DrErling Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg latterliggjorde ikke deg snekkern (det klarer uforklarlig mange helt på egen hånd) Jeg sa jeg "nesten måtte le" av utpillet om Statisk felt kan forekomme c. 20 cm fra hendene til mennesker, så det nytter ikke å være forsiktig ved å bare ta på kantene på skjermkortet. tett etterfulgt av: Så på dette grunnlaget kan faktisk psdata med full rett nekte garanti.Man skal og bør behandle datakomponenter forsiktig. Dessuten må du innrømme at du har et godt øye til psdata og intel DrE Lenke til kommentar
slimboy Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Så så gutter, går man på person eller sak Anyway, jeg sitter med følesen av at PSData har bra goodwill hos noen her på forumet, uten at jeg skal være dommer og si hva som er rett eller galt. Har selv vært borti komplett, som nektet meg retur på et HK, fordi det lå i esken, og ikke antistatisk pakket, og vips så falt garantien bort, surt, visst F, men jeg måtte svelge det tapet, uten at jeg har noen boikott mot dem. Men tilbake til fakta, har vi sympati med trådstarter eller ikke? Endret 27. september 2004 av slimboy Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg latterliggjorde ikke deg snekkern (det klarer uforklarlig mange helt på egen hånd) Jeg sa jeg "nesten måtte le" av utpillet om Statisk felt kan forekomme c. 20 cm fra hendene til mennesker, så det nytter ikke å være forsiktig ved å bare ta på kantene på skjermkortet. tett etterfulgt av: Så på dette grunnlaget kan faktisk psdata med full rett nekte garanti.Man skal og bør behandle datakomponenter forsiktig. Dessuten må du innrømme at du har et godt øye til psdata og intel DrE Vel din holdning til meg er kjent så den trenger vi ikke diskutere , men her linker du plutselig til to ting som ikke har med meg å gjøre . Ja jeg liker Intel bedre en AMD dette utifra egne erfaringer , noe jeg passer på å gi utrykk for her på forumet , jeg har ingenting å skjule og tenger ikke fare med synsing . Ja jeg har veldig gode erfaringer med bla Psdata , dette her jeg flere ganger gitt utrykk for og står ved , derfor sa jeg også at han muligens er heldig i denne saken nettop fordi han handlet der og fordi denne saken desverre ikke er soleklar etter mitt syn . Det jeg reagerer på er at slike som deg prøver å trekke andre ned i søla og få dem til å virke useriøse , nettop fordi de tør stå for sine synspunkter og tør si hvem de liker best . Hadde jeg heller holdt dette skjult for så å bruke det der det gagnet meg mest hadde saken vært en annen , men den er ikke så all den tid jeg har gitt klar beskjed om mine synspunkter og mitt ståsted flere ganger , har du ?? Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Du er nå en artig kar å fyre litt også da, Snekker`n. En ting skal du hvertfall ha, tross intel/psdata preiken, du viser engasjement Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Du er nå en artig kar å fyre litt også da, Snekker`n. En ting skal du hvertfall ha, tross intel/psdata preiken, du viser engasjement Ja jeg er engasjert , hadde jeg ikke det vert hadde jeg overhode ikke giddet være her . Jeg er heller ikke sint , jeg snakker bare rett fra levren som vi sier. Endret 27. september 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) For å svare på innlegget ditt: Vel din holdning til meg er kjent så den trenger vi ikke diskutere , men her linker du plutselig til to ting som ikke har med meg å gjøre . Du hintet litt om latterliggjøring. Jeg forklarte hvorfor jeg var en smule lattermild. Det hadde lite med innlegget ditt å gjøre... Det jeg reagerer på er at slike som deg prøver å trekke andre ned i søla og få dem til å virke useriøse , nettop fordi de tør stå for sine synspunkter og tør si hvem de liker best . Hadde jeg heller holdt dette skjult for så å bruke det der det gagnet meg mest hadde saken vært en annen , men den er ikke så all den tid jeg har gitt klar beskjed om mine synspunkter og mitt ståsted flere ganger , har du ?? Tja, bare fordi jeg er skeptisk til forutintatte holdninger (bastante sådanne) så prøver jeg å trekke folk ned i gjørma? Det er det med ståsted jeg sliter litt med å forholde meg til. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å ha et fast ståsted i f.eks intel vs amd diskusjonen. Ganske enkelt fordi det i de siste årene stadig har vekslet frem og tilbake hvem som har levert varene best av de to overnevnte. Derfor gir jeg ikke beskjed om mitt standpunkt i intel vs amd diskusjonen. Ganske enkelt fordi den veksler frem og tilbake alt etter hva slags prosessorserie man diskuterer. Siden du etterlyser det: Ståsted akkurat nå: HTPC - velger å kjøre intel northwood pga kjernetemp og optimaliseringer for filtre som ofte brukes i denne sammenhengen. FX fra amd gjør det godt her, men er alt for dyr. SpillPC - Velger å kjøre amd her, da de siste prosessorseriene deres har gitt best ytelse i spill. Bærbar - intel, pga pentium-m. Overlegen ytelse per mhz. Dothan bare forbedrer det. Her har ikke amd noen umiddelbar konkurrent å vise til. Kontorpc - celeron eller sempron, blir nesten det samme. Skal man ha 100 maskiner velger jeg sempron, da det blir hakket billigere. Skal man ha èn blir det hips om haps. Ekstremklokking: intet standpunkt på nåværende tidspunkt da jeg vet for lite til å kunne ta et valg. så! DrE Endret 27. september 2004 av DrErling Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Utviklet seg litt merkelig denne tråden må jeg si, trodde ikke det var Snekker'n og DrErling som satt som hhv. kunde og leverandør... Take it outside boys! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Utviklet seg litt merkelig denne tråden må jeg si, trodde ikke det var Snekker'n og DrErling som satt som hhv. kunde og leverandør... Take it outside boys! Enig med deg at dette ble litt "off topic " men er så drittlei av at enkelte til stadighet skal lete med lys og lykter etter noe å kaste "dritt" om . Jeg er ikke og kommer vel aldri til å bli en motstander av amd , sitter jo på flere maskiner med disse , men at jeg går åpent ut og sier at jeg liker Intel best er vel ingen forbrytelse . Jeg har da vitterlig lenge hevdet at A64 uten tvil yter best , men må jeg da like den best for å bli troverdig her?? Samme med grafikkort der er jo nvidia "best" akkurat nå men selv liker jeg ATI best , er min troverdighet borte av den grunn?? Men nok om det vi fortsetter med topic . Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Venter i spenning på hva psdata funner ut av her. Jeg er iallefall veldig enig i DrErlings innspill at det er snøsokk hvis ikke et Chieftec midikabinett med 3 x 80mm vifter ikke greier å kjøle ned kabinett temperaturen tilstrekkelig. Det er du vel alle enige i? Har et slikt kabinett selv med et 68gt uten noen som helst former for varmeproblem. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Slenger meg på Powerpc sin side, ettersom jeg tror det er den viften som er skyld i alt. Sitter å kikker på den skaden som er påført(av kortet antageligvis) og klarer ikke å se hvordan f.eks. jeg skulle ha klart å lage en slik brekkskade.... ..og en annen ting, kan vi holde private diskusjoner private ? f.eks. at Drerling og Snekker`n bruker den fine knappen som heter PM til p formidle sine budskap til hverandre ?...blir så lei av å se all den qoutinga som er imellom to personer. Lenke til kommentar
zaico Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Synes dette virker som en soleklar reklamasjonssak! Stå på ditt, kontakt de innstanser du kan intill psdata gir seg. Vil jo håpe og tro dette er en garantisak , men soleklar er den ikke . Det store spørsmålet er nemmelig hva som har forårsaket denne tempraturøkningen og står da Asus på sitt at de ikke har slike problemer kan dette bli vanskelig . Vet selv hvor hardnakket Asus var da jeg kjøpte det første 754 hk deres , de hadde overhode ingen slike feil med det og nektet å erstatte både kortet og alt det andre som røk . Imidlertid ordnet Psdata opp for egen regning , i ettertid viste det seg at flere rundt i verden fikk samme problem og da måtte Asus krype til korset å gå ut å innrømme at det var feil på den serien Hva Asus skulle mene er egentlig ganske likegyldig, da de bare står for garanti og ikke reklamasjon. Et skjermkort er da ment til å fungere i en vanlig pc, kan ikke tenke meg at det står i instruksjonsboka til Asus at kortet ikke kan benyttes i en pc med under 3 kabinettsvifter og/eller om du har pci kort. Dessuten er det ganske åpenbart at det er varmen fra skjermkortet selv som har forårsaket dette Selvfølgelig har det noe å si hva Asus sier , det er jo de som sitter på garantien . Ja det er nok varme fra kortet som har fått plasten til å smelte , men hva er årsaken er det for dårlige vifter på kortet er saken grei , er det derimot for dårlig sirkulasjon i kabinettet stiller saken seg anderledes . Vil vel også tro det står i instruksjonene at det er viktig at kortet får nok kjøling . Disse tingene er ikke jeg eller du rette man til å avgjøre ,jeg belyser her kun flere muligheter . Nå er garanti og reklamasjonsrett to helt forskjellige ting, veldig mange butikker nekter kunden reklamasjon når produsenten ikke godtar garanti på produktet. Dette er ikke rett, da kunden har handlet i butikken og ikke hos produsent. Med andre ord om et produkt har en mangel og produsenten ikke dekker denne, så må butikken erstatte, reparere eller omlevere produktet iht Norsk lovgivning (Forbrukerkjøpsloven). Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Så vidt jeg vet så er ASUS nødt til å forholde seg til norske lover for å selge varene sine i Norge. Og ASUS blir kontaktet av PSdata når det er reklamasjonsrettsak, da ASUS må godkjenne slikt. Så hva ASUS sier om saken har faktisk en god del å si. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Hei! Fikk i min tid et kamera i posten med ødelagt LCD-display. Fikk mange seriøse og bra innspill, og tok selv direkte kontakt med produsent (etter MYE krangling med webshop, selvfølgelig). Så jeg vil anbefale å ta kontakt med det nærmeste ASUS-kontoret. Legg fram saken din på en ryddig og saklig måte. Men du bør ha rent mel i posen, for hvis ikke, ødelegger du for andre som kan komme bort i det samme... -SL EDIT: Skriver i mørket...Huff Endret 27. september 2004 av Fragment Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Nå er garanti og reklamasjonsrett to helt forskjellige ting, veldig mange butikker nekter kunden reklamasjon når produsenten ikke godtar garanti på produktet. Dette er ikke rett, da kunden har handlet i butikken og ikke hos produsent. Bare en liten ting: Reklamasjon må søkes fra produsent og er dermed ikke noe som blir dekket av butikken. Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) ,28/09/2004 : 00:33] Bare en liten ting: Reklamasjon må søkes fra produsent og er dermed ikke noe som blir dekket av butikken. Pølsevev. Med mindre butikken du har handlet i er konkurs har du som privatkunde enten 2 eller 5 års reklamasjonsrett etter kjøpsloven. Denne gjelder overfor butikken du kjøpte i, helt uavhengig av hva slags garantiordninger produsenten måtte finne på. I tilfeller hvor forhandler er konkurs eller avviklet på annen måte kan du hendvende deg til importør, denne vil overta reklamasjonsansvar. Det er heller ikke slik at en forhandler kan henvise deg til produsenten fordi produsenten gir garanti på produktet; du trenger KUN å forholde deg til forhandler. Endret 27. september 2004 av dostojevski Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Synes dette virker som en soleklar reklamasjonssak! Stå på ditt, kontakt de innstanser du kan intill psdata gir seg. Vil jo håpe og tro dette er en garantisak , men soleklar er den ikke . Det store spørsmålet er nemmelig hva som har forårsaket denne tempraturøkningen og står da Asus på sitt at de ikke har slike problemer kan dette bli vanskelig . Vet selv hvor hardnakket Asus var da jeg kjøpte det første 754 hk deres , de hadde overhode ingen slike feil med det og nektet å erstatte både kortet og alt det andre som røk . Imidlertid ordnet Psdata opp for egen regning , i ettertid viste det seg at flere rundt i verden fikk samme problem og da måtte Asus krype til korset å gå ut å innrømme at det var feil på den serien Hva Asus skulle mene er egentlig ganske likegyldig, da de bare står for garanti og ikke reklamasjon. Et skjermkort er da ment til å fungere i en vanlig pc, kan ikke tenke meg at det står i instruksjonsboka til Asus at kortet ikke kan benyttes i en pc med under 3 kabinettsvifter og/eller om du har pci kort. Dessuten er det ganske åpenbart at det er varmen fra skjermkortet selv som har forårsaket dette Selvfølgelig har det noe å si hva Asus sier , det er jo de som sitter på garantien . Ja det er nok varme fra kortet som har fått plasten til å smelte , men hva er årsaken er det for dårlige vifter på kortet er saken grei , er det derimot for dårlig sirkulasjon i kabinettet stiller saken seg anderledes . Vil vel også tro det står i instruksjonene at det er viktig at kortet får nok kjøling . Disse tingene er ikke jeg eller du rette man til å avgjøre ,jeg belyser her kun flere muligheter . Nå er garanti og reklamasjonsrett to helt forskjellige ting, veldig mange butikker nekter kunden reklamasjon når produsenten ikke godtar garanti på produktet. Dette er ikke rett, da kunden har handlet i butikken og ikke hos produsent. Med andre ord om et produkt har en mangel og produsenten ikke dekker denne, så må butikken erstatte, reparere eller omlevere produktet iht Norsk lovgivning (Forbrukerkjøpsloven). Nå har ikke jeg tatt stilling til ansvaret her ,men ettersom jeg forstår så er dette en sak i grenseland da det her er snakk om høye tempraturer som har smeltet deler på kortet . Utifra det er det et spørsmål om årsak til dette og det er nettop her tvisten kan bli , om man er snøsokk fordi man anntyder at et slikt kort utvikler enormt med varme og at dette merkes berde i et lite kabinett får så være , men jeg holder meg der til fysikkens lover , selv om andre vet bedre Jeg har derimot ikke sagt at det er årsaken , men blir det en tvist ut av dette kan det bli påstand mot påstand . Ser også at trådstarter nevner en brekasje , noe vistnok psdata hadde nevnt tidligere men da sier trådstarter at det ikke er brekasje , blir litt forvirret der da . Jeg håper selvfølgelig at du får nytt kort , men det betyr ikke at dette er en opplagt sak . Endret 27. september 2004 av Snekker`n Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Saken var vel at PSdata trodde kortet hadde knekkskade på kjøleren, slik viftene hadde stoppet, og kortet tok kvelden. Har plastikken *smeltet*, er det nok en 95% sjanse for at viftene stoppet FØR kjøleren smeltet. Skulle trådstartet med vilje formet plasten slik bildene viser, måtte han nok trådd til med varmluftpistol tror jeg. Uansett hvilket kabinett du kjøper, smelter ikke hardplast så lenge viftene går. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Saken var vel at PSdata trodde kortet hadde knekkskade på kjøleren, slik viftene hadde stoppet, og kortet tok kvelden. Har plastikken *smeltet*, er det nok en 95% sjanse for at viftene stoppet FØR kjøleren smeltet. Skulle trådstartet med vilje formet plasten slik bildene viser, måtte han nok trådd til med varmluftpistol tror jeg. Uansett hvilket kabinett du kjøper, smelter ikke hardplast så lenge viftene går. Det er vel ingen som anntyder at dette er gjordt med vilje . Det jeg sa er at slikt kan skje i et lite og trangt kabinett med dårlig lufting eller andre pci kort så nære at det ikke blir luftsirkulasjon nok . Lenke til kommentar
zaico Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 Synes dette virker som en soleklar reklamasjonssak! Stå på ditt, kontakt de innstanser du kan intill psdata gir seg. Vil jo håpe og tro dette er en garantisak , men soleklar er den ikke . Det store spørsmålet er nemmelig hva som har forårsaket denne tempraturøkningen og står da Asus på sitt at de ikke har slike problemer kan dette bli vanskelig . Vet selv hvor hardnakket Asus var da jeg kjøpte det første 754 hk deres , de hadde overhode ingen slike feil med det og nektet å erstatte både kortet og alt det andre som røk . Imidlertid ordnet Psdata opp for egen regning , i ettertid viste det seg at flere rundt i verden fikk samme problem og da måtte Asus krype til korset å gå ut å innrømme at det var feil på den serien Hva Asus skulle mene er egentlig ganske likegyldig, da de bare står for garanti og ikke reklamasjon. Et skjermkort er da ment til å fungere i en vanlig pc, kan ikke tenke meg at det står i instruksjonsboka til Asus at kortet ikke kan benyttes i en pc med under 3 kabinettsvifter og/eller om du har pci kort. Dessuten er det ganske åpenbart at det er varmen fra skjermkortet selv som har forårsaket dette Selvfølgelig har det noe å si hva Asus sier , det er jo de som sitter på garantien . Ja det er nok varme fra kortet som har fått plasten til å smelte , men hva er årsaken er det for dårlige vifter på kortet er saken grei , er det derimot for dårlig sirkulasjon i kabinettet stiller saken seg anderledes . Vil vel også tro det står i instruksjonene at det er viktig at kortet får nok kjøling . Disse tingene er ikke jeg eller du rette man til å avgjøre ,jeg belyser her kun flere muligheter . Nå er garanti og reklamasjonsrett to helt forskjellige ting, veldig mange butikker nekter kunden reklamasjon når produsenten ikke godtar garanti på produktet. Dette er ikke rett, da kunden har handlet i butikken og ikke hos produsent. Med andre ord om et produkt har en mangel og produsenten ikke dekker denne, så må butikken erstatte, reparere eller omlevere produktet iht Norsk lovgivning (Forbrukerkjøpsloven). Nå har ikke jeg tatt stilling til ansvaret her ,men ettersom jeg forstår så er dette en sak i grenseland da det her er snakk om høye tempraturer som har smeltet deler på kortet . Utifra det er det et spørsmål om årsak til dette og det er nettop her tvisten kan bli , om man er snøsokk fordi man anntyder at et slikt kort utvikler enormt med varme og at dette merkes berde i et lite kabinett får så være , men jeg holder meg der til fysikkens lover , selv om andre vet bedre Jeg har derimot ikke sagt at det er årsaken , men blir det en tvist ut av dette kan det bli påstand mot påstand . Ser også at trådstarter nevner en brekasje , noe vistnok psdata hadde nevnt tidligere men da sier trådstarter at det ikke er brekasje , blir litt forvirret der da . Jeg håper selvfølgelig at du får nytt kort , men det betyr ikke at dette er en opplagt sak . Nå er det ikke jeg som sitter med et ødelagt skjermkort, men jeg håper også at jeg får et nytt Nå kan jeg ikke hardtslående slå fast at dette er en reklamasjonssak da jeg ikke vet hva trådstartarter har gjort med kortet. Men i denne saken er det deler på skjermkortet som har smeltet, dette kan ikke alene skyldes høy varme i kabinettet, da jeg betviler at noen har systemtemperatur på over 90 grader. Når trådstarter også har et relativt romslig kabinett med tre kabinettsvifter, så tyder mye på at dette var en svakhet på produket. Med mindre trådstarter selv har tatt av kjølern og feilmontert den på ny. Kan ellers legge til at jeg har en kollega som har et radeon 9800 pro i et minitower som er stasjonert i et skap, han har også bare en kabinettsvifte. Systemtemperaturen hans er 47 grader og radeon kortet lever i beste vellgående, enn så lenge Lenke til kommentar
likferd Skrevet 27. september 2004 Del Skrevet 27. september 2004 (endret) Saken var vel at PSdata trodde kortet hadde knekkskade på kjøleren, slik viftene hadde stoppet, og kortet tok kvelden. Har plastikken *smeltet*, er det nok en 95% sjanse for at viftene stoppet FØR kjøleren smeltet. Skulle trådstartet med vilje formet plasten slik bildene viser, måtte han nok trådd til med varmluftpistol tror jeg. Uansett hvilket kabinett du kjøper, smelter ikke hardplast så lenge viftene går. Det er vel ingen som anntyder at dette er gjordt med vilje . Det jeg sa er at slikt kan skje i et lite og trangt kabinett med dårlig lufting eller andre pci kort så nære at det ikke blir luftsirkulasjon nok . Har jeg forstått saken rett, var vel svaret fra PSdata at kortet hadde en knekkskade, ergo ingen retur. PSdata sa altså at trådstarter med vilje, eller ved et uhell, hadde ødelagt kortet. Endret 27. september 2004 av likferd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå