er ikke ment å vare lengre enn 3 år", dersom du kun vil gi kunden mindre en 5 års reklamasjonsrett.

 

Dersom produsenten krever at en serviceteknikker skal instalere produktet, skal også dette stå i brukerhandboken.

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Vel hva de må skrive eller ikke skal jeg ikke påstå eller benekte, da jeg ikke vet hvilket lovverk de blir berammet av .

Men det er vel ikke Asus som gir reklamasjonsrett på 5 år , det er vel en særnorsk sak .

De blir lammet av forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven tar ikke hennsyn til leverandører, produsenter og andre evt ledd mellom detaljist og forbruker. Derfor er det i utgangspunktet likegyldig for en forbruker om produsentet ikke godtar en garanti. Dersom det foreligger en mangel på produktet iht Forbrukerkjøpsloven, så er butikken nødt til å dekke et evt tap. Garanti er i utgangspunktet overflødig i Norge, da det meste dekkes av Forbukerkjøpsloven (ser bort i fra bedrifter, som har langt dårligere rettigheter en vanlige forbrukere). Veldig mange butikker "gjemmer" seg bak garantien og skylder på produsent, dette er ikke riktig da butikken sitter med all ansvaret i en reklamsjonssak.

 

Kan også legge til at Forbrukerkjøpsloven (tidl Kjøpsloven) ble enda bedre og klarere på endel punkter fom. 1. Januar 2003. Nå har står det f.eks klart og tydelig at en selger kun har 2 forsøk på å rette en mangel, eller 3 forsøk dersom det er forskjellige mangler på produktet ved innlevering. Dette har tidligere kun vært en "Bransjeoppfattning" og butikken kunne da nekte deg dette dersom de ikke likte trynet ditt eller hadde en annen "grunn" for å nekte deg dette..

 

Lar ballen ligge død for denne gang, da diskusjonen begynner å gli ut i oppfattning av det aktuelle lovverk. Vil legge til at mine uttalelser er generelle og at jeg ikke har opplevd at psdata har nektet meg reklamasjon..

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Her er forresten bildet med knekken ringet rundt , er nå ikke i tvil om at det er en brukerfeil og at Powerpc har prøvd å reparere dette selv med dødt kort som følge.

Det du sier virker litt for søkt..

Om det er en knekk i plasten (jeg kan ikke se om det er en knekk eller noe annet), var den uansett ufarlig. Du ser at "ringen" rundt viften ikke er knekt. Hvorfor skulle noen bry seg med å varme opp plasten for å reparere en liten skade i plasten, som du uansett omtrent ikke ser?

 

Vertfall tatt i betraktning at det koster 150kr for en VGA silencer til det kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...