Gå til innhold

PAL og NTSC

Anbefalte innlegg

Hei,

Regner med at det fremdeles er slik at dersom jeg kjøper et kamera fra USA vil det være NTSC, mens det her i Norge og resten av Europa er PAL. Men hva er den praktiske forskjellen? Jeg sparer 6000 kr på å bestille mitt GS200 kamera fra USA, regner da med å få NTSC versjonen. Hva vil den praktiske forskjellen for meg være mellom PAL og NTSC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første vil du ende opp med ett kamera som du ikke kan koble direkte til de fleste tv'er nettopp fordi de ikke takler 60Hz (PAL er 50Hz). Mange nyere tv'er kan vise 60Hz PAL, og vil da også kunne vise NTSC når du overfører videosignalet ved bruk av video/svideo. Men som sagt, det er fremdeles MANGE tv'er der ute som IKKE kan vise 60Hz videosignal.

PAL DV: 720x576 - 50Hz (25 fps) - 1.067 pixel aspect ratio

NTSC DV: 720x480 - 60Hz (30fps) - 0.9 pixel aspect ratio

NTSC har litt lavere oppløsning enn PAL, men høyere antall frames per sekund.

Det vil .garantert. bli en diskusjon her om PAL vs NTSC fargegjengivelse, og jeg kan likesågodt bare be deg avfeie alle påståelser om at PAL har bedre farger enn NTSC. Nettopp fordi denne diskusjonen IKKE gjelder ved annet enn RF modulering av tv-signaler.

Ved vanlig video (composite) / svideo (Y/C) eller RGB overføring av NTSC, så er signaloverføringen av fargeinformasjonen IDENTISK som ved PAL. M.a.o identisk fargegjengivelse.

Konklusjon: PAL DV eller NTSC DV ... tja hva foretrekker du selv? Høyere fps? Eller litt høyere oppløsning?

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Ok,

Gitt følgende scenario. Jeg filmer masse brettkjøring i vinter. Legger det inn på pcen min. Redigerer det sammen med Pinnacle og Premiere. Lager filmen i AVI format og brenner på DVD. Dersom jeg da skal gi bort denne DVDen til kompiser osv. Vil de slite med å få den avspilt?

Scenario 2. Jeg creater filmen i mpeg eller wmv format og legger ut på nettet. Vil alle kunne se filmen på pcen sin?

Lenke til kommentar

Scenario 1:

Det er to måter å konvertere 30fps video til 25fps...

* enten ved å fjerne hver 5. frame slik at man ender opp med 25fps - noe som igjen gir ett inntrykk av att bildet går litt i rykk og napp. Rekommenderes ikke.

* eller man kan redusere hastighet på fps og audiosamplerate ned til 83.33% (5fps reduksjon) - slik at man ender opp på 25 fps. Kan gjøres enkelt i f.eks Premiere.

Eksperimentere gjerne med timestretching av lyd for å maskere tonefall ved reduksjon av avspillingshastighet, men tror ikke det er noe særlig nytte da man vil høre kneppe- og poppelyder da 16.66% reduksjon i samplerate er ganske drøyt for denne type algoritme.

Det finnes andre metoder, men ikke alle er like vellykkede for hjemmebruk. Man kan blande feltene i det interlacede bildet på forskjellige måter, men som regel er det ikke verdt tiden det tar å konvertere. Reduksjon i fps ved å senke hastigheten gir uten tvil best kvalitet da man ikke trenger å re-komprimere data på noen som helst måte; man beholder rett og slett samme data, bare spiller den av i lavere hastighet.

http://entertainment.howstuffworks.com/video-format1.htm

http://entertainment.howstuffworks.com/video-format2.htm

...osv

Når det gjelder forskjellen på oppløsningen i NTSC og PAL, så kan man enten resample selve bildet til PAL oppløsning (resample a.k.a. resize/reskalere), eller rett og slett bare legge på sorte felter øverst og nederst i bildet slik at man får samme antall horizontale linjer i bildet som i PAL. Den siste løsningen gir feil aspect ratio, og man vil se at ting blir litt 'trykket sammen' da vertikalen høyden på motivet er blitt litt mindre enn vanlig.

ENKELTE dvd-spillere vil tillate avspilling av 25fps PAL framerate og 720x480 NTSC oppløsning i samme videostream, men ikke regne med at venner/familie har dvd spillere som takler dette. Har selv en DVD spiller som IKKE tillater slike video streams. Dette gjelder både ved DVD MPEG2, SVCD MPEG2, og VCD MPEG1.

På skolen har vi en svinedyr DVD spiller til undervisningsbruk, og jeg har brent meg MANGE ganger på at den ikke vil spille av dvd/svcd'ene mine med mindre man har laget en video stream som følger satte normer og standarder til punkt og prikke (argh)

Scenario 2:

Null porblem. Man trenger ikke konvertere verken fps eller oppløsning for å kunne spille det av på en pc. Verken ved streaming eller downloading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...